Stål

Avallone, Silvia

| 2012

De bästa vännerna Anna och Francesca växer upp i ett nedslitet bostadskomplex i den toskanska kuststaden Piombino. I horisonten skymtar Elba, men på Via Stalingrado är det kring stålverket livet rör sig. Flickorna är tretton år, på väg att ta steget in i vuxenvärlden och är heta föremål för männens och pojkarnas blickar. De är prinsessor i ett fallfärdigt kungadöme och drömmer om ett liv tillsammans långt borta från föräldrarna och stålverket. Anna har stora planer för sitt liv, hon ska läsa vidare och bli domare eller politiker. Francesca drömmer om att bli velina, att jobba på tv eller bli modell. Stål är en gripande skildring av två unga flickors vänskap och hur de tillsammans möter omgivningens krav och förväntningar. Samtidigt ger romanen en storslagen nutidsbild av livet på Italiens baksida. Översättning: Johanna Hedenberg. "Det är en sensationellt bra debut; helgjuten med...

Kerstin Kolm

2022-02-02

En härlig bok med många livsöden, men främst två flickors, 13 år.
Deras vuxenblivande som tar sig många svängar- både lustfyllda och farliga. De bor i ett fattigt område med stålverket- det kan tolkas symboliskt, en anläggning som förhärdar.
Inte så långt från turistön Elba som blir symbolen och drömmen om en bättre framtid. Kan man ta sig dit?

Marianne Skoglund

2021-07-09

Förstår inte alls lovorden - tycker att det var en banal, ytlig och ganska osammanhängande historia, illa skriven och utan förmåga att engagera.

Marianne Skoglund

2021-07-09

agnes

2021-03-02

Boken visar på hur livet är för två tonårsflickor. Det går inte beskriva den på något annat sätt. Boken sätter perspektiv på livet och får en att inse hur annorlunda människor har det på andra ställen. Slutet är kanske inte som man förväntar sig men enligt mig ett väldigt passande slut.

agnes

2021-03-02

Karin Adrian

2021-01-13

Jeanette S

2020-11-21

Intressant läsning om familjestrukturer och många kvinnors svåra situation Italien. Välskriven, lättläst och levande. Rekommenderas!

Anna Börjesson

2020-08-09

!!

Hanna Melin

2020-05-22

Gullig, sorglig och råsexuell roman om två tonårstjejer och deras dåliga familjer. Pervers och svettig men fin. Inget riktigt avslut.

Henrik Johansson

2020-02-19

Rakt, brutalt och osminkat. Om förlorare och vinnare.

2019-05-29

Deppig och lite rå, men välskriven och intressant. Lite tudelat om jag vill läsa mer av författaren, inte så att jag längtar men blev inte heller avskräckt.

Anna Hedenstedt

2018-12-24

Jag förfasas över råheten, men fängslas av att allt är så levande. Är Italien Sveriges motsats?

Lilla EM

2017-02-16

Välskriven, känslostyrd skildring utan att bli kladdigt. Rakt och träffsäkert. Läser aldrig om böcker men vill läsa denna igen. Sätt i handen på de nästan vuxna omgående.

Maria Olofsson

2016-07-15

Mycket bättre än förväntat! Jag gillar sättet hur författaren växlar mellan de olika personerna och händelserna. Det kan bli rörigt att skriva på det sättet, men tycker inte att det blev det. Bra skildring om de två tonårstjejerna och alla personer runt dem. Väldigt målande beskrivningar om både personer, miljö och känslor.

Mariann Winge

2016-02-11

Riktigt bra tonårsskildring

2016-01-22

Mycket vackert språk. Glädje och vänskap i en tuff arbetarvardag. Känslofull och känslosam. Smuts och anpassning på flera nivåer och roller. Livet

Natalie Nordström

2015-10-07

Jag gillade inte skrivsättet, kan vara översättningen. Tråkig bok helt enkelt, alldeles för många beskrivningar och detaljer inslängda dessutom, på ett dåligt sätt. Makaber vid tillfällen, jag rekommenderar absolut inte denna bok.

Eva Pettersson

2015-07-04

Nej, jag förstår verkligen inte tjusningen med den här boken. Alltför mycket omotiverat snusk och fula ord. Synd, för jag har hört så många som tycker om denna bok, så jag trodde att det skulle vara en pärla.

Mimmi L

2015-05-02

Ödesmättad stämning och vackert språk. Smutsigt och hoppingivande på samma gång. Läs!

2015-04-13

Det var ett tag sedan jag köpte Stål och meningen var egentligen att jag skulle ta med den på en semesterresa till Italien. Nu blev det inte så, men boken blev framröstad hos boktokarna som valet i mars-april och då tyckte jag det var lika bra att läsa den. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2015/04/stal-av-silvia-avallone.html

Ingrid Sköld

2014-09-24

Fängslande miljöbeskrivning men alltför tunn i skildringen av människornas inte liv. Dessutom ett ganska platt och fattigt språk.

Malin H

2014-09-16

Väldigt starkt om en döende industristad och dess offer. Om människor som förbrukas innan de fyller 20, om våld och sexism och droger och förfall. Säger en del om sverigedemokraternas sverige, om folk utan hopp och framtid. Starka scener, starkt språk.

Björn Öijer

2014-08-27

Silvia Avallones starka debutroman Stål är ”Mina drömmars stad” flyttad till Italiens baksida år 2001. Men människornas förhoppningar om en bättre framtid i stålstaden Piombino verkar svårare att förverkliga än i Per-Anders Fogelströms arbetarskildring från 1800-talets Stockholm.
Samma socialrealism. Samma medkänsla. Samma tragik. Där Fogelström gjorde det förflutna levande gestaltar Silvia Avallone sin samtid.
Även om romanen har kritiserats för att ge en alltför dyster bild av livet i ett slitet hyreskomplex i skuggan av ett stålverk plågat av hetta, buller och driftinskränkningar, så är det med knivskarp iakttagelseförmåga och psykologisk insikt Avallone skildrar ett stycke Toscana bortom turismens schablonbilder.
Visst glittrar havet under en bultande sol och visst lockar turistön Elba som en hägring långt därute, men stränderna nedanför hyreshusen bjuder på lika mycket skräp och tång som sand. Det är genom fjortonåringarna Anna och Francesca och deras familjer på den påhittade gatan Via Stalingrado vi får ta del av en tillvaro, som lämnar mycket övrigt att önska.
Tonårstjejerna, varken barn eller vuxna, är ett sammansvetsat par som leker och flirtar, upplever en sinnlig gemenskap som är hetare och intensivare än ett systerskap. Tillsammans är de oslagbara, var för sig bara sårbara och vilsna. De omges av misshandlade och tystade mammor, av kräk till pappor, av unga män som dövar sin håglöshet med sprit och knark och sex på sunkiga barer.
Annas storebror är traversförare på stålverket. Hans ungdomskärlek gör en klassresa och blir välbetald tjänsteman på företagets personal- och ekonomiavdelning. Deras avsomnade relation väcks till liv i en känslostormande blixtbelysning där klass ställs mot klass, jobb mot arbetslöshet, överordnad mot underordnad, jämställdhet mot patriarkat, handlingskraft mot drogberoende passivitet. Detta sidospår i berättelsen utvecklar Avallone till ett nästan klassiskt ödesdrama.
Romanen Stål är en bok man svettar sig igenom, luktar sig till, lider med och ibland till och med njuter av.

Mimmi Olsson

2014-07-13

Social misär, kärlek och tonårsliv. Tung men bra!

Kristina Frisk

2014-03-09

Läste ej klart

PL *

2014-01-30

Bra språk och en historia som flyter på utan onödiga utsvävningar, men jag blev inte fångad av den. Förvånansvärt snabbläst.

Klinga

2014-01-12

I skuggan av stålverket i ett nedgånget bostadsområde i Italien med utsikt över ön Elba (som en annan värld som man aldrig besöker) lever två familjer och människorna omkring dem. Det är ett hårt liv. Avallone använder ett effektivt och rakt berättarperspektiv. Inga återblickar eller avvikelser, inga språkliga utflykter. Berättelsen är som en hårt spänd bågsträng. Personerna är skarpa i konturerna. På några få rader fångar hon de svikande fäderna, trötta mödrarna och ungdomarna som lever ganska utlämnade åt sina drömmar och sociala och sexuella sökanden. Lättläst men tung.

Linda N

2013-11-24

Intressant och gripande om socialt utsatta i Italien. Jag kan inte låta bli att bli arg, dels på hur de har det, dels på att de inte själva gör något åt sin situation. Läsvärd

Sara Sandquist

2013-10-30

Det var en intressant samhällsskildring som snarare påminde om 50-talet än nutid. Sen var det jobbigt att följa språket och vems tankar som berättades.

Sara Frimodig

2013-09-23

En av de bästa romanerna jag läst den senaste tiden! Historien flyter hela tiden på i en bra takt och med ett fint språk. Jag kände att jag blev väldigt intresserad av livet i Piombino och hela tiden ville veta mer om människorna som beskrevs. En bok jag starkt rekommenderar!

Lotta Berling

2013-09-04

Intressant och långt ifrån smickrande skildring av Italien i början av 2000-talet.

Jennifer Tydén

2013-08-13

Läs om du inte redan gjort det. Mycket bra!

Maria Klamas

2013-08-08

En fantastisk bok, blev helt betagen av den, både av skrivstilen, berättelsen, karaktärerna ja allting! Storyn om två unga vänner, deras vänskap, deras vuxenblivande, deras sammanhang, deras familjer, miljöer, framtidssträvanden, drömmar och förutsättningar. Så snyggt skrivet, utan att offergöra, men ändå lyfta fram utsattheten, om känslor som uttalas, känslor som inte uttalas men får konsekvenser ändå! Bara älskar den!

Lars Willfors

2013-08-01

Jag förväntade mig mer oemotståndliga snaskigheter och en mindre långrandig intrig av denna bok. Inte helt övertygad.

Lotta Karlsson

2013-07-13

Bästa bok april 2013.

Anders Friberg

2013-05-23

Intressant att få en bild Italien fjärran från det som vi vanligtvis ser

Catta Cat On Hat

2013-05-11

Realism som smäller till i magen.

Lotta Karlsson

2013-04-22

En stark fyra till denna berättelse. Tycker att jag fick en bild av hur den ekonomiska krisen i sydeuropa slår mot den lilla människan. Och hur lätt det blir fel mellan människor även om alla har det godaste intentioner. Det här är en riktigt bra bok. Mycket svärta men ändå varm i ett rätt hopplöst samhälle.

Merja A

2013-04-14

Lyssnade "Stål" som radioföljetong. Josefin Iziamo läste den och gjorde det väldigt bra.
Silvia Avallones debutroman är en stark berättelse om bästisarna Anna och Francesca och deras familjer. En helt annan Italien än den som man möter som turist. Väldigt intressant läsning!

Anna-Karin L

2013-04-09

Smutsigt, men vackert! Berörde mig. Inte det Italien man är van vid. Bra skrivet.

Josefine Ejebjörk

2013-04-01

En riktigt bra bok som griper tag. Kanske lite lång mot slutet.

Ingrid Selnes

2013-02-18

En bok att bli uppslukad av, spännande miljö och gripande personskildringar som överraskar mig som läsare. Ett Italien på 2000-talet som jag inte visste något om.

Emma Fägerlind

2013-01-30

Tog mig inte igenom, för tafflig text för min smak. Hyfsat intressant historia annars.

Irene Malmeling

2012-12-22

Gripande om två 13-åriga flickors sommar nån gång på 2000-talets början. Det är Italien, det är arbetarklass, det är stark sol och så den bullrande stålfabriken som håller ett fast grepp om invånarna i den lilla staden. Trots att det egentligen inte finns något att drömma om är det drömmarna (om något annat) som håller människorna vid liv. Fina personskildringar och en vemodig beskrivning av Berlusconis Italien -ett Italien i något slags förfall..

Sofia Johnsson

2012-12-14

Den här boken berörde mig otroligt mycket. Den var så sorglig men man kunde ändå skönja ljuset någonstans. Mycket läsvärd!

Gunilla Jönsson

2012-10-29

Det här skulle visa bilden av det moderna Italien, enl baksidan. Misshandel, sprit och knark tydligen.En helt annar bild av mitt favoritland.
En rörande historia om de två flickorna var det ändå.

Ida

2012-10-03

underbar bok! den har mig fången från sida ett. det är ett svårt och tungt liv den målar upp men med de små glädjeämnena.

Maria Eriksson

2012-09-15

Två tonårsflickor i en tuff italiensk machomiljö i en industristad i Italien. Bra skildring av en debutant om både kön och klass. Livet i de slitna husen som skymtas bakom det fina Toscana kan anas.

2012-09-07

Det blir tjatigt i längden att läsa om den hemska staden Piombino befolkad av "white trash". Flickornas relation kunde ha blivit intressant läsning om författarinnan varit intresserad av deras psyke. Men detta är en kollektivroman som, faktiskt med visst förrakt, skildrar alla i deras närhet. Alla och ingen på djupet.

Fanny Gunnarsson

2012-08-20

Världen stinker av stålverket, parfym och rutten tång. Vi får följa två flickors vänskap och väg in i vuxenvärlden. Det är vemodigt, vackert och smutsigt.