Stöld av babian

Anna Karolina

| 2014

Adnan har just avtjänat ett straff för grovt narkotikabrott. Nu måste han skaffa stålar snabbt för att betala sina skulder. Magnus är kriminalkommissarie och balanserar på lagens gränser i sin jakt att sätta dit buset. Han är svag för kvinnor. Amanda är nykläckt polis. Hon har valt yrket av ett väldigt personligt skäl: systerns självmord. Några är ansvariga. Och de ska få betala. Två män ligger överst på listan: en kriminell och en polis. Hon är beredd att offra allt. Anna Karolina har jobbat som polis i Stockholm och Malmö sedan 2001. Stöld av babian är en ovanligt mogen deckardebut om gränslandet mellan rätt och fel, om sex, lögner och maktspel i polisens korridorer och den undre världen i Stockholm.

ElinsBokhylla

2020-10-26

Bokens handling är helt klart i min stil, jag riktigt älskar kriminalromaner med mycket polisarbete, spaning och lite känslor inkastade. Som många vet så är jag ju lite extra förtjust i både kvinnliga poliser och kvinnliga författare och här fick jag njuta av de båda sakerna samtidigt som jag fick läsa en riktigt bra och spännande bok!
Utan att spoila för mycket så fick jag pausa några gånger under tiden som jag läste för att jag inte skulle bli alltför äcklad. En del stycken var riktigt äckliga och svåra att ta in, vilket mycket beror på hur bra och detaljerat Anna Karolina skriver.
Det är uppenbart redan från första stund att bokens handling är uppbyggd på hämnd och rättvisa, två riktigt stora saker som kan leda till att en människa tar de mest drastiska besluten. Vilket vi även fick ta del av i denna bok, från flera olika perspektiv, på båda sidorna av lagen dessutom.

Vi fick ta del av Amandas kamp för att få fram rättvisa och förståelse över vad som faktiskt hade hänt hennes syster. Vi hade Magnus som trodde att det han gjorde var rätt och så starkt ville bevisa att alla andra gjorde fel, medans han var helt oskyldig. Så har vi Adnan som enligt honom ville ställa allting till rätta men som inte riktigt blev som han hade tänkt sig, vare sig med sitt liv eller de liv han hade omkring sig.
Alla tre perspektiv som på något sätt kopplas ihop med vandra och som tar en igenom spänning, intriger, kärlek, hat, äckel och förvåning redan från första sidan och hela vägen till sista raden.

Det märks tydligt att Anna Karolina vet vad hon skriver om, boken är väldigt trovärdig och varje kapitel har detaljer som kanske inte alltid är så stora men som knyter ihop hela boken och dens handling på ett väldigt skickligt och bra sätt. Att Karolina har arbetat som polis märks väldigt tydligt och det gör boken tyngre och bättre eftersom hon säkerligen har slängt in en del egna erfarenheter inom yrket.

Kapitlen är välskrivna och detaljerade, inte allt för långa för min smak utan i lagom längd. Det tog ett litet tag för mig att riktigt komma in i boken men väl inne så var det riktigt svårt att lägga ifrån sig boken. Samtidigt som man ville läsa mer så ville man heller inte att boken skulle ta slut så fort. En del delar i boken var väldigt lätta att förutspå men i hel helt så tycker jag att den överraskade mig ordentligt.
Anna Karolina har även lyckats att skriva med enkla men ändå detaljerade karaktärsbeskrivningar, något som jag inte upplever i alla böcker. Karaktärsbeskrivningarna var kortare men detaljerade för att man lätt skulle kunna hänga med och koppla ihop alla händelser i boken. Karaktärerna är lätta att sympatisera med, i alla fall några av dem medans man blir otroligt äcklad av en del av dem, på ett bra sätt!

Lars Stenlund

Marina Pedersen

2016-10-10

Kanon

2016-06-25

Den här boken fick jag med mig från bokmässan 2014. Jag hade hört talas om den innan, men tyckt att den nog inte alls var för mig. När sedan författaren själv satt inne på bokbloggarmingelt och signerade så bestämde jag mig till slut för att jag ju i alla fall kunde chansa. Många har lovorden varit. Ändå har den blivit stående oläst i nästan två år. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2016/06/stold-av-babian-av-anna-karolina.html

2016-06-08

Jag har blandade åsikter om den här! Det är såå nära en 5:a men förlorar lite i tempo i mitten. Men ändå väldigt bra!

Kerstin Hellgren

2016-06-02

En bok jag sträckläste. Bra även om det är mycket våld och otäck sex.

2016-03-21

Spännande, driven historia där författaren synes ha mycket god inblick i polisiärt arbete. En del absurditeter, lite överdrivet språk och i en del fall, t ex dagboksavsnitt, lite barnsligt, eller snarare tonårsaktigt språk och tankar, drar ner. Men det är en lovande, stark debut.

Matilda Gunnarsson

2016-02-05

Bland det bästa jag läst. Spännande, smart uppbyggd intrig och initierat polisarbete. Mer tack!

Jennifer Tydén

2015-08-22

Snabb och underhållande skriven

2015-07-26

(Den här boken var en av dom tretton böcker som jag läste under mina två semesterveckor i Turkiet. Skriver lite kortare och enklare omdömen på dessa böcker, mot vad jag brukar göra på dom recensionsböckerna som jag vanligtvis läser.)

Den här boken hade jag hört mycket gott om, och den motsvarade verkligen mina förväntningar. Mycket konstig titel på en svensk deckare, men den får så småningom sin förklaring.

Debuterande författare, som har jobbat som polis, så hon vet ju vad hon skriver om. Det ska tydligen bli en serie böcker, och jag kommer helt klart att följa polisen Amanda i fortsättningen, för jag tyckte att boken var väldigt bra.

Rekommenderar absolut boken till alla deckarälskare.

Elin Niklasson

2015-06-13

Sjukt bra! Som en blandning mellan GW:s böcker och kapten klänning

2015-06-08

Spännande och trovärdig debut. Karaktärerna berör, väcker känslor. Mycket bra.

2014-08-23

Den är bra...spännande, jag blir arg över mansgrisen till kriminalkommissarie och har blandade känslor för Adnan. "Som man bäddar får man ligga"...
Att lillebror dras in ...hur lätt är det inte att allting bara blir fel...Utmärkt debutroman.