Sputnikälskling

Murakami, Haruki

| 2008

Sputnikälskling är i jämförelse med Murakamis magnum opus Fågeln som vrider upp världen (på svenska 2007) en relativt liten roman. Men inte till innehållet. På ytan kan den tyckas ha mer gemensamt med hans tidiga kärleksroman Norwegian Wood, i det att en berättare beskriver en ung, känslig kvinnas kärlek, som hotar att utplåna henne. Men precis som i Fågeln som vrider upp världen och Kafka på stranden, så håller Murakami här en dörr öppen in i en annan värld, en surrealistisk drömvärld, som finns där som ett ständigt hot och en lika ständig möjlighet. Berättaren, läraren K, älskar Sumire, en ung, begåvad och orolig författare. Sumire älskar sin vän och arbetsgivare Myu, en affärskvinna som är betydligt äldre. Myu har förlorat förmågan att vara närvarande i någon kärlek överhuvudtaget. Myu är Sumires "sputnikälskling", ett smeknamn som kommer sig av att hon en gång råkat kalla Sumires favoritförfattare...

2020-08-20

En vacker kärleksroman. Ett triangeldrama och ett riktigt fint språk. De olika dimensionerna av mänskligheten tycker jag drar ner helheten något men detta är verkligen en riktigt fint berättad roman om olycklig kärlek.

Linda

2020-03-11

2016-01-21

Wow! Är helt mållös. Vilken fantastisk bok. Tankarna snurrar... Är alla en och samma person? Är alla fast i en skuggvärld? Är delar av dem fast i en annan skuggvärld? Det är en poetisk berättelse om ensamma själar som saknar något och kanske ofta någon. En skör och distanserad känsla genom hela boken som får min själ att darra och gör att jag stundtals håller andan. Så gripande. En av de bästa böcker jag läst!

Karin Lundberg

2015-03-04

Jämfört med "Kafka på stranden" och "Norweigan wood" måste jag säga att denna inte höll måttet... Bitvis spännande men i stort rätt trist.

Nils Rollbäck

2012-08-16

Väldigt bra bok, lite abrupt bitvis, får känslan av att det är en förvuxen novell snarare än en fullgod roman men jag uppskattade hela boken!

2012-07-07

Han skriver ju bra som vanligt. Men tycker ändå att jag har läst bättre av honom.

Elias Chougui

2012-04-29

Mmm, så himla bra.

Malin Johansson

2011-12-27

Helt ok, men kändes lite som en sämre kopia av "Norwegian Wood".

Emma Nordenberg

2011-10-06

Hade höga förväntningar efter läst Norweegian Wood, men tyckte inte om den surrealistiska osammanhängande stilen, även om språket var vackert.

Sanna Carlborg

2011-10-01

Uppfattade den här Murakami-boken som väldigt blek. Jag har läst alla av hans mes framgångsrika böcker på kort tid och den här förefaller då väldigt fjuttig och tjatig. Den var inte svår att läsa ut (jag har utvecklat ett visst beroende av författaren på gott och ont) men kunde inte låta bli att känna ett styng av besvikelse och lite "jaha" när jag helt plötsligt befann mig på sista sidan.

Kenneth Olausson

2011-09-15

Lika tungt och obevekligt som när kontinentalplattorna rör sig känner vi vad kärleken kan vara - något mellan dröm och verklighet, mellan ljus och mörker, mellan liv och död.

Sofie Petersson

2011-05-24

En relativt kort roman, skriven på ett fjäderlätt språk där författaren leker med olika dimensioner och där kärleken står på scenen. Sputnikälskling handlar om ett annorlunda triangeldrama där kärleken inte träffar där den ska; Obesvarad, men passionerad. Strunta i min diffusa beskrivning som inte gör romanen rättvisa, utan bege dig till biblioteket och låna den. Läs den helt enkelt!

Josephine Tholander

2011-05-18

Blev fast i den här boken ända från början. Blev verkligen hänförd av språket och själva historien. Den var helt underbar. Den var mystisk, särskild och udda på ett alldeles speciellt sätt. Fantastiskt gripande med en intressant kärleksintrig. Något seg i slutet. En alldeles egen värld.

Anna Nyman

2011-01-14

Jag kan tyvärr bara säga "sådär". Som många andra är jag förvirrad över slutet och tycker dessutom inte att språket och det filosofiska tillfullo lyckas väga upp att handlingen är tämligen intetsägande.

Alexandra Ro

2010-12-12

Vackert skriven men som vanligt Murakami svårt att fånga mitt intresse helt och hållet. Stundtals lysande stundtals svagt. Slutet var för mig dessvärre riktigt intetsägande. Trots detta skulle jag väl säga läsvärd i alla fall.

Victoria G

2010-11-13

Vackert och effektfullt språk, precis som i de romaner jag har läst tidigare av Murakami. Temat är olycklig kärlek och Murakami skildrar det hela mycket vackert. Men precis som i "Fågeln som vrider upp världen" tycker jag också att han lämnar en del lösa trådar. En riktigt bra bok, men inte lika bra som "Kafka på stranden" som enligt mig är hans verkliga mästerverk.

A Bookaholic Swede

2010-11-11

I stort sett är boken bra rak igenom, det är bara slutet som inte kändes så vidare bra, vilket beror nog mest på att det var en aning förvirrade. Jag önskar att Murakami hade kunnat, tja, kommit med ett mer upplysande slut.

Elisabeth E

2010-10-15

Pendlar mellan trea och fyra men den hamnar nog på en stark trea. Intressant bok och jag är inte riktigt säker på att jag förstod allt som hände i slutet. Språket flyter på bra och den är inte alls svårläst. Fascinerande berättelse. jag ska definitivt läsa mer av Murakami.

Sofies bokblogg

2010-08-04

Spännande välskriven, en pedant som jag hittade inga fel! Intressant att Sumires blev kär i en människa, istället för kön, och det faktum att det inte var en man (som normerna säger att det borde vara) inte är något problem.
Jag vill läsa mer av Murakami!

Jonas Oltner

2010-07-28

Den svagaste av de jag läst men ändå väldigt bra. Nu kastar jag mig över Norwegian Wood.

Lite underlig men oväntad och mycket vackert språk.

Bissous .

2010-07-04

En underbar historia om omöjlig kärlek, men den här gången känns Murakami lite för... långsökt.

Tarja Ahlgrén

2010-06-28

Jag har lagt märke till att det är många yngre som läser Murakami och jag tror mig förstå en del av lockelsen - tanken om den oförklarliga, fantasifulla världen sida vid sida med vardagen. Men någonting fattas i Sputnikälskling, jag blir aldrig fullt ut berörd.

Erik a

2010-03-13

mkt bra skriver som alla Murakamis böcker. Än så länge är "Fågeln som vrider upp världen" det bästa jag läst av Murakami och värt högsta betyg. Denna når inte lika högt men är såklart bra. Tyvärr lite av en tvärbromsning i slutet upplever jag, som om han plötsligt tröttnat på historien och kommit på att han inte kan dra den längre. Sen undrar jag vad det är med herr Murakami och brunnar?? Brunnen har ingen central plats här, men dyker upp på samma sätt som i tidigare böcker. Sammanfattningsvis helt klart bra och läsvärd!

Merja A

2010-02-17

Jag är kanske för tråkigt realistisk för att till 100% kunna njuta av denna oerhört vackert skrivna roman.
Dock njuter romantikern i mig av det poetiska, sensuella språket. Från mitten och NÄSTAN till slutet
ville jag ge Murakami en femma!

Emma Utter

2009-12-21

Ytterligare en oförglömlig Murakamiroman! Murakami trollbinder med vackert språk, gåtor och mystik. Sputnikälskling påminner om Norwegian wood men är ännu bättre! Berättelsen är ett suggestivt triangeldrama om tre olyckliga, ensamma individer som inte förmår nå fram till varandra i denna världen. ?Snurrar den här planeten runt genom att livnära sig på människors ensamhet?? undrar K efter att hans älskade spöklikt har försvunnit, som om hon gått upp i rök. Den magiska, drömlika känslan från tidigare böcker finns kvar och vävs in så att läsaren börjar fundera på om det kan finnas ytterligare verkligheter. Lever vi bara i en dimension eller kan drömmen vara inkörsporten till parallella världar? Jag var rädd att Sputnikälskling skulle bli en besvikelse efter att ha älskat Kafka och Nyckelfågeln varför jag dragit mig för att läsa den. Det visar sig emellertid att jag inte hade behövt oroa mig ett dugg! Läs!

Thomas Rosswall

2009-12-01

Murukami är en mästare och jag vet inte riktigt varför jag inte ger högsta betyg. Vacker, tankeväckande och engagerande, men jag tyckte slutet blev något för oavslutat för ett femstjärnigt betyg.

Jesper Larsson

2009-10-19

Jag gillade Sputnikälskling. Den kändes väldigt typiskt Murakami, på ett bra sätt såklart.

Jag kan inte hjälpa att känna att den kanske är lite utav en mellanbok, och inte hans bästa verk.

Det är ändå Murakami, och håller hög kvalitet.

Christian Rydberg

2009-08-24

Murakami tänjer som vanligt sanslöst snyggt på gränsen till det övernaturliga, utan att för den sakens skull bli orealistisk. Denna gång, om möjligt, mer iögonfallande välkomponerat än förrut. Visst kan viss översättning tyckas krystad, men det ligger nog snarare i språkliga skillnader är i författarskapet. Bäst hittills.