STHLM: Inferno

Gyllander, Varg

| 2015

En natt mottar den unge ibn Muhammad al-Qasimi en profetia. Klanens klenod, bärnstenshästen Hoshaba, måste återförenas med sin tvilling Baz, annars går klanens rike under. Tidsfristen är en kamels livstid.Trettio år senare får en professor i marinarkeologi vid Stockholms universitet uppdraget att finna platsen i Östersjön där ett arabiskt fartyg, en dhow, förliste 1752. Uppdragsgivaren är okänd.Samtidigt inträffar flera sprängattentat i Stockholm som lamslår stora delar av Södermalm. En liten grupp människor blir instängda på restaurang Gondolen medan klockan tickar mot katastrofen.Norma och Joshua, experter på bekämpning av den organiserade brottsligheten, dras av personliga skäl in i en livsfarlig jakt på en okänd fiende. Människor som står dem nära riskerar att dö.De båda tillhör NOCC ? National Organized Crime Command ? en polisorganisation skapad enbart för att bekämpa den...

2016-05-11

Jag har länge varit nyfiken på Varg Gyllanders böcker om Ulf Holtz och Pia Levin, men har än så länge bara lyckats köpa på mig ett antal av dem. När han påbörjade en ny serie, om den hemliga organisationen NOCC, så blev nyfikenheten för stor. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2016/05/sthlm-inferno-av-varg-gyllander.html

Lars Ståhl

2015-11-09

Leffe Delo

2015-10-01

Grymt drag, allt händer och tempot är infernaliskt. En bok i min smak, en bladvändare!

Caroline L Jensen

2015-10-01

Sjukt högt tempo och vansinnigt spännande story.

2015-09-25

?Sthlm: inferno? är den första boken i en ny planerad serie av Varg Gyllander. Tidigare har författaren gett ut en serie på fem böcker, och dom är kriminalromaner med poliser och kriminaltekniker som huvudpersoner. Jag har läst dom alla fem, och tyckt mycket om dom alla. Här är en länk till min recension av den femte och sista boken i serien, ?Min är hämnden?.

?Sthlm: inferno? är lite annorlunda mot Vargs tidigare böcker, tycker jag. Den känns mera amerikansk, trots att den är svensk och utspelar sig i Stockholm. Och huvudpersonerna är lite mer åt supersnuthållet än vanliga poliser.

När jag läste boken så var det nästan som att se en actionfilm, för det hände saker nästan hela tiden. Och om man jämför den här boken med Vargs tidigare produktion, så är den verkligen helt annorlunda.

Men jag tyckte absolut om även den här boken av Varg Gyllander. Och jag kommer att följa hans kommande böcker i serien.

Och jag rekommenderar boken till alla som tycker om kriminalromaner, både ni som har läst Vargs tidigare böcker, och till er andra. För boken är spännande, actionfylld, välskriven, och lättläst.