Sorgesång för Easterly

Gappah, Petina

| 2010

Ny stark berättarröst från Afrika och Zimbabwe. En kvinna i en liten by i Zimbabwe är omgärdad av ett myller av barn men längtar efter en egen baby, en politikers änka står tyst vid sin mans grav och ser på när hans kollegor lyfter ner en tom kista.Petina Gappahs karaktärer tycks ha vardagliga drömmar och önskningar men de lever i en värld där en limpa bröd kostar en förmögenhet. Ett land som bara haft fyra presidenter på hundra år, ett ställe där människor vet exakt vad som kommer att stå i landets enda dagstidning, därför att nyheterna som presenteras alltid är positiva. När sista taptot ljuder, Sorgesång för Easterly, Annexets hasande dans, Något fint från London, Dansmästaren i Mupandawana, I hjärtat av den gyllene triangeln, Vår man i Genève vinner en miljon euro, Hembiträdet från Lalapanzi, Moster Julianas indier, Rosies brudgum och hans spruckna, skära läppar, Min kusinsyster...

Sara Gren

2016-10-27

Lite ojämn novellsamling. En del noveller var lite sega, men flera var intressanta. Hur som helst var det spännande att få en titt in i Zimbabwes samhällen. Författaren skildrar sina berättelser med en humoristisk ton.

Victoire Marcel

2016-03-17

Minns att jag älskade Annexets hasande dans.

Klinga

2014-05-06

Novellkonst när den är som absolut bäst. Titelnovellen får mig hela tiden att påminnas om Faulkners roman Ljus i augusti.

Fanny Gunnarsson

2012-09-06

Novellen Sorgesång för Easterly var den mest minnesvärda. En stark debut om att leva i Zimbabwe.

Sofie Petersson

2011-07-13

Jag tycker främst om Sorgesång för Easterly och Annexets hasande dans. Berättarrösten känns ärlig och novellsamlingen är lärorik på flera sätt. Jag lär mig mer om ett land i kaos.

Ulla Englund

2011-07-04

Skoningslöst beskriver Petina Gappah i sina 13 noveller förhållandena i Zimbabwe under Mugabes regim; korruptionen, hiv/aids-epidemin, flykten från landet, fattigdomen, kåkstäderna. Sorgligast är titelnovellen, något hoppfull ton har Förlikningen, smått burlesk är Midnatt på Hotel California.
Detta är fruktansvärt bra och angelägen litteratur enligt min mening, lättläst men med stor tyngd. Och det är Gappahs första bok. Hoppas vi får läsa mycket mer av henne i framtiden.

Merja A

2010-09-22

Många väldigt fina noveller. Den med samma titel som boken:"Sorgesång för
Easterly" gjorde ett starkt intryck på mig.
Om jag kunde, skulle jag ge en halv stjärna till!

Camilla Eriksson

2010-09-15

Tröttnade efter 2 noveller boken var inte i min smak.

Lotta Berling

2010-06-11

Gappah är en bra berättare och hennes noveller ger läsaren intressanta inblickar i hur det är att leva i Zimbabwe. Finast tycker jag att Annexets hasande dans är.

Maria L

2010-05-27

Tankeväckande novellsamling. Den kortaste novellen, som handlar om ett bröllop, berörde mig djupast, den bär jag med mig.

Karin Berg

2010-03-09

Alla har vi ett komplicerat förhållande till vår kultur, vårt hemland. På olika sätt. I Petina Gappahs novellsamling Sorgesång för Easterly, så kan vi läsa om hennes hemland, Zimbabwe. Och hennes förhållande det land hon räknar som sitt hemland.Och jag läser till mig sorgen över ett Zimbabwe som håller på att gå förlorat under en makthungrig Robert Mugabe.

Idag bor Petina Gappah i Genéve och arbetar som advokat. I hennes 13 noveller som Sorgesång av Easterly består av, så får vi läsa om ett Zimbabwe i sönderfall, kärlek, fattigdom, rikedom, korruption och vardagliga ting med både en mörk grundton och även en komisk. Några noveller fäster jag mig mer vid än andra. I första novellen, när sista tapot ljuder, så börjar det med en begravning (döden är närvarand i många av Petina Gappahs noveller) Vi får följa änkans tankegångar och hur hon hamnade i Afrika efter att ha mött den här mannen i England. Och hur hon, trots sin utbildning och sin bakgrund, faller i samma mönster som de andra överklass afrikanska kvinnorna. Och hur hon funderar på varför det blev så. I novellen Sorgesång för Easterly får vi möta ett antal personer som bor i ett fattigt område som heter Easterly Farm. Bland dessa träder det fram en barnlös kvinna som inget hellre vill än att få ett barn. Det handlar också om kvinnors utsatthet och mäns förmåga att glida undan sitt ansvar. I en annan novell så möter vi en familj som håller på att bli totalt ruinerade på grund av en inställd begravning. Petina Gappah skriver på ett rakt och enkelt sätt, berättelserna sätter sig direkt utan krångel och det finns hela tiden en politisk röd tråd i hennes berättelser.

Jag tycker mycket om novellerna, för de sätter sig i mitt medvetande. Jag går och funderar på dem, bläddrar gärna tillbaka och läser en gång till. Jag sitter och berättar om dem för mina vänner och vi hamnar i en diskussion om just Zimbabwe och människors situation där.

Sorgesång för Easterly är Petina Gappahs debutbok och tilldelades Guardian First Book Award förra året.

Jag älskar de här novellerna och ger boken betyg 5.

Förlag; Albert Bonniers Förlag

utkommer; 9/3-10