Slutet på kedjan

Olsson, Fredrik T

| 2014

Spänningsromanen som blivit en internationell framgång ? boken är hittills såld till 25 länder och filmrättigheterna till Warner Brothers. "Som Da Vinci-koden fast intelligentare och bättre skriven", enligt Lotta Olsson i DN.I Amsterdam uteblir en ung språkforskare från en middag med sin pojkvän, utan att lämna minsta spår. I Berlin dödas en okänd man i en gränd och förs bort i en ambulans. Och i Stockholm försvinner den 50-årige före detta kryptologen William Sandberg från sjukhuset efter att ha försökt ta sitt liv. På ytan händelser som bara tycks beröra de närmaste men som är de oundvikliga konsekvenserna av en väl förborgad hemlighet. När William Sandberg vaknar upp efter ett misslyckat självmordsförsök är han bortförd av en organisation och förd till ett slott någonstans i Europa. Där invigs han i hemligheten bakom ett kodat meddelande ? en omfattande text från en okänd avsändare, vars...

Michael

2022-01-13

Väldigt spännande och välskriven bok. Bra fart och händelserik även om den kunde ha varit lite kortare. Perfekt manus till film. Rekommenderas om du vill ha aktuell och spännande bladvändare.

KaH

2016-11-06

En riktigt bra bok som jag fastnade helt i. Jag var tvungen att veta hur den skulle sluta.

Pernilla Nilsson

2016-10-31

Jag var lite kluven för boken. Fångade den mig eller inte? Men jo, det gjorde den nog, även om jag inte riktigt vill medge det..
Spännande, och jag lyssnade på den i ett rasande tempo. Nummer två är numera inlagd på min Storytel lista, och jag hoppas på en lika rafflande fortsättning.

Karin Almén

2016-09-18

Ibland blir man fångad av en bok, genom språket och hur den berättas. Detta är en sådan bok för mig, jag kunde se personer och platser framför mig och jag rycktes med i den mycket spännande handlingen. Känns tomt nu när den är utläst... rekommenderas!

2016-08-10

Betyg: 4,5 av 5.

Ett vakande öga är Fredrik T Olssons andra utgivna bok. Hans första bok, Slutet på kedjan, läste jag för två år sedan, och tyckte mycket om.

Ett vakande öga är en fristående fortsättning på Slutet på kedjan, men utspelar sig tre år tidigare.

Precis som jag skrev om den tidigare boken, så känns även den här boken som om man ser en film när man läser den. Och med tanke på att Fredrik T Olsson har jobbat som manusförfattare till serier och filmer i över tjugo år, så är det ju kanske inte så konstigt att man känner så.

Boken är mycket spännande, och väldigt tankeväckande. Det är ett högt tempo genom hela boken, trots att den är rätt så tjock.

Rekommenderas absolut till alla som gillar spänningsthrillers.

Marléne S

2016-05-30

Nja .. vet inte om det berodde på uppläsarens uppläsningsteknik eller mindre bra text, men jag blev mest stressad. Och den kunde ha kortats ner med säkert 5 cd-skivor ...

2015-07-26

Betyg: 4,5 av 5.

(Den här boken var en av dom tretton böcker som jag läste under mina två semesterveckor i Turkiet. Skriver lite kortare och enklare omdömen på dessa böcker, mot vad jag brukar göra på dom recensionsböckerna som jag vanligtvis läser.)

Den här boken hade jag hört mycket gott om, så den var jag verkligen nyfiken på. Den liknas ju vid en svensk ?Da Vinci-koden?, men den har jag inte läst, så jag kan inte uttala mig om den är lik den.

Men jag tyckte mycket, mycket om den här boken. Väldigt välskriven och mycket tankeväckande.

Författaren skriver film- och serie-manus i vanliga fall, och det märks, för jag såg hela boken som en film framför mig, när jag läste den.

Rekommenderar boken varmt och absolut.

Maria Jacobsson

2015-06-23

Jag lyssnade på denna som ljudbok inläst av Stefan Sauk. Han är en fantastisk inläsare men vissa partier i boken är så sega så inte ens han klarade av att göra dem intressanta. För övrigt tror jag att detta kommer att bli en otroligt spännande och bra film, för själva grundhistorien är riktigt bra!

Maria Jacobsson

2015-06-22

Lyssnade på denna boken som ljudbok. Stefan Sauk är en bra uppläsare att lyssna på, men här fanns partier som var sega och kändes mest som utfyllnad. Däremot tror jag att boken kommer att göra sig bra som manus till en film. En bra och spännande film!

ingela haraldsson

2015-06-08

Spännande.

Marc Moore

2015-06-02

" Om du gillade DaVinci koden kommer du älska Slutet på kedjan" - för att dra en klyscha. En fantasifull verklighetsflykt som är lika trevlig som en bra actionfilm.

Karin Granander

2015-03-20

Ok, men den lyfter ej. Lite tråkig tyckte jag.

John C

2015-02-18

En suicidal kryptolog kidnappas för att lösa en gåta om människans DNA som måste lösas för att världen inte ska råka illa ut... märks att det är en manusförfattare som skrivit denna och jag kan tänka mig att detta kan bli häftigt som film. Som underhållning i bokform är detta också helt ok, även om slutet kanske är lite snöpligt och att boken precis som många andra i den här genren med fördel skulle kunna redigeras och förkortas.

Viktoria Li

2014-12-05

Överskattad!

Nina Gustafsson

2014-10-07

Stark 4:a. En bok skriven för att bli filmatiserad, det känns. Men storyn är bra uppbyggd och det händer något mest hela tiden. Klart läsvärd.

Anna Johansson

2014-10-06

Lyssnade på 2/3 av boken, men jag kom aldrig in i den, så nu slutar det med att jag tar en paus från denna, men kommer säkert aldrig lyssna klart på den. Kan inte riktigt säga varför jag inte tycker om den, för det är ingen direkt fel på varken handling eller språk, det är säkert en kombination av massor av småsaker. Tycker också att den är lite rörig med handling och karaktärer, dock kan den bero på att jag inte kom in i den...

Harriet Axelsson

2014-10-05

Lång och lite trög. Men måste läsa ut den....

Erik Zetterqvist

2014-09-01

Intressant ide men berättelsen och språket fångade mig ändå inte.

Eva Jacobson

2014-08-16

Början spännande. Blev bara för mycket fiction. Ca 200 sidor kvar gick jag direkt till slutet.

Åse Bandling

2014-07-20

Som underlag för en katastroffilm ja, som spänningsroman nej. Inte särskilt spännande ganska seg och långdragen.

Sanna Persson

2014-07-11

Grym action rakt igenom. Rekommenderar den till alla som gillar Dan Brown.

Den började jättespännande med en kidnappning,och man undrade varför och vart till, nyfikenheten var stor. Och visst höll spänningen och även nyfikenheten i sig ett tag, och man undrade vad i hela fridens namn som pågick. Men efter ett tag planade det ut sig, det kändes tuggigt och segt. Lite känslan av att den var skriven för film och inte en bok, kom för mig. Ja, nu är filmrättigheterna sålda till ett antal länder, och det blir säkert en jättebra film.
Men en ljudbok på nästan 20 timmars lyssnade kräver ganska mycket för att man ska stanna kvar. För mig räddade Stefan Sauk ljudboken men annars tror jag att den kunde kortats ner med minst 5 timmar. Jo jag lyssnade färdigt och emellanåt var den spännande, men för lång och seg.

Maria Klamas

2014-04-25

En härlig spänningsroman som jag gillade skarpt! Den är spännande från första sida till sista, det är målande beskrivet utan att beskrivningarna tar överhanden och jag vill ständigt läsa en sida till och en sida till... Den handlar om ett hot - ett hot mot hela mänskligheten, men varifrån kommer hotet och vem kan rädda oss?? Det finns oxå personer och deras relationer och deras emotioner som man får följa som ger storyn den där personliga touchen som man vill ha för att bli engagerad... Till en början tyckte jag dock att det var lite rörigt med människor hit och dit på olika ställen i världen, men det klarnade efter hand, eller så gjorde det inte det men jag lärde mig leva med det... Är övertygad om att detta kommer att bli en suverän film eller serie - då Fredrik skriver oerhört filmiskt vilket inte är konstigt alls med hans bakgrund.

Bokrecension ”Slutet av kedjan” Fredrik T Olsson
Förlag: Wahlström & Widstrand
AdLibris CDON Bokus

”Ingenting skulle någonsin få mig att skriva dagbok.
Utom en sak.

Insikten att det snart inte finns någon som kan läsa den.

Tisdagen den tjugofemte november.

Det är snö i luften.

Och skräck i allas ögon.”

Inledningen på spänningsromanen ger en försmak om innehållet. Vem det är som skriver dagboken känns inte relevant, utan textens budskap. Skräck? Varför och inför vem? Eller vad? En inledning som lockar till vidare läsning. Snabbt och effektivt.

William Sandberg vill en sak; begå självmord vilket misslyckas rejält. Däremot lyckas någon föra bort honom ifrån sjukhuset han hamnat på och även hans hem är länsat. Böcker och anteckningar som han använt i sitt arbete som kryptoexpert. Kläderna hänger inte i garderoben, datorerna är bortforslade. Även den mycket gamla datorn; hans hembygge.

Christina, Williams f.d. fru är den som upptäcker något märkligt i Williams bostad. Hon inser snabbt att hans försvinnande inte är frivilligt. Med praktikanten Leo beger hon sig iväg för att leta efter exmaken och samtidigt sköta sitt arbete som journalist. Något Leo uppskattar – en vacker kvinna som Christina som får hans vokabulär att bli ännu sämre än vanligt, men hennes närvaro överväger hans tafatthet.

Allt har sin upptakt i Stockholm för att fortsätta ut i Europa. Miljöbeskrivningarna är detaljrika och alla korridorer känns autentiska. Små byar, alptoppar, bergsklättring – här finns det mesta och lite till. Den som tycker om siffror blir inte besviken – ej heller den som uppskattar att tänka lite utanför ramarna. Connor, en arbetargrabb som ville ha struktur i sitt liv som ung och därför blev militär, påvisar hur viktiga rutiner kan ha i ett liv. En styrning under ett helt liv som satt sina spår.

En kvinna, Janine möter jag längre fram i boken. Först är jag orolig för att hon ska visa sig vara en ny Lisbeth Salamander. Det finns en del snarlika drag.. Karaktären aldrig blir helt levande i mina ögon. Författaren koncentrerar sig mer på männen i berättelsen.

Jag uppskattar även att det finns kvinnor i höga positioner vilket ibland saknas i spänningsromaner.
Parallellkapitel fungerar utmärkt och cliffhangers finns det gott om. Ibland snuddar tanken på Dan Brown och Stig Larsson, men detta är ingen kopia.
Boken tar även upp utanförskap. Genom en ung människas ögon och även genom Connors. Frågeställningen om hur lätt det uppstår konflikter inombords känns äkta.

En mild humor skymtar fram ibland och då detta sker sällan, sticker den ut desto mer. Bra! Metaforerna duggar tätt ibland och förstärker romanen. Författarens sätt att beskriva framträder tydligt i ”Och så satt de så några ögonblick, förvissade sig om att det inte var något mer som behövde bli sagt, och när de inte hade någonting mer att inte säga varandra ...”

Här finns inga lösa trådar och visserligen får läsaren tänka till, men svaren kommer framöver. Jag hade gärna sett att boken avslutats lite annorlunda – här blir detaljerna för många. Det är för övrigt en av de få svagheter jag finner i boken.

Fredrik T Olsson har tidigare skrivit manus för TV och detta är hans imponerande debutroman. Visserligen märker jag att det är en mans perspektiv och kan sakna någon framträdande romans. Kanske inte nödvändigt, men hade tillfört boken ytterligare några läsare. Nu är det en spänningsroman, men även i kärleken kan spänningen försätta människor i djup skräck. Kanske något Fredrik T Olsson tar fasta på inför nästa bok.

Att det kommer flera böcker framöver ser jag som mycket positivt. Denna bok ligger som grund till filmmanus som är sålt till Warner Bros. Säg den debutant som lyckats med det innan på senaste tiden?

Baksidestexten bör man hoppa över. Den gör inte boken rättvisa. Läs och bilda din egen uppfattning – om boken, om författaren och varför det kanske kliar lite extra på just d i n rygg under läsning.

Spänningsromanen som lever upp till sitt namn. Vem har fört bort William som endast ville begå självmord i lugn och ro? Vart? Varför mördas en man i en gränd någonstans i en stad?
Recension kommer 24/4-14

Hanna Bragberg

2014-04-19

Dan Brown- wannabe, men underhållande för det! Kunde ha hållit i introducerade karaktärer bättre, men helt OK bladvändare :-).