Var så god - makt, kön och media

Ekman, Karin

| 1998

Flag from sv

3


Medias kvinnobilder ifrågasätts oftast via kanaler som sällan når ut till de som i realiteten drabbas. Ledarsidor och universitetsdiskurser fyller en viktigt funktion, men ligger så att säga några år på efterkälken. Den målgrupp som har möjligheten att följa debatten har ju förmodligen redan sagt upp sin prenumeration på Veckorevyn, Frida eller Mitt Livs Novell. Skriven av en ung kvinna, för unga kvinnor, är Var Så God, makt kön och media ett inlägg i debatten kring medias makt och en hjälp för läsaren att ifrågasätta de värderingar och normer medier ställer upp för hur hon bör se ut och agera. Frågeställningar kring bland annat reklamens kvinnobilder, vad som händer när det privata lyfts fram i offentligheten och tjejtidningars makt blandas med intervjuer med kvinnor som utifrån ett feministiskt perspektiv granskar media, bland andra medieforskarna Anja Hirdman och Madeleine Kleberg....

Visa mer

Skapa konto för att sätta betyg och recensera böcker

Recensioner

Kajsa Nilsson

2012-09-18

Betyg

Otroligt lättläst bok om kön och makt inom media. Bra mjukstart till området genus och media.