Triptyk

Slaughter, Karin

| 2009

I Atlanta dör kvinnor för en kallhamrad mördares hand, och han signerar sina dåd med en grotesk stympning. Bevisen han lämnar efter sig är tillräckliga för att ge bränsle åt en frenetisk polisjakt, och poliskommissarie Michael Ormewood kallas till en mordplats i de illa beryktade Grady Homes i Atlanta och står inför ett av de mest brutala morden i sin karriär.      Aleesha Monroe har hittats i en trappa, badande i sitt eget blod. När det uppdagas att mordet bara är ett i en serie liknande attacker kallas Georgia Bureau of Investigation in, och Ormewood tvingas arbeta tillsammans med specialagent Will Trent en man han instinktivt ogillar. Men bara ett dygn senare exploderar det våld Ormewood ser omkring sig dagligen på hans egen bakgård. Och det verkar som om mysteriet bakom Monroes död är ofrånkomligt sammanflätat med ett förflutet som vägrar att bli bortglömt ...

Karin Johansson

2019-03-01

Nja, en av de sämre av henne. Djup.

2016-03-12

När jag köpte den här boken hade jag faktiskt inte hört speciellt mycket om Karin Slaughter. Under de fem år som gått sedan inköpet har jag däremot hört en hel del, speciellt sedan i höstas, bland annat att hon skriver väldigt rått, brutalt och bra. Det fick mig att flytta upp Triptyk i läslistan. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2016/03/triptyk-av-karin-slaughter.html

2016-01-26

Förfärande bra! En mycket stark fyra, otroligt bra personporträtt i en oerhört sammansatt intrig. Mörkt, grymt, men med fin skildring av det goda och det onda i en ständig kamp, symbios. Allt är inte enbart svart eller vitt, blandningen är inte ovanlig.

2015-07-26

Betyg: 4,5 av 5.

(Den här boken var en av dom tretton böcker som jag läste under mina två semesterveckor i Turkiet. Skriver lite kortare och enklare omdömen på dessa böcker, mot vad jag brukar göra på dom recensionsböckerna som jag vanligtvis läser.)

Det här var en mycket, mycket bra amerikansk thriller.

Otäck, spännande, våldsam, detaljerad, och oförutsägbar är några ord som jag kan beskriva boken med. Och att alla inte alltid är som man tror. Härliga karaktärer är det också. Och jag vill absolut läsa fler böcker av författaren.

Rekommenderas verkligen.

Jo denna bok tycker jag var liten långtråkig emellanåt..

Rå och blodig bok men mkt spännande med överraskningar i varje kapitel!

Eyez Only

2011-05-27

Brutalt bra! Men konstig titel...

Kristina Simar

2010-04-21

Recension av Karin Slaughters Triptyk

Karin Slaughter är en bästsäljande författare till många böcker. Hon är också redaktör för Like a Charm, ett samarbete mellan brittiska och amerikanska kriminallitteraturförfattare. Hon bor i Atlanta.

Handling: John 17 år är på fest hos sin kusin Woody. Han har lyckats övertala jämnåriga Mary Alice Finney att följa med. Nästa morgon vaknar John bredvid Mary Alice som är brutalt mördad, och med tungan avbiten. John minns absolut ingenting, men han blir tagen för mord och får sitta i fängelse i cirka tjugo år.

När han blir utsläppt vet han inte mycket om världen omkring honom. Han får jobb som biltvättare, men lönen är dålig. Han bor på ett ungkarlshotell och hans kontakt Martha Lam dyker upp då och då för att kontrollera Johns rum efter knark eller något annat olagligt.

John går in på en TV-affär för att höra om han kan köpa en liten TV på kredit. Affärsinnehavaren ber honom vänta lite medan han gör en kreditupplysning.
Det tar tid och John är på väg att ge sig i väg när mannen kommer med ett stort leende och berättar att John mycket väl kan titta på en stor TV. Han tycks ha stor kreditvärdighet. John säger att han återkommer, han vill tänka lite, säger han. Han går senare in i affären igen och frågar om de har kvar kreditupplysningen, men tyvärr så har de kastat den. När affären har stängt ger sig John iväg till containern där affären slänger sina sopor. Han lyckas hitta kreditupplysningen och tar hem den för att studera den. Någon har stulit hans identitet medan han suttit i fängelse. Vem? Varför?

John börjar göra egna undersökningar och lyckas hitta den skyldiga. Varför har den personen gjort så?

Efter att John blivit utsläppt börjar nya mord på unga kvinnor. Bland annat en prostituerad som även hon får tungan avbiten och ett dygn senare hittas ytterligare en ung flicka död.

Kriminalassistent Michael Ormewood kallas till platsen. Han tvingas jobba tillsammans med specialagent Will Trent – en man som han starkt ogillar. Hela berättelsen är en enda stor jakt på mördaren. Är det John som börjat mörda igen, eller är mördaren någon helt annan, som vill lägga skulden på John?

Jag tycker att det var en spännande kriminalroman. Mycket våldsam och mörkt skriven. Karaktärerna är till viss del prostituerade och deras hallikar som inte vill hjälpa polisen. Personer som man tror är pålitliga, är de verkligen det? Karin Slaughter skriver med ett väldigt tufft språk. Visste jag inte att det var en kvinnlig författare skulle jag inte tro det.

Den första delen var väldigt spännande. Sedan kom en del i mitten som var lite tjatig på det typiska amerikanska sättet. Mycket om prostituerade och deras hallickar och framför mig ser jag deras skabbiga lägenheter som ofta ligger i en smal äcklig korridor och grannar som inte vill prata med polisen. Där försvann cirka 75 sidor som var jobbiga att komma igenom, med sedan kom ett riktigt, riktigt spännande slut. Jag kommer gärna att läsa fler böcker av Karin Slaughter.

Betyg 3/5

Anne-Lie Månsson

2009-10-25

Vad jag kan se så har det tidigare översatts tre av hennes böcker till svenska. Hon är väl värd att läsa.
Bra språk som driver handlingen framåt sakta men säkert. Våldsam ibland men med perspektiv och iakttagande av verkligheten som den ter sig i Atlanta.