Till var och en det den förtjänar

MCSS, Mirre

| 2016

Stina är en alldeles vanlig medelålders it-tekniker. Hon är gift, har vuxna barn och kör motorcykel. Men något har hänt med henne och saker börjar förändras... supermycket. Följ Stina och människorna runt henne genom de små och stora händelser som livet består av!

Helena R

2018-01-18

Denna bok beskrivs av författaren som en feel good-roman, en genre som jag inte så ofta brukar läsa. Och, för att vara helt ärlig, hade jag lite problem med att förstå bokens syfte.

I boken får vi följa Stina, en it-supporttekniker, under några månader. Livet på jobbet, fritiden, relationer och så de där superkrafterna som Stina mystiskt börjat få efter en motorcykelolycka. Hennes liv är ett vanligt liv för en kvinna med vuxna barn, barnen tar sina egna steg ut i världen. Det som är intressant att följa är Stinas tankar kring händelserna runt omkring sig, däremot tycker jag att många sidospår i boken leder ingenstans. Giselas historia för inte boken framåt, inte heller delen med hästarna. Det kändes som om det fanns för många idéer och jag hade hellre sett att vissa delar utvecklades, exempelvis Stinas tankar om barnens liv, än att det ska vara brokigt, vilket det tyvärr nu blev. Utan att avslöja för mycket kring handlingen tyckte jag att lite väl många extraordinära saker händer, det även utan superkrafterna; kan det hända så mycket i några personers liv på några månader? Det kanske det kan, men det kändes lite orealistiskt.

Till var och en det den förtjänar är en debutbok och det känns som det finns potential hos författaren. Beskrivningarna är mycket bra och det är lätt att se framför sig hur det ser ut där Stina befinner sig. Men lite mindre händelser hade varit bra, i mitt tycke blev detta rörigt.

Holger Wästlund

2016-07-19

En välskriven bok med många positiva händelser, trevlig att läsa när man vill koppla av och må bra. Boken är roligt skriven och ger upphov till eftertanke. Jag hoppas att den följs upp med flera böcker.

Jag har inte bara läst boken massor av gånger, jag har faktiskt skrivit den! Så mitt betyg är förstås partiskt. ;-) Läs smakprov och mycket mer på http://mirremcss.nu