Väck mig när det är över

Högberg, Anne-Lie

| 2016

Äntligen kommer den fristående uppföljaren till Det kommer aldrig mer vara du av Anne-Lie Högberg. Inte får man cancer på julafton? Tidigt på julaftonsmorgonen tassar Agnes upp och duschar. Hon njuter av att vara uppe helt själv innan alla i den stora familjen vaknar. När hon känner knutan i bröstet slår hon bort de skrämmande tankarna på att det skulle kunna vara cancer och säger inget till sin man Tobias. Hon har fullt upp med att hantera konflikterna mellan tonåringarna i den nybildade familjen som tar all hennes energi. Till råga på allt så rasar visionen om en perfekt jul när hon inser att hennes syster Cissi bär på en fruktansvärd hemlighet. När motgångarna hopar sig måste Agnes hålla hårt i det hon tror på. Denna gång är det full storm och döden flåsar henne i nacken. Allt ställs på sin spets och stora bekymmer blir små när hennes livs största kamp måste övervinnas. Hon måste...

Karolina Jonsson

2022-02-26

Det var mycket känslor. Jag tror inte jag förstod i förväg hur mycket det faktiskt skulle handla om cancer, så jag var lite rädd där ett tag om jag skulle orka med det just nu. Och det var tungt, såklart, men Agnes och familjen är en så fin konstellation och en härlig blandning av karaktärer som jag verkligen gillar att följa. Det är så mycket rädsla och förtvivlan men som livet ofta är, blandat med även hopp och kärlek. En mix av allt och en sådan underbar en. Jag gillar verkligen Agnes, hon är stark. Jag fastnade också extra mycket för döttrarna, Olivia är så cool och Moa är så himla klok. En detalj som jag älskade var när titeln på boken dök upp i texten och jag bara kände hur klockrent och rätt det var. Så fint och talande. Mitt hjärta värkte ända fram till slutet, så kan vi säga. En fin historia jag rekommenderar!

Sorglig men vacker och full av framtidstro!
Detta är del två i serien om Agnes och denna är precis lika bra som den första. Även denna spänner över hela känsloregistret men mer åt det sorgliga hållet. Att drabbas av cancer är nog de flesta människors mardröm och här får man följa Agnes tankar och känslor, hennes oro och rädslor. Det är väldigt känslosamt och tårarna rann nerför mina kinder vid flera tillfällen.

Boken är lättläst och en riktig bladvändare. Jag blir så berörd av ärligheten och äktheten i orden och det är svårt att inte känna med författaren.

2019-09-23

Jag gillar upplägget där man får följa personerna i olika kapitel.

villa-freja.se

2018-05-24

Väck mig när det är över är en trovärdig feelgood-roman om ett tungt ämne. Högberg beskriver skickligt moderskapets alla sidor, syskonkärlek, kärlek, missförstånd och rädslor när livet inte blir som man har tänkt sig.

Jag blir berörd och tycker mycket om boken.

Annie Magnusson

2018-04-14

"Väck mig när det är över" är en av de få böcker som fått mig att gråta när jag läser. Känner igen mig i rädslan och insikten att vi inte är odödliga...

Pia Gummesson

2017-08-31

Välskriven och lättläst bok om när livet inte blir som man tänkt sig.Gillar boken massor

Anne Liljeroth

2016-12-10

Fin berättelse om systerskap och vad hemligheter och förväntningar kan ställa till med. Berörande och stark. Älskade den.

2016-11-14

För tre år sedan så läste jag boken Det kommer aldrig mer vara du av författaren Anne-Lie Högberg. Jag tyckte boken var bra, och jag länkar här till min recension av den.

Nu har jag läst boken Väck mig när det är över, av samma författare, och den boken tyckte jag var ännu bättre.

Historien är mycket gripande, då en delvis handlar om en kvinna som får bröstcancer. Men den handlar också om problem i bonusfamiljer, och även om konflikter mellan vuxna systrar.

Boken är välskriven och lättläst. Kapitlen är skrivna ur två olika perspektiv, systrarna Agnes och Cissi, och det tycker jag är intressant.

Rekommenderar absolut boken.

Jag gillar verkligen Anne-Lies sätt att skriva, många gånger är det vardagliga lite tråkigt att läsa om i böcker men Anne-Lie lyckas verkligen göra det intressant.
Det gör att det blir ett fint flyt i boken och gör boken lättläst. Kapitlen är uppdelad i Agnes och Cissi, som är Agnes syster och det känns som ett bra tilltag. Hon lyckas förmedla känslorna väldigt bra och vissa delar är självupplevda. På grund av det kan jag kan tänka mig att det måste varit otroligt svårt att skriva boken. Jag ser verkligen framemot en ny bok i serien.
En välskriven och gripande bok om relationer, familjeproblem och cancer som både berörde mig (två näsdukspaket) och gav mig en tankeställare.

Väldigt stark, gripande och vackert skriven!!!