Törst

Richelle Mead

| 2009

"Det är bättre än att bli full eller hög."Rose Hathaway, 17 år och dhampir, om hur det känns att "donera blod" till en vampyr. Efter två år på rymmen är Rose och Lissa tillbaka på S:t Vladimirs skola – en ganska ovanlig internatskola för unga vampyrer, moroi, och halvvampyrer, dhampirer.Lugna, eftertänksamma Lissa Dragomir är en moroiprinsessa, en dödlig vampyr med magiska krafter. Hon måste hela tiden skyddas mot de odödliga strigoi, de farligaste och mest blodtörstiga av alla vampyrer. I hetsiga och rappkäftade Rose Hathaways ådror flyter människoblod och vampyrblod i en kraftfull blandning. Hon är en dhampir, och hon är Lissas bästa vän. De onda strigoi har svurit att Lissa ska bli en av dem, och det är Roses uppgift som beskyddare att försvara Lissa - till varje pris. "Törst" är den första delen i serien Vampire Academy. Del två heter "Fruset blod"...

Liza Stöllman

2018-03-20

Erica S

2016-08-30

gillade inte boken eller filmen dessvärre så var det inget för mig sorry jag som annars gillar sånna här böcker

Tilda

2016-07-12

Läs min recension här.

Emelie Skarstedt

2015-02-27

En av de bästa bokserier jag läst!

Sanna

2014-10-03

Den här boken läste jag i en engelska uppgift i skolan men tycker ändå den är värd att berätta om. Det bästa med den här boken är karaktärerna. Huvudkaraktärerna är Rose och Lissa. Två självständiga tjejer som vågar stå upp för sig själv. Den är både en chick flick och en spännande roman också. De går ju i skolan där det pågår rykten, dejting osv. Samtidigt som man får följa det så får man följa lite mer om Roses träning till att bli en jättebra beskyddare till Lissa eftersom hon är moroi och kunglig och Rose en dhampir och beskyddare. Så man får följa typ de här två grejerna fast de snörs ihop och blir en historia som ALDRIG är tråkig

avin hassan

2014-02-08

bästa serien ever

Therese Lindskog

2013-12-08

Gillar boken (serien). Den håller ett bra tempo, stundvis lite platt i beskrivningar, men det som lyfter den är den (svara)humorn som har blivit tilldelad Rose.

Rebecka Angelin

2013-08-20

Påminner ganska mycket om Nattens hus. Gick lätt att läsa och höll ett bra tempo igenom hela boken.

Avin Hassan

2013-06-22

En av de bästa serie jag har läst i hela mitt liv typ

caroline jonasson

2012-05-31

Serien är mycket bra, men är dock lite besviken på boken; Blood promise. För att det inte händer så oerhört mycket i den boken. Jag läser just nu spirit bound och jag hoppas det händer mer i den boken. Me övrigt så tycker jag serien är grym! Jag har fastnat för alla vampyrböcker och det kommer garanterat att bli en vampyrsommar för min del!

Emma Hortlund

2012-03-30

Med en oerhörd mängd vampyrlitteratur ute på marknaden så urholkas såklart kvalitén en del. Vampire Academy-seriens första bok Törst gör inget imponerande intryck på mig trots att jag i regel är väldigt förtjust i vampyrer. Det handlar om en halvvampyr, Rose, som är eller ska bli beskyddare åt vampyren Lissa. De går i skolan och det är för mycket skolmiljö och tonårsintriger för min smak. Och hela tiden håller Rose koll på Lissa. Var är Lissa? Hur mår hon, vad tänker hon? Är hon i fara? Jag tröttnar på det ständiga vurmandet. Dock blir boken mer spännande precis mot slutet.

Språket i den här boken är platt och enkelt, men efter lite googlande så kommer jag fram till att det bara verkar gälla den svenska översättningen. Om jag ska läsa någon av bokens fem uppföljare så blir det på originalspråket engelska.

Charlotte B

2012-03-28

Helt klart den bästa av dom 5 jag läst! Helt underbart bra böcker detta!

Erika Nilsson

2012-02-29

En skit spännande bok.

Charlotte B

2012-02-27

Jättebra bok. Läs den.

Celine Boklus

2012-02-15

VA är min absoluta favorit serie! Jag ÄLSKAR den verkligen! Älskar alla karaktärerna! Älskar Roses urhäftiga och lite galna personlighet! Älskar Dimitri! Älskar alla Roses och Dimitris "snabba" repliker dom emellan! Ni måste verkligen läsa dden här boken! Den är anorlunda och absolut inte som någon annan vampyrbok. Den skulle absolut kunna uppskattas av dom som inte gillar vampyrböcker också :D så mitt tips till dig: LÄS DENNA BOK

Maxine Ljungdahl

2011-11-24

Bästa boken i serien tycker jag. Serien blir bara bättre och bättre. Har läst alla i Vampire Academy

Sophia Jansson

2011-10-27

Denna bok är fantastisk!
Älskar serien.

Ååå denna bok var bara så underbart bra jag hade så svårt att släppa den ifrån mig.
Jag bara längtar till nästa del i serien som är den avslutande delen och det känns väl lite trist att det är slut efter den. =(

Miriam T

2011-09-15

Denna bok slukade jag i ett nafs, den är en riktig bladvändare.
Jag bara älskade denna bok den var både spännande och häftigt super bra. =)

Sara Johansson

2011-06-09

En mycket bra och spännande bok... Lite seg i början bara.

Marie Rös

2011-04-05

Heltt ok ungdomslitteratur med betoning på ungdom. Jag gillar världen med de olika vampyrtyperna som Richelle Mead har skapat. Det kunde ha varit liiite mer romantik men jag kommer att fortsätta läsa serien för att se hur det utvecklar sig med Lissas förmågor... och såklart historien med Dimitri. Helt ok läsning!

Monika Häägg

2011-03-27

Återigen! Fruktansvärt spännande från första till sista sidan! Väntar med spänning på del 6 som är den sista delen i serien!

Nethan Wikström

2011-03-22

Jag ÄLSKAR den här serien! Även om jag inte är ngn "ungdom" så tycker jag den är helt fantastisk o spännande, o bara längtar till den sista boken kommer ut.

Litet Monster

2011-03-20

Tycker att den är bättre på engelska. Vissa översättningar blev lite fåniga.

Monika Häägg

2010-11-14

Spännande men kanske lite väl mycket tonårstjafs för mig.

Natasha Illyés

2010-10-11

Det är fantastiskt när författaren tar sitt ämne på allvar, och vampyrer är en allvarlig sak. Uppskattade särskilt att det handlade om starka tjejer och om vänskapen dem emellan. Spännande och mystisk i en klass som närmar sig Anne Rice

Frida Green

2010-06-24

en bra story, men berättas trist och det är sannerligen en ungdomsbok med ett språk som faller ungdomar i smaken. hade kunnat få högre betyg om den hade skrivits mer avancerat. synd.

2010-04-23

Yngste sonens kommentar: "VÄLDIGT bra bok!"

amanda norling

2010-01-06

tyckte den var jättebra, vill läsa fler böcker i serien!:)

Skrotmagnet

2009-11-23

Betydligt sexigare (och det där är en komplimang) än Me(s)yers Twilight-saga. Här händer det saker, om än i en något för synlig highschooldrama-kostym. Tränaren Dimitri låter dessutom som någon man gärna hade sett i filmformat..eller vänta, det vore som att se en svarthårig Legolas att döma av de generösa beskrivningarna av honom.