Utrensning

Oksanen, Sofi

| 2010

Den gamla kvinnan Aliide har av svartsjuka en gång gjort sig skyldig till att hennes egen syster deporterats till Sibirien, men har också själv våldtagits och misshandlats av sovjetiska soldater. Zara är ung och har sökt sig bort från sin barndoms Vladivostok till Berlin, där hon fastnat i prostitution och drogmissbruk. Till slut bryter hon sig loss, och Aliide hittar den avsvimmade Zara utanför sitt torp i Estland. Det är strax efter murens fall. De två kvinnornas öden visar sig vara oväntat och tätt sammantvinnade. Utrensning är en stor läsupplevelse och skönlitterär lektion i en närhistoria som utspelats alldeles intill oss. Med sitt osvikliga sinne för detaljer, med sin lyhördhet och sitt vackra och klara språk, som inte väjer för det mest vämjeliga utan att någonsin snaska i enskildheter, och som samtidigt låter ana ett återhållet raseri, ger Sofi Oksanen läsaren en mörk och obönhörlig...

2022-10-09

Mycket gripande bok med utsatta kvinnor i centrum under och efter kommunismen i Estland.

2022-10-09

2022-05-03

Rebecka Öhrn

2022-05-01

2020-01-11

Omvälvande läsning som griper tag genom sitt exakta, lysande språk. Samtidigt en fasansfull historielektion.

Mikaela86

2019-12-03

Utrensning fångade mig inte alls först. Den kändes tung och svår att hänga med i. Jag gav upp efter 80 sidor och valde att se filmen istället. Riktigt bra film och gav då boken en ny chans. Då blev det plötsligt lätt att hänga med och fördjupa sig. Det är verkligen en välskriven berättelse med djup och botten. Allmänbildande och intressant att få veta mer om Estlands mörka historia.

Katrin Lindh

2019-11-22

Jenny Olsson

2017-06-19

Sara Frimodig

2016-12-04

Hemsk historia om två olika generationer i Estland under Sovjettiden. Gripande och tänkvärt.

Sandra Gustafsson

2015-07-06

Jag tyckte boken började så bra och det var detaljerade miljöbeskrivningar men mot senare delen tappade jag intresset och den kändes väldigt hoppig. Så slutet lästes ganska fort med jag-ville-helst-bli-klar-med-den-känslan. Handlingen är hemsk med tragiska människoöden.

Jessica Gunnarsson

2015-01-02

Vilket driv! Vilket fantastiskt språk!

2014-12-18

En mörk berättelse om en fruktansvärd tid i ett av våra närliggande länder. Kärlek, sorg, svek och fruktan. Allt berättas på ett mästerligt sätt. En riktigt stark berättelse som jag varmt rekommenderar.

Maria Nordström

2014-12-12

Svårt att koncentrera mig på denna, men den ska få en andra chans så småningom.

Klara Marklinder

2014-10-16

En viktig historia att berätta. Jag visste väldigt lite om Estlands historia innan jag läste och jaghar fått en helt ny bild av det nu. Den är lättläst trots att den hoppar mellan tid och personer väldigt mycket. Bitvis är historien väldigt rå och brutal, men kanske behövs det för att förstå vikten av det som berättas. Slutet känns nästan lite snopet, jag ville gärna ha en längre förklaring, Boken når inte riktigt upp till en 4:a men definitiv en stark 3:a och jag skulle rekommendera att läsa den.

Mylar .

2014-07-05

Engagerar inte ett dugg under läsningen och lämnar inga spår. Ämnet är intressant, men lite överraskningar hade inte skadat.

2014-04-17

Äntligen slut! Boken är bra och välskriven, men jag måste faktiskt erkänna att jag hade större förväntningar av den. Estlands historia under ockupationen är sorglig, hemsk men också intressant- tänka sig vad lite jag vet om ett land som ligger så nära vårt! Traffickinghistorien om Zara är naturligtvis viktig, men fruktansvärt obehaglig att lyssna på. Men boken är som sagt såväl viktig som intressant, språket är okej. Men boken hade nog allt behövt vara något längre för att den skulle få något högre betyg av mig. Men en stark 3:a är den ändå värd. Gunilla Nyroos som läser det mesta av boken- fungerar bra (om än något monoton bitvis) som uppläsare!

Josefine Ejebjörk

2014-03-25

Gripande historia om en tid som inte alltid uppmärksammans så mycket som det borde.

Ingeborg Amnéus

2014-01-27

Fantastisk bok, även om man hela tiden läser vidare med ångest.

Teresia Kjellgren

2014-01-22

På ett spännande och bra sätt får man en bild av livet i Estland under Sovjetstyre, hur angiveri och svartsjuka splittrar familjer. Det är en fascinerande historia väl värd att läsa.

D

Viktig bok, men jag tyckte Stalins Kossor var mycket bättre

Alexander Stiller

2013-11-28

Spännande bok som ger utrymme för eftertanke. Lyssnade på den som ljudbok. Jag kommer definitivt att läsa mer böcker av denna författare.

Lotta Berling

2013-09-05

Ett grymt utsnitt ur Estlands historia, som jag var mycket okunnig om innan jag läste Utrensning. Oksanen är en skicklig historieberättare och det blir mycket sträckläsning.

Maria Nilsson

2013-08-08

En riktigt mäktig roman. Älskade bilderna och flödet i den.

Izabela Horn

2013-06-01

Jätte bra bok, mycket intressant huvudkaraktär Allide en kvinna som bor i Estland under ockupationen av Sovjetunionen under andra världskriget. Hon är en kvinna med många brister , en som överlever men betalar ett högt pris.

Ingrid Selnes

2013-01-06

Mörk och ödesmättad historia, och den bästa bok jag läst på länge

Emeli Backström

2012-12-26

En av mina Top 10 all time.
Mest för känslan av fy fan den gav. När en författare får en att känna så starkt är det riktigt bra.

Jennifer Dutton

2012-11-17

Så bra, kunde knappt lägga ifrån mig den. Man får insikt i en värld man vet så lite om. Skrämmande

Sara Eriksson

2012-04-11

Den var bra på ett sätt att om den är facklig så är jag tydligen väldigt omedveten om vad som hände i Estland och hur länge det levde/lever kvar. Fascinerade på det sättet att jag tycker att jag fick en bra inblick i deras liv, men en väldigt SORGLIG historia med svek, rädsla men samtidigt en fullständig lojalitet mot andra människor. Lite skrämmande bitvis dock. Saknade det lyckliga slutet.

Emma Hortlund

2012-03-30

"Utrensning" utspelar sig till största delen på en gård i Estland och handlingen hoppar fram och tillbaka mellan olika år. Precis min typ av bok egentligen. Men något gör att jag aldrig riktigt fastnar för "Utrensning".

När jag närmade mig slutet av boken upptäckte jag en bild av Oksanen på sista pärmsidan och då blev jag väldigt fundersam. Hon ser ju hur cool som helst ut, jag tänker mig att hon borde skriva en helt annan typ av bok. Författaren till "Utrensning" hade jag mer tänkt mig som en kvinna i 60-års åldern som flytt från Estland till Sverige och skriver en bok om eländet.

Jag vet att många tycker att Utrensning är väldigt bra och den har fått många hyllningar, men för mig funkar det inte. I don’t get it.

Inger Mårtenson

2011-12-07

En märkligt dramatisk bok om Estland.

2011-11-30

Ja, det här var en gräslig historia, skriven på ett väldigt "lätt" och snabbt språk. Jag vet inte om det egentligen är en fördel att den är skriven på det här sättet, det blev lite "thriller-aktigt" av ett (egentligen många) allvarligt ämne. Den fick mig ändå att förskräckas (kan inte komma på något annat ord) över tillståndet i ett grannland för bara tjugo år sedan. Hur är det möjligt? Och hur kan jag inte ha vetat detta tidigare? Jag kan nästan inget om Estlands historia och jag kände mig tvungen att googla lite medan jag läste och jag gillar böcker som får mig att fundera och leta information. Förutom att läsa in mig på Estlands historia så kände jag mig tvungen att kolla upp både mjölksvamp och tesvamp, för det hade jag aldrig hört talas om tidigare.

För min del tror jag den hade vunnit på att hoppa mindre mellan åren. Det hade varit helt OK om det hade varit tre olika trådar, som gick i ordning, men här hoppas lite för friskt fram och tillbaka. Enda syftet verkar vara att kollra bort läsaren och göra det besvärligt, det är inget som tilltalar mig. Hoppandet gjorde det ändå inte för jobbigt, det gick bra att följa med ändå, men jag gillar inte sättet.

Aliide verkar vid första anblicken vara en otroligt osympatisk och oempatisk person (med en helt osannolik fobi för flugor, varför förstår man bara om man läser översättningarna i slutet av boken), men efter hand så inser jag att skenet bedrar. Däremot visar Aliide hur man kan bli om man tvingas fatta omöjliga och absurda beslut för att därefter leva med konsekvenserna. Det visar också vad människor kan göra och stå ut med för att överleva och priset för det. Ibland hisnade jag riktigt när saker och ting drogs fram i ljuset.

Ibland var detaljrikedomen stor och ibland fick man gissa och dra egna slutsatser. För min del räckte detaljerna i Zaras liv för att kunna gissa vad som egentligen hände Aliide, Ingel och Linda i den där källaren i kommunalhuset. Det här med att tvinga läsaren att gissa tror jag egentligen är ett vinnande koncept, för det är nästan alltid otäckare att inte veta säkert, än att få allt beskrivet för sig.

Lite svårt hade jag också för hur kvinnor och män framställdes, generellt. Kvinnorna var starka, utsatta och tvingades göra vad som helst för att överleva, männen var grymma och korkade. Nu när jag tänker efter så var kvinnorna dynamiskt porträtterade, medan männen var extremt platta och endimensionella.

Det är riktigt svårt att sätta betyg på den här boken, jag ville verkligen gilla den mer än jag gjorde. Trots att den avhandlar många, många viktiga ämnen och man får sig en hel del intressant historia till livs, så sätter den inga djupare spår hos mig. Visst har den fått mig att fundera, men jag har sett och läst det förut.

Boktipset estimerade betyg var 4.7, jag ger den 3.5.

Emma Nordenberg

2011-11-22

Gjorde kanske inte boken rättvisa, den borde nog lästs i ett svep. Betyget sänks av slutet eller femte delen.

Tina Lantz

2011-11-10

Svår att lägga ifrån sig. Otroliga kvinnoöden som beskrivs rakt och rättframt.

Konstantin Krakow

2011-11-10

Stark bok! Mycket bra skriven.

Klinga

2011-10-03

Sofi Oksanen har en gåva som hon förvaltar väl. Hon har fått chansen att lyssna till levande historia och hon kan omsätta den i texter som är bland det bästa jag läst. Om man vill beskriva begreppet "historielöshet" kan man ta fram Stalins kossor och Utrensning som exempel på motsatsen. Tvärtemot vad många verkar tycka är det här ingen bok om trafficking. Jag läser en bok om vår brutala 1900-talshistoria. den som gått svenskarna någorlunda obemärkt förbi. I Estland och andra sovjetrepubliker har haft det desto svettigare. Ett ord kan innebära deportering 9000 km bort, eller döden.

Det är en bok om svek och rädsla och om att se till sitt eget bästa. Zaras tid som prostituerad är hemsk men del i en större väv av utnyttjande, terror och våld. Sofi Oksanen: skynda dig att skriva mer!

Emma Fägerlind

2011-08-27

Mycket bra! Intressant och välskrivet och fungerande hela vägen. Jag vet inte varför jag inte ger den en femma, det är mest en känsla jag har...

C L

2011-08-24

Jag tyckte den började lite halvdann, och slutade lite halvdann. Men mitten var överraskande bra! Sovjet tiden är lika läskig som den är spännande! Den tar upp ämnen jag är helt obekant med, men ååh så intressant! Tyckte mycket om den här! Aliide som en fluga på väggen ? Zara rustad med det naiva hoppet!

Tom Eriksson

2011-07-29

Här har vi ett exempel på att en mycket prisad (bokstavligen) förf är mycket bra.

eva arkelid

2011-07-12

Vilken otäck och spännande beskrivning av människors situation unde Stalintiden

Elin Stenblom

2011-05-19

Ännu en fantastisk bok av Oksanen! Precis som i hennes övriga böcker får vi följa flera generationer av estniska kvinnor från andra världskriget till nutid.
Frågan vad en människa är villig att göra mot andra för att skydda sig själv är det centrala temat i boken. Hur ser jag på en person som säljer ut andra för att rädda sitt eget skinn? Den här boken visar med all önskvärd tydlighet svårigheten att besvara den frågan.

harriet karlsson

2011-04-07

Läste bara halva, skummade sen och det var för bedrövligt för mig. Säkert så det varit/är men dt klarar inte jag.

Susanne Rydvald

2011-03-27

Den var mycket bra skriven men ganska fattig i handlingen. Jag hittar ingen spänning i det hela och blev mer o mer besviken ju närmare jag kom till slutet.

Thorbjörn Lundin

2011-03-21

Boken ger mer än pjäsen

Samuel Karlsson

2011-03-18

Jag har flera gånger tänka att jag skulle läsa den här boken. Jag har lånat den på biblioteket, lämnat tillbaka den, lånat den igen, köpt den i pocket. Jag kände att jag borde läsa den men jag har inte vågat ta klivet. Eftersom jag läst en del om boken så insåg jag att det här inte var något lyckopiller direkt. Men därför är jag tacksam för att jag nu tvingades ta i tu med Utrensning. Men jag har faktiskt inte läst utan jag har lånat den som ljudbok och det var nästan nödvändigt för att ta sig igenom den här texten.

Om man ser till själva grund intrigen eller konstruktionen så är det ganska raffinerad. Att dottern till den syster som huvudpersonen bidragit till att att få förvisad kommer tillbaka till gården i Estland. Det är en spännande konstruktion. Det gestaltar på ett knivskarpt sätt hur angiveriet skar genom familjer och vänner. Sedan är strukturen blandad mellan nutid och återblickar som kastas om hit och dig men jag tycker inte de är svårt att följa eftersom de olika tidslinjerna har så olika karaktär.

Handlingen utspelar sig till stor del i gårdens kök. Det är oändliga skildringar av inläggningar och syltningar. Och det är ett effektivt sätt att gestalta livet som de levde på gränsen till fattigdom.

Det jag tycker är mest intressant i boken är Estlands förvandling från fritt land till kommunistisk lydstat. Jag tycker själv det är väldigt märkligt hur man kan få så många människor att gå åt samma håll. Det återkommer om och om igen i historien. Att folkmassan följer ledaren blind trots att de inte tror på idé. Att man gör sig till medhjälpare i ett system som man inte vill ha. Mycket intressant.

Jag tycker dock det finns en svaghet i skildringen av Hans Pekkari. Vi får veta väldigt lite om hur det går till när han gömmer sig under flera år i ett litet skyffe och hur han sedan drar till skogs. Jag har läst den del om de estniska skogsbröderna och hade gärna sett att man fått veta lite mer om dem i boken.

De svåraste partierna i boken handlar om systerdottern Sara. När hon är i hallickarnas våld. Det är så vidrigt att man har svårt att uthärda men samtidigt ett viktigt tidsdokument. Nödvändigt men svårt. Men ibland kan jag bli lite trött på att skildringen av unga kvinnor i forna öst alltid handlar om sexslavar. Finns det inga kvinnor där som lever normala liv?

Mitt betyg blir en stark trea. Kunde också vara en fyra. Det här är en bok som jag är glad att jag orkade komma igenom och jag kommer bära med mig den länge.

Samuel Karlsson

2011-03-18

Linda Åslund

2011-03-03

Ingen gladläsning, direkt, snarare ett lågmält drama om stora saker som göms undan för att inte tänkas på. Jag älskar inte boken, det sliter i mig när huvudpersoner gör saker tvärt emot vad man som läsare vill. Men det känns att den här historien behövde få berättas. Den kunde inte ha berättats på ett bättre sätt än vad författaren gör.

Agneta Storm

2011-02-19

Kunde se miljöerna framför mig, mycket välskriven.

Maria Johnson

2011-02-14

En fantastisk bok! Oksanens berättande är lågmält och vackert, jag kunde verkligen inte sluta läsa.

Gunilla Jönsson

2011-02-14

En stark trea.Kanske en fyra. Den är bra, boken, men så väldigt sorgsen.

Camilla Forssén

2011-02-13

En mycket bra bok. Skrämmande att läsa om ett land så nära oss geografiskt men så långt bort levnadsmässigt. Ett land som verkligen har fått utstå och genomgå många förändringar, dvs Estland. Grym och intressant läsning.