Varat och varan : Prostitution, surrogatmödraskap och den delade människan

Ekman, Kajsa Ekis

| 2010

Sexhandeln är en av världens mest lukrativa industrier. Surrogatmödraskap - där kvinnor föder barn mot betalning - har blivit en gigantisk ekonomisk verksamhet. Bara i Indien värderas den till över 400 miljoner dollar. Starka röster höjs nu för att avkriminalisera sexhandeln och rättfärdiga att kvinnors kroppar görs till varor. I diskussionen vänds argumenten upp och ner, det talas om rättigheter och solidaritet med de utsatta. En kvinna som säljer sex är "självständig, frigjord och myndig". Att föda barn och lämna det ifrån sig för pengar är "ersättning för obetalt kvinnoarbete". I debatten görs en uppdelning mellan det kvinnliga varat - hennes jag - som fritt och självständigt, och den kvinnliga varan - hennes kropp - som ett redskap, en slags naturresurs. Vi slutar att se män och kvinnor som människor och betraktar varandra som utbytbara produkter. "Det händer ibland, men alltför...

Klara Ahlersten

2013-03-17

Ekman totalkrossar den myt om surrogatmödraskap och prostitution som högern skapat.Välformulerat.

Sara Urger

2012-03-05

Mycket bra! Boken fick mig att fundera i helt nya banor kring saker som jag tidigare tänkt mycket på. Ekmans koppling mellan prostitution och surrogatmödraskap är mycket intressant.

caro wikbro carlén

2012-02-29

Ekis Ekman har ett faktarikt och kunskapstungt språk - men utan att det blir jobbigt eller tråkigt. Viktig fakta skriven på ett hanterbart sätt. Lika bra som den är viktig.

Marianne Skoglund

2012-01-19

Intressant bok men jag saknar en del viktiga pusselbitar som varför det är fel med prostitution och vilken politisk hemvist Kajsa Ekis Ekman har. Lite väl mycket polemik och lite för lite argumentation stundtals. Det är att göra det lite lätt för sig att tala emot saker. Men hon är en skicklig debattör, det måste sägas. Det blir aldrig tråkigt.

Liza Bolin

2011-01-11

läste bara första halvan; intressant, men tydligen inte tillräckligt intressant för att jag skulle fortsätta. lite väl mycket agg mot andra forskare i samma område, framförallt petra östergren. spara käbblet till pressen, skriv om prostitutionen istället mänska!