Vågspel

Rosman, Ann

| 2016

Den 5 juni 1916 förliser det brittiska krigsfartyget HMS Hampshire utanför Orkneyöarna. Med sig till havsbotten tar det 700 man inklusive krigsministern Lord Kitchener. Första världskriget pågår och enligt ryktet var fartyget på väg med dyrbar last till Ryssland när det gick på en tysk mina. Många är dykarna som med livet som insats försökt finna och bärga Hampshires mytomspunna skatt.Nästan hundra år senare hittas en segelbåt drivande utanför samma kust. På däck finner man blod och andra spår efter slagsmål. Båten tillhör Bo Stenman, pensionerad dykare hemmahörande i Marstrand. När det står klart att det var Bo själv som seglat båten beger sig kriminalinspektör Karin Adler och hennes kollega Folke till Orkney för att bistå polisen i utredningen. En kropp hittas och ytterligare en båt, och i jakten efter svar på vad som hänt blir kopplingarna mellan den försvunne Bo och det för länge...

2021-05-24

Rosman skriver bra som vanligt. Det är fina miljöskildringar och bra och trovärdiga karaktärer. Själva intrigen i denna bok berör mig inte och jag saknar den spänning som en "spänningsroman" bör ha så det blev ändå en liten besvikelse. Betyg 2,5

Frida Brandt

2018-12-29

Alldeles för detaljerad om dykning. För lång och seg. Tyvärr den sämsta i serien.

Anne Hansson

2017-10-22

Svårläst, mycket obekriplig i mellanåt, mot slutet kommer spänningen

2017-10-21

Tänk om du hade kortat med minst något 100-tal sidor! Då kunde det ha blivit riktigt bra. Intrigen, miljö- och personskildringarna är starka. Nu störs det hela av långa historiska och marintekniska beskrivningar. Tempot och läsflödet tappar och ibland vet man inte riktigt i vilket skede man befinner sig. Men jag läser gärna om Karin Adler och de marstrandska omgivningarna. Kärleken till miljön och båtlivet är högst charmigt och deckarintrigerna bra.

2017-01-16

Jag gillar författaren, men här blir miljön och ämnet så tråkigt.

guidegirl

2016-12-21

Jag är väldigt förtjust i Ann Rosmans böcker då jag gillar historia blandat med deckare. Denna boken är bra men håller inte samma klass tycker jag. Kanske för att den inte utspelar sig i Sverige.

2016-10-16

En av Rosmans bästa.

Marina Pedersen

2016-10-10

En besvikelse..älskar hennes andra böcker

Sussie S

2016-10-10

Jag älskar hennes sätt att skriva men denhär storyn blev lite för seg för min smak.

Å

Åsa Sjögren

2016-10-04

Tyvärr inte en av hennes bästa. För lång, och osammanhängande, för mycket fakta om dykning, inte spännande alls, på gränsen till trist.

Helene Roos

2016-09-14

Denna bok utspelar sig på Orkneyöarna och även denna gång blandas dåtid och nutid. Välskriven intressant och en helt okej bok. En spännande handling om förlista skepp, oljeriggar och tryckkammare.

Stefan Teppas

2016-08-23

3,5 skulle jag säga, den borde få en 4 men den blev för 100 sidor för lång för att vara tät.

2016-08-04

Ännu en med Karin Adler i huvudrollen och som vanligt blandas dåtid och nutid, vilket jag gillar i den här bokserien. Intressant och välskriven och helt okej.

Irene Malmeling

2016-07-31

Inte hennes bästa, men helt ok.

2016-07-24

Betyg: 3,5 av 5.

Vågspel är den sjätte boken av Ann Rosman i serien om polisen Karin Adler och hennes kollegor i Marstrand. Jag har läst alla dom fem tidigare böckerna, och här är en länk till den senaste boken, Havskatten.

Jag har tyckt om alla Ann Rosmans böcker, och jag tycker mycket om att hon väver in historiska händelser i en parallell handling med händelser i nutid.

Den här boken utspelar sig i nutid, och på sjuttiotalet, och inte i Marstrand som i dom tidigare böckerna, utan på Orkneyöarna utanför Skottland. Även händelser under första världskriget utspelar sig i boken.

Boken är mycket välskriven och den är även spännande, precis som författarens tidigare böcker. Dock tycker jag att den kanske inte riktigt nådde upp till nivån som hennes tidigare böcker har haft.

borene

2016-07-06

Lider av samma problem som många andra deckare. Historien är alldeles för "otight". Sida upp och sida ner med blaj blaj. Hälften hade varit mer än nog

Vågspel var en besvikelse. Vart är spänningen sammankopplat med det historiska perspektivet som var så framträdande i tidigare böcker? Om jag var intresserad av hur djuphavsdykning fungerar så kunde jag lika gärna ha läst en bok om det.

My.loved.books

2016-05-26

Ännu en spännande deckare av Ann Rosman! :)