Strindbergs stjärna

Wallentin, Jan

| 2010

Ett lik som visar sig vara hundra år gammalt hittas i en gruvgång i Dalarna. Liket håller ett kors i ett krampaktigt grepp i sin hand. Så långt kan Jan Wallentins Strindbergs stjärna påminna om vilken svensk korv med bröd-deckare som helst. Men när det visar sig att korset är en del av en nyckel, där den andra delen utgörs av en stjärna, och att denna nyckel öppnar nedgången till underjorden, där en närmast metafysisk kunskap ligger förborgad - ja, då förstår man att detta är en äventyrsroman av ett mer ovanligt slag. Lägg till det historien om att kors och stjärna en gång hittades av Sven Hedin i Mongoliet, skickades till August Strindberg i Paris för alkemistisk analys, som i sin tur skickade dem till sin brorson Nils, som kom på att stjärna och kors kunde hettas upp och på så sätt projicera en tredimensionell bild över var denna nedgång i underjorden befinner sig, och att Andrée-expeditionen...

Eva Möller

2020-01-10

En välskriven bok i en annorlunda genrer där man i starten tros börja på en deckare med ett ovanligt likfynd i en vattenfylld gruvgång i Falun, men som fortsätter mer som en äventyrsroman i Dan Browns anda. Den blandar historia och vetenskap i en härlig blandning och men överaskas gång på gång. En mycket snilllrik bok som rekommenderas varmt. Ta dig tid att länsa den det är ingen bok man bara plöjer igenom som man kan göra med en svensk deckare. Tror att förväntningar blir fel om du man tror det är en deckare man läser. Betyg 4

Jan Svensson

2016-10-11

Jag gillar böcker som åtminstone är sannolika men denna går lite över denna gräns. Detta är närmast en fantasy. Men den förtjänar inte de usla recensioner som den fick av den ibland arroganta kultureliten när den kom ut. Inte när man jämför med annat i spänningsgenren. Nu är den till och med läsvärd enbart som ett exempel på vad en för välplanerad bestseller kan råka ut för.

Olof Bergvall

2013-07-31

Fullständigt unik handling gör att jag ger denna en 4 även om den är lite trivial. KLart läsvärd om man är trött på 'vanliga' böcker

Johan Pihel

2013-07-22

Ett helt ok dussinmysterie a la Dan Brown.
Lite för många situationer räddas upp av Deus ex machina, men fortfarande tillräckligt underhållande för att duga för avkoppling i hängmattan.

Kickie Boman

2013-07-21

Nej, den här gillade jag inte. Början var bra och lovade gott... men sen blev det bara tråkigt. Inget för mig!

h4l h4rtl3y

2013-07-17

Delvis intressant, ibland lite spännande, inte sällan lite konstruerat, i det stora fantasifull. Ok, men inte mer än så.

Linda E

2012-10-24

I skolan hade vi en bok som hette "Författare och förfuskare". Där skulle man lära sig skillnaden mellan bra och dåliga författare. Denna bok är skriven av en förfuskare enligt min åsikt. Wallentin har fläskat på med alla klichéer som finns i branschen, men gjort det klumpligt och oskickligt. Huvudpersonens outtömliga förråd av piller är ett exempel på att han inte ens orkat tänka igenom sin story utan bara gått på i ullstrumporna. En hel del frågor lämnas obesvarade, men vem bryr sig? Inte jag. Den har blivit sågad av många, den blir sågad även av mig. Varken handling eller upplösning var intressant. En dålig bok, kort sagt.

Anna A

2012-09-17

Sämst

Jonas Pettersson

2012-07-10

Boken har lite orättvist blivit sågad av många, även en del som inte verkar ha läst så mycket av den. Visst, språket är ingen upplevelse och karaktärerna kunde ha varit lite mer genomarbetade, men historien är fängslande och lider inte av den så vanliga åkomman bland denna typ av litteratur, att släppa alla hämningar och gå till en kollosal överdrift. Författaren lyckas balansera historien även när den blir väldigt övernaturlig.

Marianne Eduards

2012-07-04

Seg, trots det som ska vara en spännande "röd tråd". Tog tid att komma igenom, omständlig, stapplig.

Erik Jonassson

2012-06-28

Kul bok om man är ute efter äventyr av typen action, mystik, hemliga sällskap, övernaturligt etc

Jenny Karlsson

2012-05-12

Hoppfull början, men alldeles för mycket "sci-fi" i slutet för min smak.

Ulrika Spangenberg

2012-05-10

Ett stort förskott och en massiv internationell uppmärksamhet. Det betyder oftast en bok som är lättillgänglig och lättläst. Så även i fallet ”Strindbergs stjärna”.

Receptet känns igen från flera av de böcker som följt i kölvattnet av Dan Browns ”Da Vinci koden”: En gåta så stor att dess lösning skulle förändra världen. En motvillig och världsfrånvänd vetenskapsman och i hans sällskap naturligtvis en kvinna. Lägg sedan till ett eller ett par mer eller mindre ljusskygga sällskap, på jakt efter våra hjältar och gåtans lösning. Blanda sedan väl, grädda på ungefär 450 – 500 sidor och du får en anrättning som är nästan helt utan tuggmotstånd och väldigt lättsmält.

Boken börjar lovande med en mycket klaustrofobisk beskrivning av hur en ensam dykare i ett mycket trångt, sedan länge övergivet och översvämmat gruvschakt hittar ett gammalt, men märkligt välbevarat lik. Det han inte berättar för polisen är vad han hittar hos liket, stjärnan, den som gett boken dess namn. Sedan avlöser händelserna varandra i ett rasande tempo och det ena, mer osannolikt än det andra, rullar över sidorna.

Som lätt underhållning betraktat fungerar boken och det är trots allt svårt att inte läsa vidare, precis som det är svårt att sluta titta på en spännande film, men något litterärt mästerverk är det definitivt inte och de sista 100 sidorna är en tämligen trist transportsträcka mot ett slut som mynnar ut i ett frågetecken. Ett frågetecken som inte alls känns angeläget att räta ut eller fundera vidare över

Tony Lundén

2012-05-06

Märklig historia och konstig upplösning.

Amir Mansourian

2012-05-04

Denna bok är nog mer ungdoms litr än vuxen litr. Lite för mycket Dan Brown komplex för min smak.

Katarina Strid

2012-05-03

Den här boken lät spännande men lever tyvärr inte upp till det. Inga personer man fattar tycke för, inte bra skriven och upplösningen mest underlig. Får trots allt en tvåa då den emellanåt är spännande och för att man lär sig lite om världskrigen.

Karin Löfstrand

2012-04-19

120416: Inte mycket att ha! En mycket blek Dan Brown-kopia.

Rikard Andersson

2012-03-22

Boken sådde många intressanta frön hos mig, men jag blev inte alls förtjust i den färdiga blomman.

Men Johan Rabeus är född till att läsa in ljudböcker (bl.a.).

Ulf Pettersson

2012-01-14

inte riktigt min smak, bra svenska men alltför mycket fiction för min del

Johanna Jigström

2012-01-05

Knappt värd min tid. Kunde dock inte sluta läsa eftersom jag inte ville tro att den skulle vara så dålig hela vägen.

Ola Janåker

2011-11-09

Så här i efterhand förstår jag inte riktigt varför jag fortsatte läsa efter 100 sidor men det gjorde jag och då bör jag ju ge den två stjärnor. Men egentligen vet jag inte om den är värd det...

Kamali 

2011-10-18

Återigen ställer jag mig frågan: hur kan böcker som denna ligga på pockettoppen? Huvudpersonen är en pillerknarkande man som trots sitt missbruk hänger med i svängarna. Otroligt. Läs hellre fass, det är mer spännande och sammanhängande än detta.

christina gröhn

2011-08-29

tog mig igenom den med viljestyrka....

Malin Su

2011-08-24

Hade nöjet att uppleva denna bok via Mp3. Johan Rabéus otroliga förmåga att via dialekter och språk röstlägen och attityd förmedla en helt osannolik historia så att man tror på den. Härligt galet,guld i mina öron!
Dock slutet...hm tog lite udden av all magi som byggts upp.

Kristina Norin

2011-08-15

Hade nog vunnit en del på om det med boken medföljt ett litet folieförseglat plastfordral med piller (likt de huvudpersonen Don knaprar på i tid och otid), så även läsaren kunde få ta del av ruset som denna bok verkar ha tillblivit i...

Anders Bäccman

2011-08-02

Kanske lite kul med en Dan Brown-historia på svenska, men kanske borde ha lanserats som ungdomsbok av förlaget. Karaktärerna är milt uttryckt lite väl tillskruvade. Dock ej en tvåa från mig, jag är alldeles för svag för kombinationen mysticism och nazism.

Helena Andersson

2011-07-21

Jaha?!

Julia L

2011-07-21

När jag hade läst klart den här boken skrattade jag högt. Herregud, vilken dålig sörja! När jag började läsa tänkte jag att den nog kunde bli lättsmält och lite lagom spännande, perfekt "sommarläsning"(ett begrepp jag annars aldrig riktigt förstått). Och visst var den spännande emellanåt, därav två stjärnor istället för endast en. Men bra är den inte. Jag finner lite för starka influenser från åtminstone fyra andra bästsäljare. Förutom dessa störande småstölder är slutet helt crazy bananas. Jag förstår knappt och det jag förstår gör mig inte klokare. Jag har svårt att förstå vad de två kämpande sidorna vill, svårt att känna mig dragen till någon karaktär, svårt att förstå varför alla ingridienser nödvändigtvis skulle ner i samma soppa. En väldigt märklig bok. Och väldigt dålig.

Bengt Månsson

2011-07-15

En halsbrytande och orimlig historia. Vad som egentligen händer på slutet är minst sagt oklart. Trots det var boken nöjsam att läsa; många av de enskilda episoderna var intressanta och/eller underhållande, inte minst beskrivningen av den ombyggda godsvagnen. Så det blir bra betyg för underhållningsvärdet om än inte för historien som helhet.

Magnus Danielson

2011-06-24

Man brukar tala om endimensionella karaktärer, men de här karaktärerna har ingen dimension alls. Författaren tar i så han får åderbråck för att försöka skapa engagemang, men jag misstänker att han är ganska oengagerad själv och då är det ju kört från början. Boken känns som ett försök att laga till en bästsäljare genom att följa ett framgångsrecept; lite hemliga symboler, en dysfunktionell Robert Langdonkalkerad hjälte, en Lisbeth Salanderinspirerad hackersyrra, lite hemsk förintelsejargong, irrfärder i Europa, osv. Ingredienserna finns där, men råvarorna är sunkiga halvfabrikat som tillagats utan passion. En gruvlig besvikelse.

Rasmusmatte .

2011-06-24

Så dålig. Jag orkade inte ens lyssna igenom boken

Maria B Hansson

2011-06-22

Över förväntan faktiskt. Som att läsa en matinéfilm. Ganska förutsägbar men man ville ändå läsa till slutet.

Maria Klamas

2011-05-12

Älskar den!
Fick den av mina fina vänner i bokcirkeln "mellan raderna" plus marie! varför jag önskat mig den? jo något med omslaget och den fantastiska titeln lockade mig... Boken fångade mig från början till slut, inte en enda död minut... spännande, välberättat och alla trådar knöts samman utan att skriva mig på näsan... jag fick klura själv.... Älskar det historiska som knyts samman med det fiktiva (?) med människor som möts i ett virr varr av tillfälligheter (eller strategiskt och målmedvetet?) här lyfts även människans oro och längtan, sorg och kärlek fram... men inom ramen för en historia om makt över andra och över livet självt! kalas säger jag!!

Maria Johnson

2011-04-10

Nej, det här var ingen bra bok, inte alls. Författaren försöker att skriva en äventyrsroman i Dan Browns anda men lyckas inte alls, det blir platt och bitvis nästan löjligt.

Mia Lundberg

2011-04-02

Blev mycket besviken på boken. Hade höga förväntningar efter alla postiva recencioner med det blev ett magplask!

Annica Bark

2011-04-01

Jag har sett lite här och var att denna bok blivit sågad vid fotknölarna, kan inte riktigt förstå varför. Visst det är inte det allra bästa jag läst, men den var bitvis spännande och intressant.
Visst den var väl lite rörig emellanåt och det var lite svårt att få grepp om vissa saker, men över lag var det en bra bok. Läsvärd men inte mycket mer.
Jag hade lite svårt att knyta an till alla karaktärer och vissa saker känns rätt ologiska.

Man förstår att Wallentin inspirerats av Dan Brown, men han når inte upp till Browns suveräna författarskap och hans förmåga att skriva trovärdigt, det måste Wallentin jobba mer på om det är hans mål.

Den kändes så platt emellanåt och jag funderade ett par gånger på om jag skulle lägga den ifrån mig, men så lyfte det igen och blev bättre, så det är en väldigt "ostabil" bok, man blir inte riktigt klok på vad man tycker om den.

Boken får ändå en 2+ för jag gillade den mer än jag avskydde den.

Maria Eriksson

2011-03-22

Nej, den var inte bra. En bok med Dan Brownkomplex. Vilken soppa!

Karin Almén

2011-02-16

Den är underhållande och lättläst. Men ingen bok som intresserar mig, blir snarare irriterad över ologiska vändningar och personer. Tyvärr.

Viveca Palo

2011-02-16

Gillar inte läskiga böcker i vanliga fall. Det här börjar riktigt otäckt, senmer underhållande och ickeskrämmande. Läsvärt

Synnöve Albinsson

2011-02-15

Lättläst

Jonna

2011-01-30

Inte riktigt min stil, men jag beundrar fantasiförmågan hos författaren!

Tove Skarstedt

2011-01-19

Ja här sitter den! Årets mest spekulativa svenska bok. Jag som väntat mig så mycket av det här.
Nå, spännande var det i alla fall och underhållande oxå!
Början med nedstigandet i gruvhålet var faktiskt jätteläskigt - rena skräckromanen, jag blev nästan rädd. Men sen gick det lite sämre vartefter. Kan nog ändå tycka att det inte är bortkastad tid att läsa den, men det gör heller inget om man hoppar över den. Fast jämförelsen med Brown är ok tycker jag - älskar man Da Vinci-koden så är ju den här gjuten!

Mina Böcker

2011-01-12

Övervägde ett tag att ge den en 2a eftersom att språket och upplägget inte är helt igenom uselt, men nej. Det går bara inte. Boken är och förblir ett sömnpiller. Gäsp!

Maria L

2010-12-03

Det här är en fantasifull historia, som inte gör några anspråk på att vara realistiskt skriven. Inte min stil egentligen, men jag tycker att den är enormt spännande och lättläst. En riktig bladvändare.

Internationell sensation,,,njaa det tycker jag den kommer väldigt långt ifrån.Jag tycker boken var rörig, fick ibland knappt något sammanhang i den.Kanske var det alla namn som lät väldigt lika, jag vet inte.Men det som drog ner betyget fruktansvärt mycket var huvudpersonens letande i sin väska efter narkotiska preparat.Nej det kändes verkligen inte trovärdigt alls.
Det som retat mig är att jag köpte boken till min far i födelsepresent,,undra vad han tyckte?

Pia Stendahl

2010-11-30

Jag var lite tveksam till att läsa denna bok. Den var så upphausad och dessutom med ord som inte direkt tilltalar mig, exempelvis Da Vinci-koden möter Millleniumtriologin. Men efter lite funderande bestämde jag mig ändå för att ge boken en chans.

Strindbergs stjärna är trög i starten och det tar bra lång tid innan man som läsare upplever något driv i historien. Till sist tar boken ändå fart men ganska snart punkteras hela historien med allt för mycket pseudovetenskap och konspiratoriska spekulationer.

Wallentin använder sig av beprövade inslag som myter, övernaturliga händelser och nazism. Det känns som allt för enkla knep för att göra boken spännande och det får precis motsatt effekt. De dödar kort och gott hela historien. Dessutom gör denna blandning av grepp att historien känns extremt tilltrasslad.

Jag känner inte att författaren brinner för historien och historiens karaktärer. Wallentin lyckas verkligen inte förmedla att han har något intressant att berätta och då känns boken helt enkelt inte genuin och äkta.

På ww.bokbrus.se kan du läsa fler ljudboksrecensioner.
/Pia

Ing-Marie Haglund

2010-11-24

Lyssnade på ljudboken och Johan Rabeus inläsning var behållningen. Som flera sagt - det började ju så bra. Men tyvärr "jag ska skriva en bestseller som ska bli film enligt recept 1A" - ambitionen över :-(

Oskar Henriksson

2010-11-20

En besvikelse. Boken börjar dock mycket lovande. De fösta kapitlen är mycket spännande och man tror att, ja här har vi en ny Dan Brown! Men det dröjer inte så långt in i boken innan allt faller platt till marken. Storyn känns alltför konstruerad och huvudpersonerna blir alltmer ointressanta. Och språket känns inte direkt 100 heller. För att inte tala om slutet, har nog sällan läst ett så trist och dåligt skrivet slut som detta. Så mitt råd är att om du ska läsa denna, sluta då ungefär då de ger sig ut och åker tåg...

Gitte Jönsson

2010-11-09

Det börjar som sagt bra, sen blir det platt och tråkigt. Läs något annat istället.

Maria Månsson

2010-11-07

Sanslös intrig, som drar iväg hur långt som helst