Lövestam, Sara

| 2011

Första gången Martin Sander såg en amputerad kvinna var han tretton år. Sedan dess har han blivit butikschef på Systembolaget, skaffat sig ett fint radhus och flera beundrarinnor. Men han har aldrig lyckats bli av med den, fascinationen för det ofullständiga. Det pinsamma, hemliga begäret till det avhuggna. Till stumpen. Som tur är finns internet och där finns Paula, med noll och ett halvt ben. Paula vill helst sitta instängd i ett rum, ensam med bandinspelningar av partikelverb. Hon är definitivt inte intresserad av någon uppvaktning, hon vill bli citerad i akademiska tidskrifter och bortse från just det som ingen någonsin bortser ifrån - hennes obefintliga ben och skeva ansikte. Hon vill inte tyckas synd om, hon vill inte svara på på frågor om hur hon kör bil. Hon vill alldeles särskilt inte behöva konfronteras med påflugna lesbianer som slänger sin sexualitet över halva bordet. Det...

Maria Olofsson

2017-08-02

Först tänkte jag ge boken en tvåa; Lite seg i starten och väldigt rörig med hopp mellan olika personers tankar. Så hoppigt så det ibland var svårt att hänga med vem som tänkte vad...Men sen tog sig berättelsen och det hände lite grejer å allt knöts samman, så slutar på en trea. :)

Therese

2017-05-20

Som titeln antyder, udda, men känns nyskapande.

Sabina Wangenfors

2015-01-10

Boken var lätt att fastna i på en gång. Jag gillar att karaktärerna är så pass välbeskrivna att man verkligen ser dem framför sig. Historien känns intressant och på nåt vis trovärdig. Jag kan verkligen tänka mig att storyn skulle göra sig bra som film också. Nu är jag mycket pepp på att läsa fler böcker som Sara Lövestam har skrivit.

Izabela Horn

2014-07-23

En trovärdig bok med ett ämne som kan anses provocerande. Karaktärerna är personer som inte tillhör den stora massan .
Mycket bra språk

Har hört så många höja Lövestam till skyarna, för hennes språk. Visst - en bra bok, bra skriven, drivet språk. Men kanske hade jag för höga förväntningar. Boken är bra, men inte lysande. Underhållande, men "lite mycket" av allt. Men jag gillar genren, absolut. Jag hade bara trott att Lövestam skulle gå utöver det vanliga som litterär upplevelse, och det gjorde hon inte. Jag hade dessutom svårt för det ständiga perspektivbytandet.

Tessy .

2014-07-02

''Det borde fan vara mot lagen att utsätta ett barn för normen.'' Det var det förnuftigaste jag hört på länge!

Inger Jonsson

2014-06-12

Författarinnan skildrar många avvikelser från "det normala" och ger oss en rejäl tankeställare. En bok som tar upp lidande, men det bestående minnet blir stor glädje.

2014-01-17

Den här boken fick flytta hem till mig efter att jag läst om den på någon bokblogg (kommer inte alls ihåg vilken). Det var sommaren 2012. Nu har jag äntligen läst och kan inte alls förstå varför jag låtit den bli stående övergiven i bokhyllan så länge. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2014/01/udda-av-sara-lovestam.html

Maria Mobiny

2014-01-08

skrivet på ett lättsamt sätt

Anett Mattisson

2014-01-07

Jaha. En lättläst bok som inte riktigt berörde. Smågullig, en 3:a.

BLiP

2013-10-08

Intersektionell romkom!

Anna-klara Akar

2013-09-13

Valde denna för att jag var sugen på att läsa Lövestam, och den såg snabbläst ut, och jag behöver böcker till bokcirkeln på onsdag. Detta var väl en lite feelgood udda triangel (eller fyrkant) drama med twist. Halv unga människor som inte riktigt fått till det med kärleken . En charmig man med lite udda fixering, (fixeringen udda inte det han fixeras av) , en vuxen lesbisk kvinna som vägrar växa upp och flyr från famn till famn och en som är mogen på allt men inte vågar släppa någon in på livet. De tre möts, och vips, ganska vips händer det saker. Jag gillar lättheten i boken. Jag gillar att de inte är amma personer när boken slutar. Problemet är kanske att den är ganska simpel och klyschig på ett halv risigt sätt. Å andra sidan kan det va trevligt att läsa om kvinnor som gillar kvinnor på ett lika ytligt sätt som Bridget Jones gillar Mr Darcy, som omväxling.

Nåt för onsdags träffen.... Jag vet inte . Beror på hur oförstörda deltagarna är. Kanske inte en bok för den som är ung och o cynisk, om man inte vill varna dem för livets Lelle så klart!

Lars Willfors

2013-08-09

Feelgood, som baksidestexten utlovar? Tveksamt. Välfunnet om det avvisande, passion och avvikande passion.

Frida Andersson

2013-07-11

Titeln är väldigt passande. Finner författarens sätt att beskriva situationen utifrån alla personers olika perspektiv intressant, dock lite förvirrande emellanåt. Ibland var boken fängslande, men ibland kändes den väldigt ytlig.

Annika Winning

2013-03-07

Den var rätt kul och sympatisk, och med ett väldigt driv - jag sträckläste den.

Marianne Skoglund

2012-09-26

Lovvärt initiativ men det räcker inte hela vägen. Istället för att gestalta berättar författaren alltför mycket. Tycker också att boken strävar efter att täcka in lite för många "problemområden": fetisch, incest, bortadopterade barn, handikapp, homosexualitet, förälders motvilja mot homosexuellt barn... you name it.

Sara Urger

2012-08-14

Jag tyckte att boken hade en bra historia men att det mesta hastades förbi för snabbt och berättelsen kändes stressad. Dock var boken rolig och medryckande.

Eva Bohman

2012-05-15

Udda helt enkelt, men ändå inte så att boken bara handlar om det udda, bakom det är personerna helt vanliga, och man vill veta hur det ska gå för dem.

Sessan Pessan

2012-02-29

Älskar denna bok! Den är helt fantastisk!

Annione H

2012-02-24

Vilken fantastiskt bra skriven bok, jag slukade den verkligen. Lätt att läsa men med tungt innehåll ändå.

Ingrid Frisk

2012-01-26

Ovanlig och bra bok om en ovanlig fetish. Martins fetish är kvinnor som är amputerade.

2011-09-26

Nej, den här tyckte jag inte om. Lite för "pratig".

Anna Widerberg

2011-07-12

Sara Lövestam vann Piratförlagets författartävling Bok-SM 2009. Vem som helst fick ladda upp ett manus, allmänheten fick rösta, tio finalister vaskades fram och av dessa utsåg Lövestams Udda till vinnare.

Lesbisk kärlek, funktionshinder och förlorade relationer är viktiga teman i Udda. Paula föddes utan ben och växte upp i en adoptivfamilj. Nu forskar hon om partikelverb och håller alla känslor på långt avstånd. Lelle är flatan som försköts av familjen när hon kom ut som artonåring och som provar sig fram bland tillgängliga kvinnor. Martin är den eftertraktade unge mannen som bara tänder på kvinnor med stumpar. Sen har vi de tre medelålders kvinnorna på kemtvätten i Sveg. Tre kvinnor som, utan att veta om det, binds samma av de tre unga människorna i Stockholm.

Udda är en berättelse om kärlek mot alla odds och om att hitta sin egen väg. Lövestam vill tala om för sina läsare att alla etiketter är av ondo men också att det alltid går att återvända till det som blev fel och nå försoning. Jag håller inte med henne där. Det kan möjligen bero på att jag är mer än 15 år äldre än henne och har hunnit misslyckas fler gånger med det som kallas försoning. Eller så har jag helt enkelt haft mer otur.

Men Udda är skriven av en skicklig skribent. Jag glider igenom berättelsen och det finns inget i språket som stör eller som får läsningen att haka upp sig. Å kanske är det en del av problemet. Jag glider igenom för lätt. Hela berättelsen, med frågeställningar och lösningar, serveras mig på ett silverfat. Jag behöver inte tänka efter själv en enda gång eftersom texten talar om för mig vad jag ska känna och tycka och den lämnar inget utrymme för mina egna funderingar. Budskapet skyler över personerna som aldrig riktigt får en möjlighet att bli till kött och blod.

Jag vill möta människor som jag kan tro på mellan bokpärmarna och jag vill bli utmanad i mina tankar. Udda lyckas inte med något av det.

Ola Hellsten

2011-06-09

Ingen dum grundidé. Väldigt fina och engagerande karaktärsporträtt. Men ajajaj vad övertydlig och onödigt überallesomfattande! Luktar för mycket skrivarlinje för min del. 2,5 vore mitt idealbetyg, men men...

Siv Eriksson

2011-06-08

Välskriven.

Anna Johansson

2011-04-28

Annorlunda och intressant i vissa delar, men jag vet inte om jag skulle rekommendera den. Så bra var den inte. Jag skulle egentligen vilja ge den 2,5. Men 2 känns för lite så det fick bli en trea.

Mia Dahlstrand

2010-06-24

2010-06-18
Lättläst och varm bok. Handlar om "udda" personer, men vem bestämmer egentligen vad som är udda och vad som är normalt. De försöker hitta "sin" plats i livet och naturligtvis kärlek.

Fredrik Evertsson

2010-04-14

Udda, men följer ändå gängse regler för hur en bok läggs upp.

Kristina Simar

2009-12-11

En intressant bok om udda människor