Snöängel

Palm, Anna-Karin

| 2011

?Det händer att jag drömmer om min hemstad om nätterna, om ett visst blåsigt förortstorg eller ett särskilt pilträd som lutar sig ut över en flik av vatten. Och när jag vaknar vet jag aldrig om det som värker är längtan dit eller längtan bort, ännu längre bort.""Man ska skriva om det man vet, men redan har glömt?", tänker berättaren i Snöängel, som lever i frivillig exil i en fransk by. Landsflykten inger henne på samma gång känslan av befriande lösryckthet och hjälplöst främlingskap, och hon börjar söka efter den livstråd som är hennes egna. Det förflutna tränger sig på, platsen hon lämnat, människor, minnen och fantasier hjälplöst intrasslade i varandra. Men ur detta växer en magisk och spännande roman, en skimrande stockholmsskildring där läsaren leds tillbaka till en tid som var alldeles nyss och ändå tycks så länge sedan, ruvande på mörker och hemligheter. Den unga...

Å

Åsa Arveberg

2014-03-26

Bra berättat men lite trögt emellanåt. Det här var första boken jag läst av Anna-Karin Palm men inte den sista.

Gunilla E

2013-08-17

Inte i min smak - gillar inte upplägget. Blir inte engagerad.

Susanna Svanberg

2013-03-20

Jag gillade verkligen boken. Så annorlunda berättelse och udda angreppssätt. Den tappar farten lite ibland dock.

Kenneth Olausson

2012-09-10

En dunkel, svårfångad, svårtydd bok som i Palms stringenta och vackra språk ger oss hopp om att vi tillsammans är fyrbåken mot intolerans, svek och negativa krafter. Både på det personliga planet och det politiska.

Bettan E

2012-07-19

Nej! Inte min stil! Knepig!

Maria Eriksson

2012-07-11

En fin stockholmsskildring med mystiska undertoner som utspelar sig vid mitten av 80-talet, med trådar till förfluten tid. Svår att komma in i från början eftersom den innehåller så många karaktärer, mellan vilka de mest otroliga band finns (lite konstruerat ibland). Lösa spekulationer om mordet på Olof Palme sätter in handlingen i tiden, men slutet blir jag inte riktigt klok på.

Lotta Lettenström

2012-07-05

Mycket märklig och sorgsen bok. Delvis intressanta människoporträtt när Hedvig söker efter hunden Billy i Stockholm. En fin beskrivning av Stockholm. Hur människor möts av en slump. Men sedan har författaren skrivit kapitel inspränga i histoien som jag inte förstod något av alls som kanske handlade om författaren. Meningslöst. Halva boken hade varit tillräcklig!

2012-01-15

Lägger ifrån mig romanen oavslutad. Den var visserligen ett bra sömnmedel, men så konstruerad och livlös. Av en Stockholmsskildring kräver jag något mer än nämnande av gator och platser, och av personskildringar att de ska kännas, inte gissas.

Kristine Hedén

2011-12-30

Hon är lika fantastisk som jag minns henne!

Lotta Berling

2011-11-23

En rik roman med många personer vars liv kommer i beröring med varandra en vinter i Stockholm 1985/86.
I centrum av berättelsen finns Hedvig, en intressant och fint utmejslad karaktär. Även staden själv har en central roll i den vindlande berättelsen.
Det är en njutning att läsa en författare som Anna-Karin Palm.
Avsnitten som är skrivna av författarinnan i exil är bra i sig, men känns för mig som en annan bok, så i romanen om Hedvig och Stockholm och människorna där, tycker jag nog snarare att de stör än tillför något.

Liza Bolin

2011-09-03

finstämd stockholmsskildring som får mig att nästan längta efter vintern! vackra karaktärsporträtt, och ödena vävs ihop på ett bra och lättförståeligt sätt.