Tony och Susan

Wright, Austin

| 2011

Bortglömt mästerverk Allt tar sin början när Susan Morrow, en uttråkad medelklasshustru, får ett bokmanus skickat till sig. Det är hennes exman, Edward, som vill att hon ska läsa det. Susan tycker att det hela känns olustigt, särskilt som en av anledningarna till att hon lämnade Edward tjugo år tidigare var att hon aldrig riktigt trodde på hans författartalang. Motvilligt börjar Susan läsa. Och samtidigt får också vi läsa Edwards gastkramande historia om matematikprofessorn Tony Hastings, som på en bilresa med sin fru och dotter hetsas till en olycka. När han stannar vid vägrenen visar det sig att männen i den andra bilen vill ha helt andra saker än Tonys försäkringspapper. Tonys agerande när han plötsligt konfronteras med ren och skär...

2016-12-03

Den här boken har stått i hyllan i flera år. Jag kommer inte alls ihåg var jag såg den först, men det jag minns är att de som läste den tyckte väldigt olika saker om den. Det gjorde mig nyfiken, men på samma gång inte speciellt sugen på att läsa den. Det väldigt underliga är att nu när jag letar efter recensioner att länka till så hittade jag i stort sett bara positiva. Var blev de dåliga av? Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2016/11/tony-och-susan-av-austin-wright.html

Helena S

2013-07-24

Jag läste den här för att man tipsade om den i nåt morgonprogram. Den är väl helt okej skriven, men jag förstår inte poängen med historian. Den är mest obehaglig och jag mådde bara dåligt av att läsa den. Jag fortsatte till slutet dels för att jag ville veta hur historian slutade, dels för att jag trodde att det skulle komma en ljusning. Men det gjorde inte det. Jag skulle faktiskt avråda från att läsa denna bok.

Tomas Bratthammar

2013-07-18

Stundtals kanon stundtals riktigt trökig. Helhetsintryck är ett jaha. En ganska seg bok.

Ulla Englund

2012-12-28

Ännu en bok om en bok, kan knappast bli fel. Dessutom är det här en riktigt kuslig rysare (men ingen deckare!), åtminstone inledningsvis. De båda parallella historierna är skickligt komponerade. Författaren Austin Wrigths första bok, skriven när han var 73?

Anna Hedenstedt

2012-12-24

Började ruskigt obehagligt spännande på Ian McEwan-vis! Men jag tycker den tappade. Blev lite för abstrakt för mig.

Sussie S

2012-11-14

Jag vet inte varför men jag avskydde boken. Jag har inga problem med 2 storyn som löper parallellt... men Susans story var endast utfyllning. Tonys story var bara själlös och grym. Läste 2/3 av boken och skummade igenom slutet för att ändå få veta hur det gick. Kunde ha varit utan slutet med kände jag sedan.

Merja A

2012-09-28

En nervkittlande spänningsroman. De sista 60 sidorna avgjorde mitt betyg. De två parallella berättelserna imponerade mer och mer! Märkligt att jag inte har läst boken tidigare.

Johanna Sandström

2012-06-03

Sämre än vad jag hade väntat mig men den lämnar ändå en känsla kvar hos mig, vilket inte alla böcker gör. Obehaglig och lite konstig men en helt okej bok.

Den här boken var omöjlig att lägga ifrån sig! Spännande med två parallella berättelser! Men - så ville inte jag att den skulle sluta!

2012-05-06

Den började bra med en krypande känslaav olust. Snart händer det något. Men boken tappar och jag vill bara att den ska ta slut.

Sara .

2012-04-01

Tänk att en bok som börjar så bra kan tappa så mycket mot slutet.

Sigge Eklund

2011-09-29

Ett mästerverk. Påminner om Ian McEwan när han är som bäst.