Stjärnstoft

Gaiman, Neil

| 2000

2022-04-01

En fantastisk vuxensaga med ett enkelt språk. Epilogen kunde dock gärna ha tagits bort för helhetsintrycket då den kändes lite krystad och onödig.

Jenny Strid

2020-06-15

Har sett början av filmen för många år sedan, och blev inte intresserad av den. Gav boken en chans (efter att jag gillade The ocean at the end of the lane), och jag ångrar mig inte. Otroligt mysig bok, som i slutet flätades samman i ett näst intill perfekt slut. Fyra och en halv i betyg av fem.

Berättelsen om Tristan som ger sig ut på sökandet efter sitt hjärtas önskningar är fin, rolig och finurlig. Inslag av klassisk saga blandas med modernare delar och helheten blir riktigt behaglig. Det är lättläst och halvspännande, aldrig tråkigt, men aldrig heller speciellt nervkittlande eller överdrivet vackert. Jag underhålls av läsningen och gillar det jag läser, men det stannar där.

Nike Bengtzelius

2014-04-22

Läs min recension av boken här:

Sara Wall

2013-06-12

Enligt min åsikt en utvecklad tolkning, eller version, utav grundidéerna i Books of magic från 1993. Är mer anpassad för unga vuxna där kärlek är huvudtemat. Snyggt berättat, målande illustrationer, sammanhangsadekvat. Handlingsschemat är dock lite väl teatralisk och regelrätt för min smak och karaktärerna, som sagt, platta.

D

Daniel Majling

2012-12-06

Känns mycket som en gammal folksaga. Berättandet kan kännas lite snopet ibland och karaktärerna oftast ganska platta. Inte ofta man säger det, men filmen är faktiskt bättre än boken.

Elisabeth E

2012-09-12

Började läsa Gaimans Stardust igår när hela skolans elektricitet försvann i ett strömavbrott. Det är en väldigt mysig och kort berättelse som innehåller féer, häxor och skurkar. Den handlar om Tristran Thorn som ser hur en stjärna faller på andra sidan the Wall (vet inte vad den heter på engelska, muren?) och han säger till den vackra Victoria Forester att han ska hämta stjärnan till henne. Hon tror inte på honom men Tristran, huvudlöst förälskad, beger sig iväg. Vad han möter när han kommer till stjärnans nedfallsplats får ni läsa om

Jag har nog läst allt av Gaiman vid det här laget och jag gillar hans berättelser. De är så där mysigt mystiska fantasyberättelser med en uns humor inblandat.

Vilda S

2012-01-02

Neil Gaiman är en favoritförfattare. Stardust är en riktig saga skriven för vuxna. Rekomenderas varmt!

Andreas Johansson

2011-12-01

En fantastiskt vacker saga för vuxna. Spännande, välberättad, solid och medryckande. En av få böcker jag läst många gånger om.

Mim-Ariel Almquist

2011-01-15

Utopi, ogripbar berättelse och tanken slår en: Tänk om någon skulle ta ner en stjärna för min skull.

Liza Bolin

2010-07-22

vacker liten saga, en _riktig_ saga. jag uppskattade särskilt delarna om de sju (eller var de nio?) bröderna.

Fast egentligen gäller betygsättningen den engelska utgåvan med Charles Vess underbara illustrationer.

Carolina Hytter

2010-05-19

Gullig. Filmen ger den färg!

Skrotmagnet

2010-01-19

Världen behöver fler författare som Neil Gaiman. Jag är glad över att han och hans fantastiska fantasi finns.

Madelene Helgesson

2009-12-25

Jag tyckte den här boken var riktigt gullig och fantasifull. Visst, Gaiman har gjort bättre, men det betyder verkligen inte att denna inte är bra. Rekommenderas till de som älskar lite sago-aktiga böcker och fantasy.

Kan inte säga annat än att den var en besvikelse efter den fantastiska "American Gods"