Slaget på Nebreon

Eriksson, Stefan

| 2023

När en ny tid gryr utmanas den rådande ordningen och glömda kunskaper återuppväcks.Vänskap fördjupas och prövas.Laurentius inser sin svaghet, Ars högmod splittrar och Edurons mänsklighet ifrågasätts.Rannvi utmanas av den Höge och Varghuvud möter sitt livs mörker.Den stora planen för fred kräver att alla krafter samlas på Nebreons slagfält. Hinner de i tid?"Vapen skall vinamänniskor vandrahädan på helsväg.Hör mina ord!?Slaget på Nebreon är den tredje boken i serien och sluter Stefan Erikssons berättelse om en ny tids gryning i Erborigien.

Vilken fulländad trilogi! Spänning, intriger och interaktioner mellan folkslag från början till slut. Stefan Eriksson mästerliga trilogi sträcker sig över en lång tid med mängder av intressanta och fascinerande karaktärer, detaljerade miljöbeskrivningar samt vikten av att skapa dialoger som blir ytterst levande och professionella. Att svensk fantastik är på frammarsch mot vidgade vyer är ett viktigt konstaterande. En stark episk avslutning förtjänar stort beröm och uppskattning!

Vad som särskilt fascinerar är hur varje strid, varje detaljerad planering och handling bygger upp till den avslutande striden och hur skickligt detta görs. Det är sällan tankarna far åt var detta kommer sluta utan alltför ofta hur episkt slutet kan tänkas bli. Se det som ett kassaskåp som ska öppnas. Ju fler nycklar som behövs, desto längre tid går åt men när skåpet äntligen öppnas visas den stora skatten som ligger därinne - tack vare alla pusselbitar. Att författaren fortsätter att berätta om vad som sker efter avslutningen är fantastiskt intressant och något som ibland glöms bort efter ett stort slag. Det är av betydande vikt för läsaren att få återse karaktärer när de diskuterar annat än krigsföring.

Detta är en episk berättelse som fångar läsaren och låter denne få vara en del av berättelserna inom Erborigien. Jag rekommenderar alla att läsa trilogin och ta del av vad svensk fantastik kan skapa och hur mästerligt det kan bli. Tack Stefan Eriksson för att du delade med dig av din berättelse!

4,5/5

Slutet är kommet, och nu väntar det oundvikliga slaget som alla har förberett sig på. Vid sidan om det möter alla sitt eget personliga mörker, sina demoner och sina svagheter. Vi fortsätter att följa bland andra Eduron, Rannvi, Varghuvud och Laurentius när de kämpar för att få till en ny världsordning.

Slaget på Nebreon är den tredje och avslutande delen i Laurentius Krönika. Det är inte en fristående del, utan kräver att ha läst de andra två innan för att förstå så mycket som möjligt. I början av boken finns en kort (och välkommen) sammanfattning av vad som har hänt i de tidigare delarna. Dessutom finns också information om olika mått och benämningar på saker som skiljer sig från vad vi är vana vid. De är ibland sköna att gå tillbaka till för att slippa ha så mycket information i huvudet. Om man är en sådan som gillar kartor i böcker, finns det sådana också.

Stefan Erikssons episka fantasyserie har baserats på en lajvkampanj och jag tycker att han gör det med bravur. Det är inte en lätt serie att läsa, utan den kräver mycket av sin publik men det den tar, det ger den också.

Det är lite mer fart i den här delen än de två tidigare och det blir ju lätt så när det kommer till slutet av en trilogi där de går mot krig. Där de tidigare har kunnat smida planer, dricka mjöd eller bara träffas ändå, blir det här mestadels olika delar av kamp. Men jag tycker om att det inte bara är krigsslag som utkämpas utan att vissas bagage kommer tillbaka för att kämpa mot dem, andra möter sina svårigheter och tvingas att se på saker de har missat genom åren. Det gör att det flyter på bra,

Något jag också tycker om är att vi får följa så många olika karaktärer för det ger ett djup och en förståelse som sträcker sig mycket längre än om vi bara fått följa Eduron.

Slutet är relativt öppet för fortsättning, men det märks också att den här delen av Krönikan är slut för nu, eftersom vi i slagets slut finner oss i ett helt annat läge än vi hade när bok ett, En ny tids gryning, började.

Språket är bra och passar berättarstilen, genren och det höviska temat väldigt bra. Det märks tydligt att Stefan Eriksson har stor vana när det gäller att väva ihop världar på det här sättet och vilken gedigen research som har gjorts för att få det att bli så bra som möjligt.

Aaron Diseborn

2023-09-06

Den tredje och sista delen av Laurentius Krönika motsvarar de högt ställda förväntningarna. På ett skickligt sätt förs jag mellan de olika delarna av berättelsen och uppslukas av varje skeende som tillsammans bygger helheten. Jag finner att jag en bit in i boken inte längre läser skrivna ord, jag upplever berättelsen som om jag vore där, som en tyst åskådare. Det här är en trilogi som jag utan tvekan kunnat läsa som en enda bok utan att vilja att ta en paus. När jag slår ihop pärmen efter den sista sidan längtar jag efter mer, jag märker hur min fantasi för mig längre in i berättelsen som inte finns nedskriven och det är den finaste hedersbetygelse en bok kan få. Läs Laurentius Krönika!