The Grownup

Flynn, Gillian

| 2015

The Edgar-winning short story from the author of GONE GIRL. The perfect stocking filler for Flynn fans.

2019-01-19

Gillian Flynn finns på min autobuy-lista. Ändå hade jag faktiskt inte tänkt köpa den här långnovellen. Sedan hittade jag den extra billigt och vem är då jag att stå emot en favoritförfattare? När hon dessutom skriver i en genre som sägs vara skräck. En favorit även det. Läs mer på min blogg

Per Englund

2017-11-27

En lovande början men som inte lyckas komma någon stans

Iris Eriksson

2017-04-28

kort spännande och bra skriven bok. Perfekt om du har en timme eller två och känner för att läsa något litet.

Marc Moore

2016-12-31

Smart och roande, hade gärna sett den som roman istället för novell.

Tomas Karlsson

2016-12-27

Riktigt bra, på få sidor lyckas Flynn skapa en medryckande och lagom creepy historia.

Malin H

2016-08-24

Gillar från första sidan, hur huvudpersonen presenteras, hennes yrke och bakgrund och sen mötet med kvinnan i huset, och miles! Obehaget! Flynn är galet bra på att skapa stämningar och väva in klass och skildring av det fula amerikat.

Josefine Ejebjörk

2016-07-30

Hoppades på mer.

En ljudbok man hinner med under en lång hundpromenad. Huvudkaraktären var spännande, och berättelsen om henne i början är medryckande och trovärdig. Sedan tar själva "spökhistorien" snurr, och det blandas in gamla mord och psykopater (likt dem i Gone Girl), men det varken imponerar eller förvånar. Snarare känns slutet ganska tröttsamt - i stort sett varenda story på creepy pasta är bättre än den här, så vill ni ha bra skräck: besök sidor likt den istället. Flynn gör sig bättre i de längre formaten.

Kuslig och fängslande!!!

Kim M. Kimselius

2015-12-26

Åh, vilken otäck bok, otäck på det där speciella sättet, när författaren griper tag och får dig att se dig om över axeln för att se om det står någon bakom dig. Så otäck!

Vill du ha en rysligt spännande bok att läsa, är den här ett perfekt val. Läs den!

2015-12-07

Det här tycker jag var en helt okej kortroman med en bra uppläsare dessutom! Stark 3:a!

2015-12-04

°

Novell ? ?En sån som du? (The Grownup) ? Gillian Flynn ? Albert Bonniers förlag ? 2015

°

Jag är inte så mycket för att läsa noveller. Jag har aldrig varit det. Utan jag har alltid haft en förkärlek för riktigt tjocka romaner.

Men visst händer det att jag läser noveller ibland, och jag kan absolut tycka att dom är bra. Det är bara det att dom alltid känns alldeles för korta. Dom tar liksom slut innan dom knappt har börjat.

Om jag läser en hel bok med flera noveller i, så brukar jag recensera boken här i bloggen, som alla övriga böcker som jag läser.

Men om jag bara läser någon enstaka novell, som jag ibland laddar ner från nätet, så brukar jag inte skriva om dom här.

°

När jag såg att Gillian Flynn hade kommit ut med en novell hos bokförlaget Albert Bonniers förlag, så bad jag att få den som ett recensionsexemplar, eftersom jag har tyckt mycket, mycket om dom tre romanerna som jag har läst av henne: ?Gone Girl?, ?Mörka platser?, och ?Vassa föremål?.

°

?Kvinnliga kunder som kliver in genom dörren till tarotstudion Anden i handen möts av sierskor, kristallkulor och kortlekar. Manliga kunder fortsätter vidare till det potpurridoftande bakre rummet, där studions parallella verksamhet pågår, med en kompletterande stab av olagliga soft-core-prostituerade. Efter att ha drabbats av en förslitningsskada i handen får en av kvinnorna i det bakre rummet ? en driftig boknörd med en förkärlek för skräckromaner ? hoppa in som medium. Men det som ser ut att bli ett välkommet avbrott tar en oväntad och olycksbådande vändning när en av de välbärgade förortsfruarna som bokat tid berättar en otäck historia som inte tycks vara inbillning.

Gillian Flynns En sån som du är en svart och kuslig skräcknovell om ett hemsökt hus och en familj med hemligheter. 2015 tilldelades den årets Edgar Award for Best Short Story.?

(Kopierat från albertbonniersforlag.se)

°

Jag tyckte verkligen om den här novellen. Välskriven och lite otäck. Men alldeles för kort för min smak då egentligen. Fast jag rekommenderar absolut läsning av ?En sån som du?, för den var mycket läsvärd. Och nu väntar jag på att Gillian Flynn ska utkomma med en tjock och lång roman.

°

Denna bok var ett recensionsexemplar, en e-bok i epub-format, från Bokförlaget Albert Bonniers förlag.

Här har jag bloggat om boken tidigare.

???

Och här är några länkar till, om någon kanske vill läsa mer om boken, eller läsa vad andra tycker om den: Boktipset, Adlibris (danskt band), Adlibris (e-bok), Bokus (danskt band), Bokus (e-bok).

???

Detta var en bra bok