Vila på gröna ängar

Ragde, Anne B

| 2008

Tredje delen i en charmfull och älskad norsk trilogi I den avslutande delen av trilogin är Torunn, den vuxna dottern, huvudpersonen. Torunn är trettiosju år och bor i Oslo, där hon arbetar som veterinärassistent. Hennes pappa Tor är den äldste av bröderna och den som i alla år har bott kvar på släktgården Neshov utanför Trondheim.  Medan Torunn är på besök på Neshov inträffar något som vänder uppochned på hela hennes tillvaro ? pappa Tor tar livet av sig inne i svinstallet. Torunn ser ingen annan råd än att stanna kvar på Neshov och ta hand om gården och grisarna. Den enda hjälp hon har är en ung avlösare, Kai. De andra i familjen Neshov verkar fullt upptagna med sin nya livsprojekt och har ingen tid för gården. Äldste farbrodern Margido är begravningsentreprenör och håller just på att utvidga sin affärsverksamhet när Tor dör, och den yngre farbrodern Erlend och hans...

Marie Cedereke

2013-12-19

Inte lika bra som de föregående delarna med lite
väl förutsägbart och präktigt slut.

2013-08-27

Tredje och avslutande delen i denna triologi. De två första delarna är bra med härliga karaktärer.Berättelser som är både varma, sorgliga och roliga. I denna tredje del saknas allt. Platta karaktärer och ganska tråkigt intrig. Det känns som om Ragde bara ville få slut på eländet. En riktigt svag tvåa och en riktig besvikelse.

Marita Ryen

2013-02-07

Inte lika bra som första boken! Jag känner mig lite besviken på historien med facit i hand. Huvudpersonerna tappade en del av sin charm. Det blir ändå en fyra i betyg för att jag drogs till boken och hade svårt att sluta läsa.

M W

2012-12-14

2012-08-06

Läsvärd men sämsta boken i serien. Blev ganska trött på Erlends och Krummes egoism och festande. Skulle gärna vilja läsa en genomtänkt fortsättning eftersom jag är nyfiken och skeptisk till den man Torunn träffat.

Carina B

2012-02-25

Av de tre böckerna så tyckte jag att denna var den som var "minst" bra. Mer dyster och Krumme inte lika go som tidigare. Ett konstigt slut vilket jag blev besviken på, hade nog ändå väntat mig ett annorlunda slut med tanke på att det var sista boken..Men dock läsvärd!

Therese Åström

2011-04-20

Jag gillade första boken väldigt mycket. Den andra gillade jag inte alls då jag tyckte det var en massa utfyllnadsbeskrivningar av allt möjligt. Den här var bättre än tvåan och jag gillar att slutet är som det är. Vemodet som liksom genomsyrat hela serien får fortsätta ändå till slutet. Inget happy ending här inte, och det tycker jag är lite befriande.

Felicia Dahlqvist

2011-03-15

Visst är den inte lika bra som de andra böckerna, och på sina ställen faktiskt lite småtråkig, men jag uppskattade ändå boken. Håller dock med om att det inte var något riktigt "slut", men ändå helt okej.

Lina R

2011-02-08

Läsvärd, men inte mer än så. Det så kallade slutet var också något av ett antiklimax, nog för att jag kan uppskatta öppna slut, men i detta fall fungerade det inte alls!

2010-08-01

Inte alls så bra som de andra delarna. Det räcker nu.

Lotta Norén

2010-02-12

Efter de två första böckerna kändes denna verkligen som en flopp.

Tyckte inte denna del var lika bra som de 2 första, men jag tycker ändå att man ska läsa den!

Inte kan den väl sluta så?? Det måste ju komma fler böcker!

Anna Hallqvist

2009-10-12

Denna tredje och sista bok är lika lättläst och samma pageturner som de två första. Men den är inte lika "rolig" och glad. Den känns deppig och tråkig. Inte att läsa, men andemeningen i den. Humorn och livsglädjen är borta. Lite tråkigt då detta är den sista boken.
En del av karaktärerna (både Erlend och Margido) tappar jag respeketen och kärleken till. De är inte alls så muntra eller roliga längre. De lever fullständigt i sina egna världar, okapabla till att vilja veta om något annat. Tyvärr.

Men boken är bra och nog allt är det lite tråkigt att de är slut redan.
Har du inte läst dessa så gör det! Du kommer inte att ångra dig!