Som eld

Lövestam, Sara

| 2015

"Sara Lövestam tar steget in i ungdomsboksvärlden med den äran. Det här en kärleksberättelse som slår det mesta." Erika Hallhagen, Svenska Dagbladet "Det är så känslomässigt starkt och så välskrivet, en sån fin romantisk historia om förälskelse, kärlek och vänskap att jag får tårar i ögonen. Den träffar rakt in!" Magnus Utvik, Gomorron Sverige "Sara lövestams första ungdomsbok slår det gnistor om/.../"Som eld" är en välskriven bok om modet att våga följa sina känslor. Den träffar rakt i hjärtat. Staffan Engstrand, Dag Hedberg, Nerikes Allehanda Lollo kan inte förklara varför hon gick just hit. Eller varför hon inte gick härifrån. När Anna överraskade henne kunde hon ha sagt "ursäkta" och gått. Hon kunde ha sagt nej till att ge henne bensintanken, och nej till att gå ned i båten. Hon känner fortfarande Annas hand om sin handled, hennes hukande kroppsställning när hon visade...

Therese

2017-05-23

Lövestams sätt att skriva passar ungdom lika bra som vuxna.

Jag var bara tvungen att köpa den här boken när jag hörde/läste om den. Den är ju klassad som ungdomsbok men jag tycker nog att den kan läsas även av vuxna. Som alltid när det gäller Sara Lövestams böcker så är det väldigt bra och lättsamt skrivet.
Lollo, som kommer från en "finare" familj och Anna, som tillhör en familj med en pappa som dricker och har fått skriva över sommarhuset på Anna, så att inte kronofogden ska ta det, träffas först på skärgårdsbåten ut till ön. Där är det väl mest blickar som ges. När de sedan träffas ute på ön så är det något som händer......
Man blir varm i hjärtat på något vis när man läser den här boken och känner riktigt hur tjejerna njuter av att utforska ön och sin speciella relation till varandra. Problemet är att jag skulle vilja veta mer. Men man kan väl inte begära allt. Jag rekommenderar den här boken till såväl vuxna som till ungdomar.

Betyg 4 av 5

John C

2015-11-17

Lollo med överklassbakgrund träffar den betydligt sämre lottade Anna under en semester på en av öarna i Stockholms skärgård. De blir kära i varandra och kärleken ställs mot förväntningarna de har på sig själva och från omgivningen... mycket fint om ung kärlek. Sara Lövestam borde jag läsa mer av!

Tessy .

2015-09-19

Så otroligt fin. Sara lyckas alltid.

2015-07-29

Jag älskar Sara Lövestams böcker. Tycker så himla mycket om hennes sätt att skriva. Hon har skrivit fem romaner (för vuxna) tidigare, och en faktabok om grammatik. Hennes senaste fyra romaner har alla fått högsta betyget från mig. Här är en länk till min recension av hennes senaste bok, ?Sanning med modifikation?.

Den här boken är en ungdomsbok, eller bok för unga vuxna som det numer kallas. och vänder sig mot åldersgruppen 12-15 år. Men jag tycker att den absolut går lika bra att läsa som vuxen. Lite enklare skriven kanske, och lite väl kort och snabbläst för mig kanske, och därför får den en fyra istället för en femma i betyg.

Men boken är mycket bra skriven. Och en väldigt fint skildrad kärlekshistoria mellan två femtonåriga tjejer. Tycker det är otroligt bra och mycket viktigt att det kommer fler och fler böcker för barn och ungdomar som skildrar kärlek på olika sätt, inte bara dom traditionella.

Så jag rekommenderar varmt boken, precis som jag gör med hela Sara Lövestams produktion.