Tranorna flyger söderut

Ridzén, Lisa

| 2024

En varm debutroman i samma anda som Löpa varg. Om en åldrad mans kamp för att behålla makten över sitt eget liv.Hemma hos Bo bryts den stilla tillvaron sällan av något annat än besöken från hemtjänsten. Men han har ju sin älskade jämthund Sixten, så helt ensam är han inte. I tomrummet efter frun som flyttat in på demensboende i Östersund börjar funderingar och tvivel riva i Bo. Tiden blir alltmer knapp för att hinna lösa det som ibland känns omöjligt ? relationen till sonen.Trevande försöker far och son att nå fram till varandra. Men samtidigt är sonen övertygad om att Sixten måste flytta. Hotet om att förlora sin hund rör upp ett virrvarr av känslor som får Bo att minnas tillbaka på sitt liv, sitt faderskap och sitt sätt att visa kärlek.

En helt fantastisk bok om en gammal man - Bo som vill behålla makten över sitt eget liv. Den stilla tillvaron bryts sällan av något annat än när hemtjänsten kommer på besök. Vid hans sida finns jämthunden Sixten som betyder väldigt mycket för honom, hans son är övertygad om att Sixten måste flytta. Det blir en kamp om Sixten, att lösa sin relation till sonen och minnas sitt liv.

Wow vilken debut av författaren, den har boken berörde mig och tog tag i min själ och mitt hjärta. En stark och gripande läsning som väcker många tankar och som får mig att fälla några tårar. Det är vackert och målande skrivet om en mans ålderdom, känslor och kärlek till sin hund. Missa inte att läsa denna bok!

Herregud vilken otrolig bok! Har aldrig blivit så berörd förut. Kan inte sluta tänka på den

2024-01-03

Betyg: 5 av 5 - 📚 - Kommer årets första lästa bok kanske bli årets bästa bok? Ja, det är nog faktiskt troligt att det kanske blir så. För den här boken var helt otroligt bra. Mycket länge sedan som jag blev så tagen av en bok. Och jag har nog inte gråtit så mycket till en bok, sedan jag läste något av Fredrik Backman. Författaren till Tranorna flyger söderut, är en debutant som heter Lisa Ridzén, och jag hoppas verkligen att det kommer fler böcker av henne i framtiden. Boken är så otroligt känslosam, gripande, berörande, och sorglig. Men även väldigt varm, och den skildrar verkligen olika sorts relationer på ett mycket fint sätt. Jag som läser så väldigt många böcker, glömmer dom flesta böcker rätt så fort, även om dom har varit bra. Men den här boken kommer jag bära med mig i mitt hjärta. Och jag kommer att tänka på den gamla fina mannen, huvudpersonen Bo, väldigt ofta. Jag lyssnade på boken, som var helt fantastiskt bra inläst av Lennart Jähkel. Kan verkligen rekommendera just ljudboken i det här fallet. Man ska ju inte jämföra böcker, men om jag ändå gör det, så tycker jag att den här boken påminner lite om Löpa varg av Kerstin Ekman och även om Folk som sår i snö av Tina Harnesk. Men återigen, jag säger bara, läs (eller lyssna på) denna bok! Du kommer inte att ångra dig!