Ur vulkanens mun

Anna och Mats åker på en veckas semester till Sicilien i närheten av vulkanen Etna tillsammans med sina två barn, Molly, sju år, och Sebbe, elva. Våren har varit tung och veckan på Sicilien, som de egentligen inte har råd med, är ett försök att bryta en ond cirkel. Barnen är förväntansfulla och ser fram emot att få blicka ner i en riktig vulkan. Ändå håller på att förgifta varandra och barnen med surhet och bitterhet. Mats tystnar och Anna förlorar sig i fantasier om Den Andre. De driver varandra till en gräns där de håller på att tappa kontrollen. Ett spänningstillstånd som börjar bli farligt? Resan skulle bli en början till förändring. Men kan de mötas igen? Och vill de det? Helena von Zweigbergks nya bok Ur vulkanens mun är ett laddat relationsdrama om konflikter, svek, drömmar och kärlek som fullkomligen tar andan ur läsaren.

Anna Hedenstedt

2022-07-19

Svidande klarsynt relationsdrama. Det får mig att mest av allt lida med alla barn, som är helt utlämnade åt föräldrarnas surhets- och sarkasmkrig.

villa-freja.se

2020-04-26

Jag älskar, lever mig in i och drivs med i berättelsen och karaktärerna. von Zweigbergk är skicklig i sitt sätt att måla levande karaktärer, dialoger, känslor ... Jag sväljer berättelsen med hull och hår. Riktigt imponerad!

Saken blir inte sämre för att von Zweigbergk läser in sin egen bok på Storytel. Alla rätt!

Jan Svensson

2019-05-01

Ingen rolig bok men läsvärd

Nettan J

2016-12-25

Marita Ryen

2014-10-01

Bra uppläsare och en bra historia trots att den var ledsam. Tänker lyssna på fortsättningen.

Eva Pettersson

2014-03-25

Lite av en feel bad-roman om en semestervecka som är ett sista försök att rädda ett äktenskap som är på väg utför. Men jag gillade boken, och jag vill definitivt läsa fortsättningen.

Irene Malmeling

2013-03-16

Hur man kan beskriva ett äktenskap på väg mot sin totala undergång så på kornet. All bitterhet, all besvikelse, hur de hugger på varandra. Anna o Mats åker till Sicilien med sina barn och planen är väl att semestern ska bli det läkande plåster familjen o äktenskapet så väl behöver. Så blir det förstås inte. Stackars Anna o Mats. Och stackars, stackars Sebbe o Molly! Behaglig uppläsning av författaren själv. Nu har jag lånat fortsättningen!

2013-03-13

Relationsdrama. Ok läsning. Kändes förutsägbar och utan nerv. Jag hade svårt att riktigt känna för Mats och Anna i boken. Stark 2:a

Jennie Arwin

2013-03-04

Det blir nästan lite väl påtagligt hur arga och besvikna de känner sig på varandra, surheten fräter sig igenom.

Karin D

2012-02-18

Spännande om äktenskap i upplösning

Anna Berggren

2011-11-01

Försökte mig på den som lyssnarbok men tyvärr läste Helena von Zweigbergh den själv och det gjorde hon uruselt.

Anna Berggren

2011-11-01

Malin H

2011-10-31

fruktansvärt (med emfas på fruktansvärt) välskrivet om ett krisande par. alla som förfasats över uppmaningen om skilsmässa i "happy, happy" under våren kan ju läsa den här och sedan säga att hålla ihop, det gör man för barnens skull. det blir ju ett rätt ihåligt argument.

Kristina Simar

2011-09-16

Som alltid skriver Helena von Zweigbergk mycket realistisk och många känner nog igen sig i hennes berättelse. Hon skriver med inlevelse och Annas känslor känns verkliga. Romanen är lättläst och språket är vardagligt, men inte på ett negativt sätt. En sådan här relationsroman bör vara skrivet på ett lättsamt och realistiskt sätt. Jag känner sympati för hela familjen. Särskilt för barnen som påverkas negativt av föräldrarnas dåliga relation. Jag har tyckt om alla böcker jag läst av Helena von Zweigbergk och givetvis var denna inget undantag. Jag har precis läst klart den fristående fortsättningen Anna och Mats bor inte här längre. Den har första recensionsdag nu på måndag den 19 september och givetvis finns min recension på nätet då.

Ulla Englund

2011-07-21

'Ur vulkanens mun' är en relationsroman om en familj som håller på att gå under. Både barn och föräldrar är starkt påverkade och alla försöker ha kontroll på stämningsläget hos varandra. Jag ger paret en chans till, går det åt pepparen även då så ska de bryta upp. Detta är ingen lämplig miljö för barn att växa upp i.

Sofie Petersson

2011-05-24

En semestervecka på Sicilien ska bli lösningen på familjens problem. Istället blir det en tid av undertryckt frustration och en insikt om att äktenskapet förmodligen är på väg att brista. Kan de rädda sitt förhållande eller är det lika bra att seperera? Ur vulkanens mun är en realistisk skildring om en familj som balanserar mellan det trygga och det osäkra. Har säkerligen hög igenkänningsfaktor, tyvärr blir den lite för tjatig för mig, men det är säkert författarinnans uppsåt - att bevara historien trovärdig och inte spä på med för många händelsemoment.

Pia W

2011-02-27

En mycket gripande roman om relationsproblem. Realistiskt och obönhörligt, tankarna, dialogen och inte minst barnens reaktioner är så väl fångade. Författaruppläsningen gjorde nog den sista stjärnan, helt lysande.

Karin Pantzar

2010-07-24

... vet inte om jag tyckte boken var välskriven men oavsett så gick det inte att sluta läsa. Tragisk skildring av en olycklig familj med mycket svårt att hantera sina liv. Fascinerade på ett irriterande vis. Inte så välskriven eller trovärdig som baksidestexterna påstår men helt ok att läsa om eller när man orkar.

kristina johansson

2010-05-13

Bra bok som etsar sig fast i minnet. Kunde dock känna att huvudpersonerna kunde ha agerat på ett annat sätt och jag hade settt ett annat slut! Läsvärd!

Agnes Larsson

2010-05-04

Nu har jag sänkt mitt betyg från 5 till 4. jag tycker att slutet var rätt irriterande. varför tar de inte ut skilsmässa och finner lyckan istället för att leva i den där misären. Hoppas de går i någon slags terapi i alla fall...

Agnes Larsson

2010-05-03

Kan ett högt betyg motiveras med att jag blev väldigt gripen av historien? Enkelt språk, men välskrivet, rakt på sak, förbjudna tankar som får ord. Gillade "Sånt man bara säger" också.

Sina J. Saouk

2010-04-17

Väldigt bra bok, jag kunde inte släppa ifrån mig den. Jag tyckte dock att Annas och Mats relation var jättejobbig och jag ville gärna leka äktenskapsrådgivare, för de kunde uppenbarligen inte kommunicera med varandra.
Men som sagt, bra bok, och jag var hela tiden nyfiken på hur allt skulle lösa sig, för det gör det ju alltid till slut.

Ingrid Selnes

2010-02-02

Plågsam historia, kan två gifta människor förgifta varandra så här mycket? Skildringen av barnens beteende är mest trovärdigt. Absolut läsvärd bok, men lite platt i handling och språk.

Christian Rydberg

2009-12-29

Kanske borde boken ha en varningstext. Möjligen bör man vara uppmärksam på baksidetexten. Ur vulkanens mun kan i alla fall läsas som en ren och kall varning för äktenskapet, familjelivet, en varning för att tron på att en semester på Sicilien ska ställa allt till rätta. Och trots att situationen är så främmande grips jag av en igenkänning som svider ordentligt. En väntan på förhållandets förslösande punkt. Frågan om vad man ska göra med all kunskap om den andre när ett förhållande bryts upp. Men vem har sagt att det ska vara lätt? Om författaren hade som avsikt att locka fram önskan att läsa klart, att snabbt få kapitlen och dagarna överstökade, ja då har hon ju lyckats.

Simone O

2009-09-20

En obehaglig bok. Tyvärr känner jag att den som "berättar" är en gnällspik. Jag får omgående ont i magen av historien och skyndar mig läsa klart för att det ska ta slut.

Mimmi Malm

2009-09-15

..undra på att man har svårtartad bindningsfobi..

Sofia Åkerberg

2009-05-29

Vet inte om den var bra men den grep mig verkligen -- det kändes som att man var där i det klaustrofobiska hotellrummet när mamma och pappa grälar över ens huvud. Traumatiskt... Att man sedan mest går och blir irriterad på huvudkaraktärerna för att de inte gjort slag i saken och skiljt sig för länge sedan är en annan sak.

Mats Dahlström

2009-05-15

Får godkänt. Journalist/dagboksprosa, dvs å ena sidan pratig och å andra sidan snabbläst. Rejält svavelosande (!) äktenskapskrisande 40pluspar med barn åker på solcharter för att försöka rädda haveriet. En del bra helvetsskildringar om surhetstaktik och utestängningar. Någon gång lite stereotyp. Till skillnad från 40talistskildringarna finns barnen med lite mer i den här boken. Kanske inte tillräckligt, men lite. Förmedlar en bra känsla av familjebubblan och känslorna inför att att se ut och bli sedd igenom bubblan.