Utmarker

Dahl, Arne

| 2016

Hon heter Ellen Savinger och har varit försvunnen i tre veckor. Sam Berger fruktar att en seriemördare tagit henne, men få av hans kollegor inom Stockholmspolisen lyssnar på honom: utan kropp, inget brott. Så kommer Sam i kontakt med den mystiska Nathalie Fredén som visar sig ha oanade insikter i fallet. En historia med hisnande förgreningar till Sams eget liv tonar fram: plötsligt är även jägaren jagad, och i utmarkerna väntar en sanning som alltför många vill dölja. Tempofyllda Utmarker visar upp en helt ny sida av Arne Dahl. Det är en roman full av försåtsmineringar och hemliga rum, den första där vi följer detektiverna Sam Berger och Molly Blom.

2021-04-21

Ända sedan jag läste min allra första bok av Arne Dahl så har jag nog betraktat hon om som ett säkert kort och en favoritförfattare. Speciellt böckerna om A-gruppen blev något av en kär gammal vän. Utmarker är första delen i en helt ny serie. Av någon extremt oklar anledning så har den här boken blivit stående oläst i hyllan. Tillsammans med efterföljande tre delar. Nu var det nästan fem år sedan jag senast läste en av hans böcker och då platsade han ju plötsligt i min Vi möts igen-utmaning.

Början på boken är osammanhängande och lite rörig. Det känns som att det saknas några kapitel där. Jag blir mest irriterad på att jag inte får veta saker som antyds, bland annat detaljer om Sam Bergers privatliv. Jag blir nästan tokig på att han tänker och gör saker som inte betyder något alls för mig. Jag bestämmer mig för att helt enkelt lita på att författaren vet vad han gör. Vi snackar ju ändå om Arne Dahl. Ett beslut som visar sig vara helt rätt.

Molly och Sam är onekligen en intressant duo och jag kan bara hoppas på att jag även fortsättningsvis slipper romantiska inslag. Utmarker innehåller egentligen bara en enda rejäl vändning som överraskar mig. Förutom slutet då. Slutet alltså...

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2021/04/utmarker-av-arne-dahl.html

Marc Moore

2018-09-22

Tycket att det är en rätt seg och irritersam första halvan av boken med förhöret av Friden men sedan ökar tempot och den blir spännande.
Tycker att det känns osannolikt hur huvudpersonerna följer exakt i brottslingens spår, hur han kan förutspå exakt hur dom kommer att handla. Det är den första boken i en serie och många trådar hålls öppna, tror inte jag kommer läsa fortsättningen eftersom jag inte bryr mig tillräckligt om huvudpersonerna.

Tomas Karlsson

2017-09-19

Min första bekantskap med Arne Dahl, tyvärr inget som får mig att vilja läsa mer, han är säkert bra på intriger för det finns det gott om, men det finns ingen trovärdighet för min del. Skrapar lite på ett viktigt ämne som mobbning, men det är ganska platt. Spänning finns det men jag tappar tyvärr intresset i mitten någonstans, men läser ändå klart, men inget man kommer lägga på minnet.
Riktigt sval tvåa i betyg.

Alexsandra Larsson

2017-08-16

En fängslande bok med oväntade vändningar, gör denna kriminalroman till mycket läsvärd. Jag kommer absolut läsa hela serien.

Anna Johansson

2017-07-04

Svårt att sätta betyg på denna då det tog väldigt lång tid innan jag kom in i den. Början var både osammanhängande och seg, men allt eftersom kom jag in i boken mer och den blev spännande. Själva historien runt mördaren är väldigt bra, huvudkaraktärerna får jag dock inget direkt grepp om. Boken slutar med en cliffhanger så det blir att fortsätta med nästa.

Andreas Thagg

2017-06-15

Välskriven underhållande dussindeckare som har en del poänger och en hyfsat spännande handling. Typisk sommarläsning.

Lisa K

2017-03-17

Lite trögstartad de första första kapitlen, men sedan tycker jag att den är spännande rakt igenom. Jag kunde inte sluta läsa! Ser framemot att läsa uppföljaren; Inland

Theresa Gyllander

2017-01-25

Tyvärr tycker jag att Arne Dahls böcker blivit sämre med åren :(
Upplever berättelsen som "för mycket". Inte helt säker på att jag kommer att läsa nästa bok.....

Bra bok

Jan Banan

2016-08-01

Spännande och en intressant början på något nytt.

2016-06-01

Spännande och välskriven. Kanske en väl skruvad intrig, ibland snårig att följa. Men välbehövliga sammanfattningar kommer ibland. Inslaget av svår mobbning är otäckt att få beskrivet men är väl högst aktuellt, dessvärre. Dahls nya radarpar får mer att göra för slutet är en riktig cliffhanger.

Thommy Stenström

2016-05-07

En fantastiskt bra bok som bara inte går att lägga ifrån sig.
Dessutom skulle jag vilja se en film baserad på denna boken.
För det är så många skrämmande och otäcka händelser och miljöer.

Jan Svensson

2016-04-18

Bra och spännande. Skiljer sig mycket från Dahls tidigare böcker. Historien är inte alls lika komplex men inte sämre för det. Påminner en del om tidiga Kepler.

2016-03-29

Spännande bladvändare. Ser fram mot nästa i serien.

Lotta Strandberg

2016-03-28

Mycket spännande med flera riktningsförändringar. Mobbning, hämnd, klockor, flickor och tubsockor. Ser fram emot nästa bok!

2016-03-25

Vill läsa nästa....just nu!

2016-03-18

Trots att Arne Dahl har skrivit och gett ut så många kriminalromaner, och trots att det jag läser mest av, är svenska deckare, så har jag bara läst en enda bok av honom tidigare. Den jag har läst är Misterioso, som är den första boken i serien om A-gruppen, och här är en länk till mitt blogginlägg om den.

Jag har däremot sett en hel del filmatiseringar av hans böcker, och dom har jag tyckt varit mycket bra.

Nu har Arne Dahl kommit ut med den första boken i en ny planerad serie böcker, Utmarker, och den har jag läst nu.

Och det var verkligen en bra bok. Mycket spännande, väldigt oförutsägbar, vändningar i boken som jag inte hade räknat med, lättläst, svår att lägga ifrån sig, och bra karaktärer i huvudrollerna som jag verkligen ser fram emot i kommande böcker.

Rekommenderar absolut denna bok till alla som gillar svenska kriminalromaner.

Tommy Welander

2016-03-16

Men Dahl som är så bra annars?