Tusenskönor

Ohlsson, Kristina

| 2010

Ett äldre prästpar hittas skjutna i sin lägenhet vid Odenplan. Mannen verkar ha tagit livet av sin hustru och därefter sig själv. Ett avskedsbrev förklarar att han inte kunde fortsätta leva efter att hans dotter begått självmord. Inlåst i en lägenhet väntar Ali på besked. Han har flytt från ett brinnande Irak och hoppas på en ny framtid i Sverige. Det enda hans välgörare kräver är en enkel byteshandel. Och att han tiger om deras uppgörelse. I Bangkok håller en ung svensk kvinna på att bli avskuren från omvärlden. Någon monterar ner hennes liv, bit för bit. Efterlyst av thailändsk polis tar hon upp jakten på den som försöker ödelägga hennes tillvaro.Fredrika Bergman och hennes kollegor i Alex Rechts utredningsgrupp tar sig an dubbelmordet vid Odenplan. De får snart klart för sig att de står inför någonting långt mer komplicerat än ett självmord som urartat. Vitt skilda händelser som även utspelar...

Ulla Englund

2021-09-07

9/9 2021

2020-12-20

Spännande och välskrivet med en bra intrig som inte är uppenbar förrän i slutet av boken

Karin Johansson

2019-10-13

Riktigt bra!

Maria Jacobsson

2019-02-09

Andra boken med Fredrika i huvudrollen. Att få följa flera personers liv och inte bara en mordutredning ger berättelsen flera dimensioner. I denna boken tycker jag att författaren är bra på att lägga ut en massa lösa trådar och att bygga upp berättelsen med ett driv. Dock är jag lite besviken på slutet, som jag upplever som rörigt och hafsigt ihopsatt. Karaktärerna glider i varandra och man tappar lite greppet om storyn. För övrigt en klart läsvärd bok!

Christina Nilsson

2018-07-24

Bra som vanligt av Kristina Ohlsson.

Lena Johansson

Marina Pedersen

2016-10-11

Kanon

2016-10-09

Kristina Ohlsson är en ny favorit, jag fortsätter gärna läsa serien om Fredrika Bergman. Nummer två är bättre än ettan, mycket snillrikt ihopsnickrad intrig. Bra!

Anna Johansson

2016-08-20

Tycker inte att denna del 2 i serien om Recht och Bergman håller samma mått som den första delen. Spänningsfaktorn i boken är betydligt lägre. Men samtidigt är det en välskriven historia som är lättläst/lättlyssnad. Roligt att få fortsätta lära känna de två huvudkaraktärerna bättre.

Helena Rasmusson

2015-11-28

Välskriven

Pernilla Nilsson

2015-08-09

En bra uppbyggd historia.

Pia B

2014-08-21

Spännande från pärm till pärm!

Therese Östman

2014-06-26

Bra bok, gillar karaktärerna och helt okej handling. Betyg: 4

Malin Sundman

2014-03-06

En riktigt bra deckare! Bra personporträtt, bra story, bra språk. Solklar fyra.

jn dvd

2013-11-10

Intressant och spännande. Den når inga jättehöjder och slutet på utredningen känns lite för tamt och därför slängs det in lite drama kring huvudpersonerna.

Katarina Nord

2013-08-25

Bra men jag tappade tråden efter halva boken. Vet inte varför men jag vet att det var samma med förra boken i serien.

Ulf Gustafsson

2013-08-03

Bra. Alltså, bra språk, bra story, intressanta karaktärere. Ingen 'sträckläsare' men bra. Och jag kan nog tänka mig fler böcker av Kristina

Louise Ö

2013-06-30

Jag trodde verkligen den här skulle vara bra, men jag tyckte den var supertråkig. Det blev aldrig spännande. Är inte det hela poängen med att läsa en deckare?

Lotta Karlsson

2012-11-28

En bra svensk deckare, normalt brukar jag tycka att det är arbetsamt med många spår i en bok men Kristina lyckas hålla samtliga delar intressanta så läsningen tappar inte fart. Och sen knyts allt ihop på ett snyggt sätt.

Maria Jönsson

2012-11-22

Bra bok. Längtar efter nästa. Hoppas den finns inne på bibblan.

2012-10-17

Det var nästan exakt ett år sedan jag läste den första delen, Askungar, och jag tyckte riktigt mycket om den. Ändå har det tagit så lång tid för mig att ta mig an del två. Nu är den i alla fall läst och även om jag inte tycker den är riktigt lika bra som del ett så är den fortfarande förbaskat spännande. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2012/10/tusenskonor-av-kristina-ohlsson.html

Caroline Karlsson

2012-08-15

Det här spännande, tillochmed mycket spännande, från första till sista sidan. Det som kraftigt drar ner betyget är att upplösningen känns alldeles för orimlig och osannolik.

Ann Simonsson

2012-07-14

Kristina Ohlsson har lyckats även med denna bok. Lagom spännande och man vill bara ha tag i nästa bok.

Carolina E

2012-05-24

Ett prästpar hittas skjutna i sitt hem.
Det verkar som om mannen har
skjutit sin hustru och sedan sig själv,
för vem skulle känna sig tillräckligt hotad
av en präst för att få dem mördade?

Inlåst i en lägenhet sitter Ali
som väntar på besked om sin asylansökan,
han hoppas på en ny framtid i Sverige.

I Bangkok irrar en ung svensk kvinna omkring
när hon inser att hon har blivit av med sin identitet
och på så sätt håller på att försvinna,
trots att hon själv mest av allt vill finnas.

Inuti Lejonkulan jobbar Alex Rechts,
Fredrika Bergman och deras kollegor
med att reda upp fallet med prästparet.
Det verkar som om det är mer komplicerat än ett självmord.

Jag tycker att det här är en okej deckare,
ungefär likvärdig med den tidigare antar jag.
Jag tycker fortfarande om karaktären Fredrika Bergman
och jag gillar att det här förmodligen är en av få
deckare där ingen polis är gravt alkoholiserad.

Det som däremot är mindre bra med den här boken
är att den är så pass spretig, det blir trådar överallt att foga ihop till en story.
Den blir helt enkelt lite för mycket.
Den blir komplicerad och en snudd på långsökt.

( Jag gillar däremot Bangkok-spåret.)

Merja A

2012-04-16

En välsigt spännande bok med många trådar som knyts ihop till slut.
Nu vill jag läsa flera böcker av Kristina Ohlsson.

Om en bok är bra? För mej är det avgörande hur fast jag blir, hur svårt jag har att lägga den ifrån mej, hur mycket jag längtar till nästa lästillfälle. Därför får denna bok 4,5 av mej. Lite tråkigt slut. Men, läs den!

Frida Hol

2011-12-29

En väldigt spännande deckare med en bra och annorlunda intrig och intressanta personbeskrivningar. Den är relativt fri från logiska luckor och man får som läsare ständigt omvärdera sin uppfattning om vad som verkligen hänt. Rekomenderas!

Elisabeth Andersson

2011-09-16

Tycker som flera andra här att slutet inte var något vidare. Vi hade dessutom klarat oss utan det som inte var betitlat epolog men antagligen skulle vara någon form av sådan. Annars tycker jag att boken var välskriven och spännande.

Anna-Karin L

2011-08-24

Börjar gilla och lära känna karaktärerna bättre efter att läst bok 1 och 2 efter varandra. Spännande och en bladvändare, även om slutet inte kändes helt trovärdigt.

Marina Trenkoska

2011-08-23

Nja, inte lika stark och spännande som Askungar. Och slutet var inte helt trovärdigt... Stark trea.

Sofie Petersson

2011-08-16

Jag tycker inte att boken håller hela vägen, det lite för orealistiskt och snårigt. Men, har mer och mer börjat fatta tycke för de olika karaktärerna. Jag tänker följa Kristina Ohlssons serie...

Monica Brandts

2011-08-01

Spännande till sista raden. Storyn håller hela vägen tycker jag.

Louise A

2011-07-25

Ohlsson blir bättre och bättre, kniviga vändningar och bra språk.

Maria Johnson

2011-07-21

bra bok som håller hela vägen. Väldigt bra inläsning!

Rasmusmatte .

2011-07-18

Vilken toppenförfattare. Hur spännande som helst.

Marie Johnson

2011-07-15

Även denna bok är väldigt bra. Ser fram emot nästa.

eva arkelid

2011-07-12

jag tycker hennes böcker är bland de bättre kriminalberättelserna tillsammans med Carin Gerhardsen

Nette S

2011-07-02

Tyckte om den och läste ut den på någon dag. Svår att lägga bort. Väntar på att nästa bok ska komma som pocket.

En mycket spännande bok som lätt kan sträckläsas.. jag bara längtar till det kommer fler böcker av denna författare!

Maria Larsson

2011-06-14

Kristina Ohlssons deckardebut "Askungar" imponerade mycket på mig. Den var välskriven, genomtänkt och oerhört spännande från början till slut.
Ohlsson är ett välkommet tillskott i den svenska deckardjungeln då idéerna för många - tyvärr många kvinnliga -spänningsförfattare har börjat sina och deras alster känns som de är skrivna efter en viss mall, på rutin.

Därför är jag nästan helt lyrisk efter att ha läst uppföljaren till "Askungar", "Tusenskönor". Här är Ohlsson nämligen snäppet vassare än i debuten. För att inte säga helt briljant!
Jag tror att nyckeln till det lyckades resultatet är att intrigen känns så genomtänkt. Då man ibland läser många "erkända" (med betoning på "kända") författare vars böcker sålts i miljonupplagor får man känslan av att de emellanåt skriver ner en helt obegriplig historia under kortast möjliga tid för att de har en penningkåt förläggare som står och flåsar dem i nacken.

Den känslan slipper man helt i "Tusenskönor". Trots att jag stundom är helt matt av den intensiva spänningen i boken och funderar över hur Ohlsson ska lyckas väva ihop trådarna på slutet så är det verkligen det hon gör. Och så skickligt sedan.

I "Tusenskönor" får vi följa tre till synes separata historier:

Ett äldre prästpar hittas ihjälskjutna i sitt hem vid Odenplan i Stockholm. Vid första anblicken ser det ut som om mannen först dödat sin hustru för att sedan ta sitt eget liv.
Ali har flytt från ett brinnande Irak och sitter inlåst i en lägenhet i Sverige med drömmen om en ny framtid.
I Bangkok befinner sig en svensk kvinna vars identitet någon försöker radera.

Vi får återigen stifta bekantskap med poliserna från förra boken och inte heller här i uppföljaren tar de för stor plats även om vi nu börjar få känna dem lite bättre i en lagom dos.

Finns det någonting negativt med boken? Ja, det ska i så fall vara att jag inte kunde lägga den ifrån mig! "Tusenskönor" är en så kallad "bladvändare" utan dess like. Så mitt råd till er som ska läsa den blir: se till att göra det när ni har gott om tid. Allt annat än läsandet kommer nämligen att bortprioriteras.

Maria Larsson

2011-06-14

Genomtänkt, tät och oerhört spännande.

Charlotta Rylander

2011-06-08

Lättläst bok med flytt, men lättviktigt. Det hänger inte riktigt ihop, och känns inte troligt.

Åse Bandling

2011-06-03

Mycket bra, ett strå vassare än Askungar. Jag sträckläste med ett bra flyt och utan att träffa på några utfyllnadsavsnitt. Hade jag haft Änglavakter på plats hade jag fortsatt med den på en gång.

Tove Skarstedt

2011-05-17

Spännande och svår att lägga ifrån sig. Vet fortfarande inte riktigt vad jag tycker, men skall ta nästa oxå så får vi se.

Petra Hansson

2011-05-11

Askungar var bättre men helt klart en läsvärd deckare. Intrigen var bra men motivet hade jag svårt att ta till mig.

Kenneth Olausson

2011-05-02

För lång. För osannolik. För tillkrånglad.

Charlotta Norinder

2011-03-04

Precis vad man önskar sig av en sportlovsdeckare. Lättläst, lättsmält och lättbegriplig men utan att vara tråkig.

Annicka Olsson

2011-03-01

Nej jag håller med andra att det var inte alls lika bra som förra boken .Hoppas att hennes kommande Änglavakter håller samma klass som Askungar

Jonna

2011-02-26

okej berättelse men jag störde mig liksom sist på att det bara är Fredrika som tror annorlunda och att de andra säger emot henne...