Till offer åt Molok

Larsson, Åsa

| 2011

"Besiktningsmannen skär upp buken på björnen. - Jaha, skall vi kolla vad nalle har ätit? säger han. Det ryker om det stinkande maginnehållet. Besiktningsmannen rotar runt i sörjan med en pinne. Mungiporna far ner i en misstrogen min. - Vad i helvete är det den har käkat? mumlar han. Karlarna i jaktlaget kommer närmare, kliar sig i bakhuvudena så att kepsskärmarna glider ner i pannorna. Någon får fram sina glasögon. De vet ju att björnen har ätit upp Samuel Johanssons gråhund. Besiktningsmannen reser sig. Håller en liten benbit mellan fingrarna. - Vet ni vad det här är? frågar han. Han är alldeles grå i ansiktet. Skogen har tystnat, ingen vind, ingen fågel. Det är som att den tiger om en hemlighet. - Det...

2018-08-07

Mycket välskriven bok med hemtrevlig känsla mitt i kriminalgåtan. Jag tycker om humorn och hur hon beskriver hundlivet, samt dialogerna och detaljerna. Ibland skrattar jag och ibland gråter jag nästan.

Erik Horizon

2018-01-03

Spännande och välskriven

Bjarne Johansson

2017-12-17

👍

2017-03-28

Standard och den sämsta i serien

Sandra Gustafsson

2015-07-06

Boken börjar segt men tar sig ganska snart och blir en bladvändare. Spännande och historien flyter på bra. Vill bara att Rebecka ska ta och rycka upp sig när det gäller hennes privatliv.

Pia Davidson

2014-12-05

Har alla ingredienser för att behålla intresset. Är välskriven och personteckningarna trovärdiga En riktigt bra bok!

Lars Willfors

2013-12-19

Underhållning strax över medel vad gäller språk och gestaltning. Det finns ett intressant naturmotiv här som Larsson slarvar bort lite grann, även om det förekommer rikligt med bildspråk som har med djur och natur att göra. Den mer explicit feministiskt orienterade parallellhandlingen hundra år tillbaka i tiden är betydligt bättre; Rebecka Martinssons äventyr puttrar på i samma gamla svenska krim-hjulspår, med ett och annat samlag eller konflikt med överordnade som avbrott för den våldsamma, men egentligen aldrig spännande, intrigen.

Ingeborg Amnéus

2013-10-26

Åsa Larsson skriver bra! Jag gillar inledningen bäst, sen håller inte resten av boken riktigt samma klass. Men den är riktigt bra ändå!

Karin Lundberg

2013-08-03

Min första av Åsa Larsson. Snabbläst och hyfsat spännande.

Kenneth Olausson

2013-07-18

Sämre böcker har jag läst, bättre för den delen också. Men som skön avslappningsläsning i den sk hängmattan såhär i sommartider duger den utmärkt. Moloktemat har Larsson använt på ett bra sätt och hon visar också hur girighet och kärlekslöshet kan övervintra i generationer och sen till sist blomma ut i full galenskap. Men se - då kommer Rebecka Larsson och ordnar upp det hela till det bästa. Och förälskad blir hon också. Dock inte i sin fästman ...

Lina Zackrisson

2013-07-13

Äntligen bra spänning. Läsglädje. Människor, miljö, intrig.

Maria Klamas

2013-07-10

Jodå, den här boken gillade jag... Egentligen gillar jag inte böcker som har ett kapitel nutid och ett kapitel dåtid... men här tycker jag det fungerar, det blir inte tradigt eller konstlat, vet inte helt varför... Även om det handlar om mord, tragik, brustna hjärtan och girighet så är det gott att lära känna dessa människor, att möta omsorg och strävan och hopp om att bli omtyckt. Det handlar oxå om svårigheten att bryta upp, att våga älska, att våga lita till att någon tycker om en! Är ju som ni kanske vet inte mycket för deckare, när det gäller att läsa, men i denna bok ligger inte mordet i fokus, utan relationer, omständigheter, klasskillnader, avundsjuka och andra mellanmänskliga känslor och egenskaper och strukturer!

Elin Nilsson

2013-06-29

Hade glömt hur pass bra Åsa L faktiskt skriver. Parallellhistorian egentligen intressantare än mordutredningen.

Ellinor Karlberg

2013-05-19

Jag gillar ju verkligen Åsa Larsson. Har läst de 5 böckerna i rad på kort tid. Gillar stämningen och personportätten.
Däremot kan denna inte få toppbetyg. Slutet är som vanligt för kort

2013-04-28

När det var ca 1/6 av boken kvar blev den hyfsat spännande men det är alldeles för sent! Förutom det störde jag mig något oerhört på hur allt skulle vara så typiskt norrbottniskt. Det behöver faktiskt inte vara så, jag tror att man kan dricka mojito även i Kurravaara och inte nödvändigtvis hembränt. För att ta ett exempel.

Sylvia Carlhammar

fantastiskt bra

Carina Olsson

2013-03-16

Härligt skriven bok.
Rekommenderas, en stark trea i betyg.

Karin Erch

2013-03-08

Tycker mycket om Åsa Larssons beskrivningar

Lisbeth Rodefors

2013-02-28

Bra bok, det märks att hon kan landet och miljön i norr. Även den religösa delen som finns i hennes böcker är bra. Spännande

Kerstin Hellgren

2013-02-09

Mycket bra bok som jag bara ville fortsätta att läsa. Själva intrigen var lite rörig och kändes inte tillhöra boken, men boken var spännande och underhållande.

Merja A

2013-01-14

Spännande läsning! Det var länge sedan som jag senast läste Åsa Larsson - (Solstorm) men nu kommer jag vilja läsa fler av hennes böcker.

Nja denna bok var si så där tycker ja, Ja har läst bättre deckare.

Mycket, mycket bra bok! Önskade hela tiden att jag fick möjlighet att sträckläsa...hoppas att Åsa Larsson inte dröjer alltför länge tills nästa bok.

Agneta Holmberg

2012-10-04

Åsa Larsson är bara bäst.....Mera Rebecca Martinsson och Anna-Maria Mella och alla underbara hundbeskrivningar....

Erica B

2012-09-11

Åsa Larsson har åstadkommit bättre intriger, så är det absolut. Men... Hon kan så mycket annat och trollbinder mig ändå, så en 4:à blir det.

Gudrun Wendel

2012-09-08

Jag har inte varit så väldigt förtjust i Åsa Larssons böcker förut, men den här tyckte jag var mycket bra - miljöskildring och personskildring framför allt.

Lina R

2012-09-07

Deckarintrigen är visserligen inte den bästa, men det är ändå något med Larssons språk och beskrivningar som ändå gör att boken är svår att släppa.

Lena Knutsson

2012-09-06

Lite seg i början men sen j*r.... Otäck och det är nog ffa för att den känns så verklig...

2012-09-04

Efter debuten med "Solstorm" - som både var spännande och välskriven - så kände jag personligen att Åsa Larssons följande böcker blev lite väl flummiga och spretiga. I någon bok talade döda och för mig blir det så abstrakt att jag tappade intresset för boken (det var dessutom någon trend inom svensk deckargenre vid tidpunkten att döda talade och det blev så tröttsamt i längden att läsa det om och om igen).

I den femte boken om Rebecka Martinsson - "Till offer åt Molok" - höjer Larsson sin kvalitet igen och når nästan upp till nivån hon hade i sin debutroman. Och hon lyckas dessutom hålla läsaren fängslad trots en nästan löjligt tunn intrig.

Detta beror självklart på hennes skicklighet att beskriva människor och miljö i Kiruna. Larssons kärlek till området har den verkliga huvudrollen i samtliga böcker.

Det är inget rafflande högt tempo i denna bok. Istället är det en lågmäld spänningsroman med en behaglig rytm. Flera gånger under mitt läsande märker jag att jag har svårt att lägga boken ifrån mig.

Den faller - tack och lov! - utanför ramarna hur samtida deckarromaner idag är uppbyggda och just det gör Åsa Larsson till en så unik författare.

2012-09-04

Intrigen är nästan löjligt tunn men Larssons kärlek till Kiruna gör denna bok mycket läsvärd.

Jenny Jansson

2012-08-17

Åh det är så bra spänning med vacker natur!

Viveca Sten

2012-08-12

Åsa skriver som alltid fantastiskt om Kirunas vita vidder.

Ulla Englund

2012-08-07

Åsa Larssons böcker är grymma, men mänskliga: Sveriges bästa deckarförfattare? Jag tycker mycket om när det handlar om Kiruna i början av förra seklet. I den här boken är det en fin blandning av förr och nu, av ren fiktion och äkta bakgrund; hon låter även riktiga personer, levande och döda, delta i berättelsen.

Rasmusmatte .

2012-07-28

Det här giilar jag. Jag tycker nog att detta är Åsa Larssons bästa bok

Anna Lindström

2012-07-19

En riktig sträckläsarbok.

sonja rosin

2012-07-17

Lyssnat på ljudboken. Vilket driv och vilken tidskildring. Åsa Larssons röst förflyttar oss direkt till rätt tid och rum.

Camilla Granström

2012-07-14

Mycket bra!!

Elisabeth E

2012-07-14

Spännande och lättläst :)

Theresa Gyllander

2012-07-09

En overklig, spännande, lättläst deckare. Alltså en mycket bra o lättsam förströelse :)

Michaela Schuller

2012-07-08

Riktigt bra, otäck och spännande som alla hennes böcker. Gillar verkligen karaktärerna och miljön. Läste ut den på 2 kvällar.

2012-07-06

Som nästan alla andra så har även jag läst de tidigare böckerna om Rebecka Martinsson och som alla dem har även jag längtat mig fördärvad efter denna femte del. Med så höga förväntningar på en bok så kan det ju nästan bara bli fel. Men icke. Jag älskar verkligen Åsa Larssons böcker och jag tror jag skulle gilla henne lika mycket vad hon än skrev. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2012/07/till-offer-at-molok-av-asa-larsson.html

Annika Lönneborg

2012-07-03

Spännande handling, härliga miljöer och personligeter. Men varför dessa ständiga fokusbyten?

Ruth Lezz

2012-06-28

Nöjd! Den sträcklästes.

Maria Jönsson

2012-06-23

Så bra. Nästan en femma på en krim, bättre blir det inte. Låg i facket på jobbet och väntade på mig. Tack!

Anett Mattisson

2012-06-09

Spännande, inlevelserik !

Katarina Lundström

2012-06-05

Åsa Larssons absolut bästa!

Nja, inte en fullpottare. Vet inte, men jag störde mej lite på författaruppläsningen, och det brukar jag verkligen gilla. Annars gillade jag verkligen historien.

Marita Ryen

2012-05-25

En bok som var svår att lägga ifrån sig. Spännande historia med intressanta personer och miljöer.