Sms:at Sohpparis (nordsamiska/davvisámegillii.)

Succén »Sms från Soppero« på nordsamiska. 13-åriga Agnes lär sig samiska i smyg. Riktigt spännande blir det när hon börjar messa med en snygging i byn Soppero. Men svåra frågor uppstår. Hur samisk är Agnes egentligen, och hur ska hon vara som same? Och kommer kompisarna hemma i Solna att förstå?

Helena R

2020-03-02

Denna bok introducerar samekultur på ett enkelt sätt för oss som inte är insatta i den, för egen del beror det på att jag bor längst ner i landet där avståndet till Sapmi är långt. Livet beskrivs på ett enkelt sätt.

Jag gillade också kontrasterna mellan Agnes och hennes mamma, samt deras syn på sitt samiska arv och de olika motsättningar de stött på från svenskar och andra samer. Däremot föll själva handlingen inte mig i smaken. Den kändes väldigt enkel och klichéartad och i den aspekten tillförde boken inget nytt. Handlingen följde en typisk ”tonårshandling” utan mycket innovation.

christel persson

2013-10-10

den här skulle ni läsa den är jättebra

Lisa Johansson

2009-09-08

En charmig kärlekshistoria mellan en Stockholmstjej (utflyttad same) som blir förälskad i en samisk pojke i Lappland. Handlar mycket om tillhörighet och man får veta en hel del om samer i Sverige idag.