Våtmarker

Roche, Charlotte

| 2009

Artonåriga Helen hamnar på sjukhus efter att ha skurit sig under intimrakning. Hon måste opereras, och kirurgen passar också på att ta bort hennes hemorrojder. Helen är skilsmässobarn och inser att nu har hon en enastående möjlighet att få in sina föräldrar i ett och samma rum. Medan hon smider på sin plan berättar hon för sin manliga sjuksköterska Robin, om sitt liv och sina sexuella erfarenheter, och redan från början byggs bilden upp av en människa med (förment) extrema böjelser ? eller handlar det helt enkelt bara om en ovanligt utlevande kvinnlig sexualdrift? Helene gör allt man inte får om man är en ung kvinna idag. Och hon gör det med gott humör. Våtmarker är ett avgrundsvrål riktat mot de vaxade, rakade, fixade och på alla sätt sanitetsbehandlade kvinnobilder och skeva föreställningar om sexualitet och kvinnlighet vi möter i idag. I Tyskland väckte boken en storm av arga...

2023-11-17

Helgalen omläsning!

2020-12-15

En bok som enbart innehåller snusk är ingen vidare trivsam läsupplevelse, men blandar man in mängder av svart humor som tyska Charlotte Roche gjort i den här berättelsen så kan det faktiskt bli helt galet underhållande läsning.
Det här är en av de grisigaste böcker, ja, kanske till och med den grisigaste bok jag någonsin har läst. Så här i pandemi-tider framstår bokens huvudkaraktär, artonåriga Helen som en absolut skräckupplevelse till människa. Samtidigt finns det något befriande över hennes totala brist på renlighet. Jag själv som närmast lider av extrem renlighetsmani i dessa bedrövliga tider, förfasar mig samtidigt som jag skrattar högt åt Helens snusk. Hennes hemmagjorda mensskydd som hon återanvänder och alla de skitiga offentliga toaletter hon besöker. Det är otroligt mycket snusk i den här berättelsen. Hemorrojder och massor av sex.
Vissa kommentarer har beskrivit den som en feministisk befrielsebok medan andra enbart beskrivit den som rå och snudd på pornografisk. Själv vet jag inte riktigt i vilken kategori jag anser att boken hör hemma. Det finns något befriande i att läsa om en ung kvinna som så totalt befriar sig från moral, skam och dåligt samvete som många kvinnor nog kan känna igen sig i. Samtidigt försöker inte författaren göra Helen till någon förebild. Man kan mycket väl se henne som en grisig människa med total avsaknad av all form av hyfs. Hon går till och med på bordell!
Oavsett vilket, så fick den här boken mig att riktigt gapskratta som aldrig förut. Jag trivs mycket att läsa författare som vågar sticka ut, och den här boken sticker verkligen ut från mängden.
Det är dock inte något för den pryda läsaren, man måste nog tycka särskilt mycket om svart humor för att inte helt förfasas av berättelsen!
Jag läser mer än gärna fler böcker av författaren om hon någon mer gång kommer att släppas på svenska.
Toppbetyg!

Jag gillar idén, och det är på ett plan befriande att läsa om en ung tjej med en så totalt avslappnad relation till sin kropp. Den här boken är väldigt äcklig. Det är ganska provocerande att läsa, vilket gör att intresset hålls uppe, men ärligt talat tröttnar man ganska fort. Det händer väldigt lite, förutom frosseriet i alla tänkbara utsöndringar från kroppen. Stundtals rolig, men ofta långtråkig också.

Marcus Bornestav

2012-08-21

Ein schönes Buch

Eva Bohman

2012-03-06

Otroligt rolig och äcklig!

Sara E

2011-05-16

Detta måste vara den äckligaste boken jag läst. Trots äcklet tyckte jag att den var spännande i början just för att den är så skruvad men tyvärr tappar den. Efter två tredjedelar känns det inte som det händer nåt speciellt.

Sofie Petersson

2011-05-14

Våtmarker är en kavalkad av anusbeskrivningar, sex och smaskande på diverse kroppsvätskor. Spyan sätter sig helt enkelt i halsen, vilken äcklig bok! Lägger man de vidriga beskivningarna åt sidan är den stundtals rätt rolig och får mig ofta att le. Det vill säga om man hindrar sig själv från att klökas eller spy rakt ut över golvet. Charlotte Roche vill antagligen ge alla kvinnoideal och överdrivna hygienkrav en spark i röven och kastar sig rakt ut bland bajs, hemmagjorda tamponger och hemorrojjder. Personligen tycker jag att själva grundhistorien är bra; sjukhuslivet, rövhålsoperationen, familjeproblemen och flörtandet med den manliga sjukskötaren- men vrider då och då till av avsmak. Nåja. Läs den om du gillar fekalier och slem. Eller är ute efter något udda och småkul.

Anna Renström

2011-03-26

Är äcklad och lycklig när boken är slut. Vilken historia, vilka möten, vilka känslor! Utmanar synen på Kvinnan, men inget för en kräsmagade.

Angela Alvarez

2010-10-27

Gud, vilken överskattad kroppsfrossande vulgosmörja. Jag är inte ett dugg charmerad.

Petra Hansson

2010-10-23

Utfärdar en varning till alla äckelmagade människor!

Sarah Olsson

2010-08-28

Jag är inte lika förtjust över allt äckel i dessa böcker som de flesta andra verkar vara. Jag uppskattar helt enkelt inte äckel. Jag är rädd att jag inte riktigt förstår poängen med denna bok.

Bia Sigge

2010-08-13

Rent pornografisk bok för de som tänder på (samtliga) kroppsvätskor. Chockades så svårt att jag inte kommer på mer att säga om den, hehe.

Ally Regins

2010-07-30

Omöjligt att hålla ett neutralt ansiktsuttryck vid läsning av den här boken, några skratt och leenden ett tillfälle kände jag mig fysiskt illamående men till största delen satt jag nog med ett smått förfärat eller förvånat uttryck.

Lovisa Bäfvenberg

2010-05-30

Helskön! Kommer aldrig mer att känna mig äcklig när jag har konstiga saker för mig, det är ett som är säkert! Väldigt viktig och provocerande bok, dock ganska fånig och konstig story. Kändes som att Roche inte brydde sig så mycket om den delen, och för all del, det är ju inte det som är det viktiga med boken.
Bör absolut läsas!

Angela Alvarez

2010-05-05

Om "besvikande hype" behövde illustreras med ett bokexemplar så skulle jag dra fram Roche.

Maria Anejung

2010-04-24

Jag ser mig inte som särskilt snuskkänslig, men den här boken fick jag läsa i etapper. Jag är förtjust över att den är så brutal, jag är chockad, och nöjd.

Petra Norstedt

2010-03-13

Jag hade nog tyckt att den var spännande när jag var runt 20. Bra språk och upplägg men jag vill helst inte läsa vidare för allt äckligt som beskrivs.

Vanessa Hanse

2010-03-03

Rolig, äcklig, viktig. Man blir upprörd av att läsa den, men lite mindre pryd också.

Terese Lilliehorn

2010-02-16

Kan den definieras som tonårs-grotesk?

Kan inte låta bli att kalla boken viktig fast jag bara stod ut de första två kapitlen. Tyvärr blev klådan för stor och detaljerna för brutala för min känsliga litteratursmak. Otroligt modigt att våga utmana bilden av den fina flickan genom att bryta så många tabun och bjuda på så mycket detaljer. Att den dessutom är chick-lit-rosa får mig att småle av tillbakahållen vilja att provocera när jag sitter och läser på bussen på väg till jobbet.

Betyget 3 grundar sig enbart på att jag läste ett så kort stycke innan jag gav upp.

BOKMANIA bokblogg

2009-12-12

Det finns något under den äckliga ytan som gör boken till en läsvärd roman. Läs mer här: http://www.bokmania.net/2009/05/vatmarker.html

Linda Eriksson

2009-12-11

Åh, det här var svårt. Jag mådde så illa när jag läste den här boken! Satt och skruvade mig på tunnelbanan. Är den befriande eller bara för mycket? Jag kan inte riktigt bestämma mig. Ett är iaf säkert och det är att den är provokativ och läsvärd.

Erika Sörqvist

2009-11-04

Jag gillar verkligen Våtmarker. Den är intressant både som litterärt verk och som feministiskt strategi. Det är dags att kvinnor och deras kroppsfunktioner inte skuldbeläggs längre,

Gunvi Lundqvist

2009-09-15

Hade väntat mig mera, alltså inte mera äckel men någon sorts förklaring hur man blir som Helen.

Augustin Erba

2009-09-06

Du är vad du äter - fast tvärtom
Ung kvinna petar på sin kropp och smaskar i sig det hon finner.
Magstark skrattfest i Rabelais anda.

Äcklig? Ja, visst, men otroligt befriande. Den gör något med en. Man blir stärkt av att läsa den. Egentligen inte någon speciell historia. Inget speciellt språk, men så otroligt modig och annorlunda. Gillade den verkligen!

Jonas Bonnier

2009-06-26

Snuskiga och/eller äckliga ord förblir bara ord. Syftet blir alltför tydligt. Allt sägs. Nej.

Åsa Stenhammar

2009-06-26

Rolig och befriande - synd bara att hennes upptäcksresa inte kunde vara just - upptäckande och ett okonventionellt förhållande till sin egen kropp utan var tvunget att förklaras med traumatiska barndomsminnen. Men snart kommer dagen då kvinnan kan vara lika hämningslös med sin kropp som mannen, utan att vara trasig.

Karl Svensson

2009-06-17

Känns som om man läsar författerans tankar eller läser hennes allra hemligaste dagboksinlägg.