Svenska brott - Bodenfallet

Bodström, Thomas

| 2016

I maj 2013 hittas en 20-årig flicka död och styckad i en skog utanför Boden. Hon har varit försvunnen i nästan tre veckor. En misstänkt gärningsman grips men förnekar all inblandning i hennes död. Polisutredningens uppgift blir att försöka få fram alla svar, men trots ett intensivt arbete återstår fortfarande en mängd stora frågetecken när rättegången ska börja: Vilken var egentligen dödsorsaken? Var mördades flickan? När skedde mordet och styckningen? Var fanns mordvapnet? Och var det egentligen ett mord? Trots detta döms en ung man för dådet i såväl tingsrätt som hovrätt. Men var det rätt person som dömdes eller handlar det om ett justitiemord? Och hur mycket av sanningen kom egentligen fram i domstolen? I den här första boken i serien Svenska brott - med inträngande och förklarande beskrivningar av polisarbetet och rättsprocessen i kända svenska kriminalfall - följer vi ett fall som fortfarande...

ElinsBokhylla

2020-02-28

Svenska Brott - Bodenfallet av Thomas Bodström och Jan Olof Lampers tar ju som sagt upp Bodenfallet, som är ett väldigt känt svenskt fall och som jag har läst väldigt mycket om.
Bodenfallet består av tre huvudpersoner kan man nog ändå säga, först är det Vatchareeya, en 20 årig tjej som faller offer för ett brutalt mord och senare även styckning, karatetränaren som har haft ett struligt förhållande till offret, som även blir misstänkt för brottet och Kristoffer offrets ex och även den person som sist såg Vatchareeya i liv 2013.

Bokens handling består av att man får följa med från den stund som Vatchareeya spårlöst försvinner tills att hon hittas, mördad och styckad. Man får även följa med under tiden som Missing People söker efter den försvunna tjejen samtidigt som även polisen utreder vad som kan ha skett den 20-åriga tjejen.
En annan del som tar stor plats i boken är berättelsen om vem Kristoffer är och vad han senare blir misstänkt och senare även dömd för.

Thomas Bodström och Jan Olof Lampers är väldigt skickliga på att få läsaren att förstår och hänga med i boken, emellanåt inflikar de även med en liten förklaring till de olika begreppen eller händelserna som sker i boken och fallet. Det gör att man lätt kan följa med i handlingen och lättare förstår de olika byråkratiska orden och begreppen. Dessa förklaringar skiljer sig väldigt bra genom att de är skrivna i kursiv stil, en bra detalj som underlättade i ens läsning.

Bodenfallet är ett väldigt komplicerat och svårt fall och trots att jag redan har läst en hel del om fallet så upplever jag att boken ger läsaren en klar och tydlig bild över vad som har skett och sker. Det finns ingen onödig fakta eller onödiga kapitel som inte är relevant för fallet och de personer som boken handlar om, vilket för mig är ett stort plus!

Eftersom man fick dessa förklaringar av rättsväsendet så är inte Svenska Brott - Bodenfallet av Thomas Bodström och Jan Olof Lampers endast en bok om det ohyggligt obehagliga fallet om den stackars 20-åriga tjej som miste sitt liv, utan det är även en bok om det svenska rättsväsendet. Dock är boken i största del en bok om Bodenfallet med förklaringar kring det svenska rättsväsendet och även om jag sett att en del läsare inte uppskattar det, så gör jag det och väntar ivrigt på att få läsa de andra delarna i serien Svenska Brott.

Svenska Brott - Bodenfallet av Thomas Bodström och Jan Olof Lampers är en välskriven och detaljerad bok som har många olika vinklar och fastnar inte bara på ett spår utan undersöker flera alternativ. Boken är lätt att följa med i och de begrepp som kan upplevas lite svårare förklaras på ett väldigt bra sätt av författarna. Det märks tydligt att författarna vet vad de pratar om och att de är insatta i både fallet och rättssystemet.
Jag kan starkt rekommendera denna bok till alla som har ett intresse för antingen true crime eller det svenska rättssystemet, jag ser även fram emot att läsa de resterande delarna i serien!

Matilda Persson

2017-07-15

Har under en längre tid snöat in mig på mordutredningar så när jag väl la vantarna på Bodenfallet kunde jag inte sluta läsa. Intressant historia som är extremt välskriven. De kursiva delarna i boken kändes dock något överflödiga och jag skummade mest igenom dem för att få fortsätta med utredningen. Har även lyssnat på en hel del podcaster om detta fall (bland annat Mordpodden, Svenska Mordhistorier och Rättegångspodden) och det känns som att Bodenfallet missat att nämna en hel del som skulle intresserat läsaren.

Bodenfallet kommer stolt få en plats i min annars tomma bokhylla och jag ser fram emot att få läsa fler brott från serien!

Ilona

2016-12-30

Intressant bok. Han tar upp både det som talar för att rätt gm är dömd och sånt som talar emot det. Jag pendlade fram och tillbaka i skuldfrågan... Det verkar ändå som att rätt man är dömd, även om det fanns en annan som hade motiv. Tycker att det blev aktuellt att läsa nu när gm begär resning från Högsta domstolen. Riksåklagaren sa nej men HD har sista ordet i ärendet.

Marina Pedersen

2016-10-10

Nä för mycket juridik

2016-10-07

Bodenfallet är den första boken i en planerad serie om svenska brott. Jag lyssnade på Thomas Bodström när han pratade på Bokmässan i Göteborg i september, och då berättade han att en bokserie är planerad med tio böcker. Bok nummer två i serien kommer preliminärt i början av nästa år.

Bodenfallet var en mycket intressant bok. Jag minns ju väl fallet när jag läste om det i media för cirka tre år sedan. Det var väldigt intressant att nu i bokform få ta del av fallet i detalj. Också roligt att få lära sig lite mer om rättsprocessen. Välskriven och lättläst var boken också.

Rekommenderas absolut.

Tomas Karlsson

2016-05-19

Intressant inblick i rättsväsendet i allmänhet och i det specifika fallet.

John C

2016-05-02

Bodström lotsar oss igenom det brutala styckmordet som skedde i Boden för några år sedan. Fallet och polisarbetet beskrivs och i kursiv text förklarar Bodström pedagogiskt vad som kan hända och varför polis/domstolsväsen agerar som det gör. Det är en av bokens stora förtjänster. Trots att en person dömdes så är inte alla frågetecken uträtade om mordet. Det hade kanske gått att gå djupare in på vissa detaljer, men boken funkar klart som en introduktion till fallet. För de som vill veta mer efter den här boken så kan jag rekommendera att lyssna på de avsnitt av Rättegångspodden som behandlar detta fall.

Rasmusmatte .

2016-04-12

Har lyssnat på rättegångspodden om detta brottsfall. Thomas har nu hittat lite nya vinklar om verkligen rätt person är dömd.