Utrensning

av Oksanen, Sofi
Flag from sv Svenska
Sätt ditt betyg:
starstarstarstarstar

Den gamla kvinnan Aliide har av svartsjuka en gång gjort sig skyldig till att hennes egen syster deporterats till Sibirien, men har också själv våldtagits och misshandlats av sovjetiska soldater....
Visa hela texten

Om boken

Nyheter

13 sep 2014 kl. 17:12
Eva Rydinger satte betyget 5 på Utrensning.
17 sep 2014 kl. 02:21
Malin Kjellstedt satte betyget 3 på Utrensning.

Det finns inga platser inlagda för denna bok.

» Stockholms stadsteater
Senaste av Agneta K.
31 jan 2011 kl. 11:59
» Mylar .
5 jul 2014 kl. 18:07
Mylars betyg:
starstarstarstarstar

Engagerar inte ett dugg under läsningen och lämnar inga spår. Ämnet är intressant, men lite överraskningar hade inte skadat.

» Blommiga Barbro
17 apr 2014 kl. 15:55
Blommigas betyg:
starstarstarstarstar

Äntligen slut! Boken är bra och välskriven, men jag måste faktiskt erkänna att jag hade större förväntningar av den. Estlands historia under ockupationen är sorglig, hemsk men också intressant- tänka sig vad lite jag vet om ett land som ligger så nära vårt! Traffickinghistorien om Zara är naturligtvis viktig, men fruktansvärt obehaglig att lyssna på. Men boken är som sagt såväl viktig som intressant, språket är okej. Men boken hade nog allt behövt vara något längre för att den skulle få något högre betyg av mig. Men en stark 3:a är den ändå värd. Gunilla Nyroos som läser det mesta av boken- fungerar bra (om än något monoton bitvis) som uppläsare!

» Josefine Ejebjörk
25 mar 2014 kl. 20:17
Josefines betyg:
starstarstarstarstar

Gripande historia om en tid som inte alltid uppmärksammans så mycket som det borde.

» Emma Hortlund

30 mar 2012 kl. 13:04
Emmas betyg:

Utrensning

"Utrensning" utspelar sig till största delen på en gård i Estland och handlingen hoppar fram och tillbaka mellan olika år. Precis min typ av bok egentligen. Men något gör att jag aldrig riktigt fastnar för "Utrensning".

När jag närmade mig slutet av boken upptäckte jag en bild av Oksanen på sista pärmsidan och då blev jag väldigt fundersam. Hon ser ju hur cool som helst ut, jag tänker mig att hon borde skriva en helt annan typ av bok. Författaren till "Utrensning" hade jag mer tänkt mig som en kvinna i 60-års åldern som flytt från Estland till Sverige och skriver en bok om eländet.

Jag vet att många tycker att Utrensning är väldigt bra och den har fått många hyllningar, men för mig funkar det inte. I don’t get it.
» Samuel Karlsson

18 mar 2011 kl. 21:14
Uppdaterad: 18 mar 2011 kl. 21:14
Samuels betyg:

Viktig och bra

Jag har flera gånger tänka att jag skulle läsa den här boken. Jag har lånat den på biblioteket, lämnat tillbaka den, lånat den igen, köpt den i pocket. Jag kände att jag borde läsa den men jag har inte vågat ta klivet. Eftersom jag läst en del om boken så insåg jag att det här inte var något lyckopiller direkt. Men därför är jag tacksam för att jag nu tvingades ta i tu med Utrensning. Men jag har faktiskt inte läst utan jag har lånat den som ljudbok och det var nästan nödvändigt för att ta sig igenom den här texten.

Om man ser till själva grund intrigen eller konstruktionen så är det ganska raffinerad. Att dottern till den syster som huvudpersonen bidragit till att att få förvisad kommer tillbaka till gården i Estland. Det är en spännande konstruktion. Det gestaltar på ett knivskarpt sätt hur angiveriet skar genom familjer och vänner. Sedan är strukturen blandad mellan nutid och återblickar som kastas om hit och dig men jag tycker inte de är svårt att följa eftersom de olika tidslinjerna har så olika karaktär.

Handlingen utspelar sig till stor del i gårdens kök. Det är oändliga skildringar av inläggningar och syltningar. Och det är ett effektivt sätt att gestalta livet som de levde på gränsen till fattigdom.

Det jag tycker är mest intressant i boken är Estlands förvandling från fritt land till kommunistisk lydstat. Jag tycker själv det är väldigt märkligt hur man kan få så många människor att gå åt samma håll. Det återkommer om och om igen i historien. Att folkmassan följer ledaren blind trots att de inte tror på idé. Att man gör sig till medhjälpare i ett system som man inte vill ha. Mycket intressant.

Jag tycker dock det finns en svaghet i skildringen av Hans Pekkari. Vi får veta väldigt lite om hur det går till när han gömmer sig under flera år i ett litet skyffe och hur han sedan drar till skogs. Jag har läst den del om de estniska skogsbröderna och hade gärna sett att man fått veta lite mer om dem i boken.

De svåraste partierna i boken handlar om systerdottern Sara. När hon är i hallickarnas våld. Det är så vidrigt att man har svårt att uthärda men samtidigt ett viktigt tidsdokument. Nödvändigt men svårt. Men ibland kan jag bli lite trött på att skildringen av unga kvinnor i forna öst alltid handlar om sexslavar. Finns det inga kvinnor där som lever normala liv?

Mitt betyg blir en stark trea. Kunde också vara en fyra. Det här är en bok som jag är glad att jag orkade komma igenom och jag kommer bära med mig den länge.
» Christian Rydberg

16 dec 2010 kl. 17:15
Uppdaterad: 16 dec 2010 kl. 17:15
Christians betyg:
starstarstarstarstar

1946 Västra Estland, världskriget är slut och en ny uppdelning av världen gäller. Snart faller an tung ridå av järn. Visst, uppgörelsen mellan de allierade och kalla kriget ältas i våra skolsalar, vi kan slagen och ledarnas paroller utan och innan. Men om vårt grannland på andra sidan Östersjön får vi lära oss skamligt lite. Ignorant fogas de till den gråa landmassa under röd fana som vi småcyniskt räknar till ”östblocket”. Att exempelvis den föga kända Baltutlämningen hör till det mest dramatiska som hände Sverige under 1900-talet, är talande för polariseringen. Vi ser förhoppningsvis ett breddat objektiv. Kanske sker det delvis med hjälp av Oksanens Utrensning, 2010 års vinnare av Nordiska rådets litteraturpris.
Som läsare kastas du mellan krigets fasa, 90-tal och en lång efterkrigstid som i Estlands fall komponerades av den mest skrämmande sortens mänsklighet – var dag ett illavarslande omen. Från ett litet men självständigt land till nazisternas forcerade bundsförvanter efter Warszawapaktens fall, tyskarnas tillbakatåg och Sovjets järnklor. I en by bor Aliide, systern Ilse med dottern och maken Hans. I en tid av angivelser, bedrägerier, sjuklig kärlek och de mest obarmhärtiga politiska metoder gäller inga seder av vänskap eller släktskapens tillgivenhet. Det mest ovidkommande yttrande eller anspråkslösa reaktion kan ge signal, svart bil, förhör och försvinnande. Fyrtio år senare och 900 mil österut i Vladivostok, drömmer en flyktens efterkommande om västvärlden, om studier och det bättre livet i Europa. Den ofta så sorgliga fällan. Zara har en adress till en moster och en släktgård i Estland som kanske finns kvar. Om det blir tid och läge för besök…
Det här är en berättelse som kryper under huden. Som dissekerar makten och ideologins snedtändningar. Brända gårdar, mörka skogars skydd, djupa sår i både hjärtan och själ. Historieromaner är ofta svartvitt skolande och torrare än fnöske, men när den som här skildras genom ett fåtal närvarandes närmsta verklighet och lögner får handlingen substans. Omöjliga beslut silas genom deras sinnen, desperationen besudlar deras synfält, uppgivenheten rubbar hela känsloregistret och historien blir många gånger verkligare. Med fokus på några få individer tillförs bladen en tredje dimension. Lager läggs på lager; världshistoria, kommunhuset, släkten och det allra mest personliga. Den mestadels lättflytande prosan avbryts ibland lite trubbigt av loggförande brev och burdust känslodöda rapporter över KGB:s spionage och infiltration, men i det stora hela är det kompositionen mästerlig. På vår gladlynta bok- och vinkväll i Sundbyberg häromkvällen konstaterades att formatet är som klippt och skuret för Nordiska rådet. Med andra ord är Oksanen en logisk men också värdig vinnare. Vi var dessutom överens om att om Utrensning tilltalar den breda skaran, vilket den verkar, så är vi alla nöjda.
Av: Christian Rydberg Åkesson