Välkommen till den här världen:

Svensson, Amanda

| 2011

Amanda Svensson återkommer efter den kritikerrosade debuten med Hey Dolly med en ny roman. Ett triangeldrama, men knappast en gyllene triangel, utan en som måste spricka. Någon måste bort. Frågan är bara vem. Välkommen till den här världen: utspelas på en avgränsad plats där tre människor rör sig och formar en triangel bland flera tusen andra. De är tre små plastjuveler i en låda och locket är himlen som hänger över havet. Där är Köpenhamn och där är Malmö. Där är den nagelbitande Greta som är i wokbranschen och skriver dagbok om såren ingen nånsin sett. Hon som tänker att det finns andra former av lidande som är värre, sår man inte kan stoppa in fingret i och veta varför det gör ont. Hon som har astma men tänker på skenande hästar i stället för att ta sin medicin. Hon som bor i ett kollektiv med självupptagna, mesiga pojkar som tycker pärlplattor är en storslagen konstform. Allt desperatare...

Maria Nordström

2016-06-29

Jag har velat läsa något av Amanda Svensson länge. Jag tycker att boken är ganska meningslös. Handlingen är trist och jag tänker hela tiden att jag är för gammal för att förstå detta.

Elin Steen

2016-04-26

Mycket bra och annorlunda språk, men berättelsen i sig är inte så intressant.

John C

2014-06-11

En tjej från Sverige och två danska killar möts i ett komplicerat triangeldrama med konstiga förväntningar och ageranden från samtliga inblandade... minns varför jag tyckte om "Hey Dolly" så mycket när den kom ut - Amanda har ett säreget språk och tar ut svängarna i sina formuleringar på ett helt oförutsägbart sätt. Dags att läsa om "Hey Dolly" kanske?

Annie Arvidson

2014-02-16

Det känns som att författarinnan försöker sig på något stilistiskt som enligt mig inte går hela vägen. Och språket... Visst är det lite spännande med de kvicka kommentarerna och liknelserna, men samtidigt är det också ryckigt och okontrollerat. Historien i sig är heller inte mycket att hänga i granen. Jag är faktiskt ganska besviken. Jag hade förväntat mig bättre av Amanda Svensson.

Titel: Välkommen till den här världen

Författare: Amanda Svensson

Förlag: Norstedts

Greta - hon lever fullt ut. Med ångest, stora ord och stora tankar. De där tankarna som ibland krymper både hennes hjärna och kropp. Ena foten i Malmö, den andra över sundet i Köpenhamn. Den sistnämnda staden framstår som magisk i hennes ögon.

Simon. Greta. Claus. Dessa tre personer är navet i boken, med stark inriktning på Greta. Hon är också den karaktär jag anser mig komma närmast - i början. De andra blir bifigurer som gradvis förtydligas och tar mera plats. Något jag anser vara ett strategiskt bra val av författaren - det är starka karaktärer och läsaren behöver lära känna dem lite i taget.

Simon, en konstnärssjäl med järnansikte utåt. Killen som söker den eviga kärleken och samtidigt försöker värja sig från Claus, hans specielle vän som är till mycket besvär. Claus som älskar honom över allt annat. Ibland är kärleken ett ok, andra stunder något som drar. Den gör ont, den förgör, den kortsluter - kort sagt, Amanda Svensson har fångat den där ovissheten som finns i de flesta relationer. Oavsett åldersgrupp.

Boken mår bäst av att inte sträckläsas. Om man stannar upp lite och inte fastnar i det snabba språket som drar iväg (på ett skickligt sätt), blir det behagligt. Och oerhört tänkvärt. Greta tvekar inte för att berätta om allt, oavsett hur illa och naket det än är. Ej heller Simon och Claus. Alla tre karaktärerna är skickligt porträtterade. Ångest går hand i hand med lyckokickar. Med svart bakgrund i triangelform.

Författarrösten ger mig som läsare en klar bild. In i minsta detalj. Jag kan - och vill, inte värja mig. Boken är lättläst och det är med sorg jag lägger den ifrån mig. Jag vill följa med längre - in i denna värld där allt avslöjas. Utan att ha några svar om varken kärlek eller om vadför orden inte räcker till, när vi som människor ändå HAR dem. De förklarar sällan sanningen.

Amanda Svensson låter läsaren följa tre karaktärer, där inga givna ramar begränsar. Varken dem eller händelserna. Naket, hudnära och berörande. Absolut för flera generationer än endast den yngre!

Lenita Åberg

2013-07-18

Ett ord som beskriver denna bok: hipster.

Evelina Svejd

2012-07-30

är ju förtjust i språket, uttrycken och formuleringarna. åh:ar mig och stryker under de bästa meningarna med blyerts och jag gör det ofta. i början kändes karaktärerna platta och förutsägbara men de blir intressantare ju mer vi får lära känna dem. jag tycker ju om det här. verkligen.

Emelie

2012-06-23

Nejnejnej, vad hände här? Hey Dolly var en vass debutbok. Beundransvärd. Men Välkommen till den här världen är bara ett tafatt försök till något vasst, till någonting under ytan som egentligen inte finns. Det är en ungdomsbok. Jag blev riktigt besviken. Jag tror att Svensson kan mycket bättre än det här.

Sanna Carlborg

2012-05-04

Jag tycker Amanda Svenssons bok är ytlig (oj, det verkar som att en massa text har ramlat bort i det jag skrivit för länge sedan...?). Vad jag skrev har jag glömt, men jag refererar till "Emelie -"s kommentar.

Sara Urger

2012-03-30

Fantastiskt bra! Har inte läst en roman med så härligt och eget språk på väldigt länge.

2012-01-31

Fantastiskt språk i en roman som gör att jag vill läsa mer av Amanda Svensson.

Timotej

2012-01-17

Lite besviken. Det var en jättebra bok, men Svenssons första är så himla mycket bättre. Jag tror att jag hade för höga förväntningar.

Emma Salomonsson

2012-01-14

Olycklig.Vacker. En bok som ingen annan. Ung i språket med gamla referenser. Unge Werther möter Jane Eyre 2011. And I love it.

Maria Lindén

2011-11-30

Det jag kommer minnas mest med den här boken är språket. Jag tänkte flera gånger "vad fick hon de här orden ifrån i det här sammanhanget?" Väldigt nytt för mig faktiskt. Tycker den tog sig den sista halvan av boken.

FranZone c”,)

2011-11-25

Galet tempo och mycket party-party!

Malou von Sivers

2011-11-23

Amanda Svensson har ett sätt att skriva som gör att man blir indragen in i hennes värld och känner sig nära hennes karaktärer.

Malin H

2011-11-21

Vad språket gör och som jag gillar skarpt det är att konstruera Greta och Simon som de där klyshorna den romantiska pojken och objektet för hans svärmeri. Men det blir så tydligt just konstruktion i berättelsen snarare än ännu en skildring av manic pixie dream girls. Greta är coolare än så.

Emma Fägerlind

2011-11-09

Drömsk, typ, och stark. Men augustpris? Jag vet inte jag.

Kristina Simar

2011-09-19

Språket i Amanda Svenssons roman är rappt och uppkäftigt. Hon använder ett ungdomligt språk som jag har svårt att förstå. Ett språk jag ofta hör ungdomar pratar på stan, mycket slanguttryck. Målgruppen för romanen känns som den vore för yngre läsare. Jag själv känner mig lite för gammal för den här storyn, som är full med fester, sprit och sex. Boken är visserligen lättläst och det händer saker hela tiden. Som medelålders kändes det svårt att hänga med i svängarna. Jag tror däremot att yngre läsare kommer att tycka om denna roman. Jag kan absolut inte klaga på språket och den underhållande berättelsen, men tyvärr var den inte riktad mot mig.