Vilja av sten

Ralston, Aron

| 2005

Han gjorde det otroliga och överlevde mot alla odds! I april 2003 år gav sig den 27-årige alpinisten Aron Ralston ut i Utahs bergstrakter på en ensamklättring som skulle förändra hans liv. Ett stenblock på flera hundra kilo rubbades ur sitt läge och klämde fast hans högra hand. Efter tre dagar var hans vattenförråd slut. Efter fem dagar insåg han att enda sättet att rädda sitt liv var att amputera sin egen arm. Han gjorde det med en slö fickkniv, han tog sig därefter ner för en 20 meter hög klippvägg och vandrade 10 kilometer innan en räddningshelikopter kunde hämta upp honom. Aron Ralston är bosatt i Aspen, Colorado. Han arbetar i en specialaffär för alpinistutrustning. Han klättrar numera med en avancerad protes. I den här boken berättar han med egna ord om sin övermänskliga bedrift. Han kommer att besöka Sverige när boken lanseras i mars 2005. Originalets titel: Between...

Good day i creed this tome will all well outlive workout our mind.

marre marre

2011-07-02

Jag gillar äventyr och jag gillar att läsa om olika livsöden. Arons bok handlar om hur han överlevde när han hade fastnat med handen i ett klippblock. Just denna bit av boken är mycket läsvärd, spännande och fängslande. Men när han varvar detta med att skriva om sina tidigare klättringar och äventyr så tycker jag att det blir för mycket klätterhistoria av allt.

Jag har lite svårt att hänga med eftersom jag inte själv klättrar och ibland har svårt att föreställa mig olika händelser, dessutom vill jag bara vidare i boken för att veta hur det går för honom där han sitter fastklämd.

kristina johansson

2009-07-09

En otroligt fängslande bok där man undrar hela tiden hur Aron ska klara sig. Det här är en bok för de som gillar äventyr och livsskildringar och trots att man får en inblick av Aarons liv mellan händelserna så blir boken aldrig långtråkig. Rekommenderas starkt!