Skumtimmen

Theorin, Johan

| 2007

Det är en dimmig sensommardag i början av sjuttiotalet på norra Öland. En liten pojke bestämmer sig för att ta reda på vad som finns på andra sidan stenmuren till morföräldrarnas trädgård. Han klättrar över muren och försvinner i dimman, utan några som helst spår. I dagar letar familjen, polisen och frivilliga efter pojken, men till slut tvingas de ge upp. Kanske har han irrat sig ner till den steniga stranden och svepts med av vågorna i Kalmarsund. Tjugo år efter denna tragedi lever pojkens mor Julia instängd i sin lägenhet i Göteborg, deprimerad och alkoholiserad. Då får hon ett oväntat telefonsamtal från sin far, den åldrige sjökaptenen Gerlof Davidsson, som numera är bosatt på ett servicehem på norra Öland. Trots att han är skröplig har han börjat bedriva privata efterforskningar kring dottersonens försvinnande. Nu anser han sig ha funnit nya ledtrådar som förstärker en teori...

Jesper Nåvik

2021-10-17

Bra ölandsbeskrivningar, bra berättat, spännande

Anne Winterfeldt

2019-04-27

Minst sagt läsvärd, fängslande helt igenom.

Elisabeth Andersson

2018-09-04

Välskriven

Karin Johansson

2018-05-01

Vissa författare bara vet man att boken är läsvärd och spännande....

Helena Flemström

2018-04-23

Gillar mystiken i Johans böcker

Gillar hans böcker från Öland.

Peter Johansson

2017-10-27

Jag gillar verkligen den här boken. Det är befriande med en deckare som inte har en försupen polis i huvudrollen. Johan Theorin har dessutom ett sparsmakat språk som är helt synkat med Ölands karga natur. Toppenbok!

Karin Johansson

2017-08-29

Riktigt bra!

2017-03-29

Johan Theorin är en bra deckarförfattare även om det inte händer så mycket. Persongalleriet är starkt. Det är mer ett relationsdrama än deckare men det är bra.

2016-04-22

En lågmäld, suggestiv och bitvis ganska vackert drama med mörka undertoner. Jag läser gärna fler böcker av författaren! En 4:a blir betyget från mig!

Mattias Renström

2016-03-31

Han sålde in romanen så bra i sitt sommarprat, men tyvärr blev jag besviken när jag läste den. Okej, men långdragen, så pass långdragen. Synd, för Theorin och jag tycks ha samma kärleksintressen - dvs spökerier och mysterier. Jag kommer läsa mer av honom pga detta, han ska få fler chanser.

Maria Rytterwall

2015-07-28

Åh jag älskar miljöbeskrivningarna och den subtila spänningen i den här boken. Läs omgående.

Teresia Kjellgren

2015-06-22

Snabbläst bladvändare. Lanskapsbeskrivningen av "off-season" på Öland gör att boken får en fyra istället för en trea. Kommer läsa hans andra böcker. Med andra ord så är den i alla fall så bra så det ger mersmak.

Ellinor Karlberg

2014-07-26

Ok spänningslitteratur men når inte några höga höjder.

Marc Moore

2014-07-22

Varken bu eller bä men nätt och jämt ok.
Namnet på boken känns ju lite krystat då det mestadels är en helt vanlig deckare.....

Eva Pettersson

2014-07-15

Kuslig stämning och spännande parallellhistoria. Jag kan verkligen se denna framför mig som film.

Anna Jensen

2014-05-16

Så bra! Handlingen, karaktärerna, brotten, sättet att skriva.

Mary Göransson

2014-02-28

Gillar Theorins lite mystiska berättelser. Annorlunda.

Helt okej tycker jag men jag läser nog inte vidare i denna serie tyvärr..

Anna Lindgren

2013-09-06

Ganska bra faktiskt! Dock dålig karaktärs beskrivning...

Carin Lundberg Papp

2013-08-30

Varför har jag inte läst den tidigare. Ska genast kasta mig över nästa bok av Theorin!

Olof Bergvall

2013-07-31

Ska man läsa deckare ska man läsa Theorin

Jakob Groth

2013-06-10

En ok deckare. Aldrig riktigt spännande, något tråkigt persongalleri och relativt händelsefattig, men lättläst och fin miljöbeskrivning,

Rune Linder

2013-01-15

Härliga bilder från Öland. Man måste ha bott där för att
helt kunna uppskatta miljöbeskrivningarna.

Maria Brusewitz

2012-12-05

Bra bok, han fick mig i sitt grepp och har höll han spökerierna i strama tyglar.härlig läsning för mig som bor på Öland

Espen Liland

2012-09-16

Spännande underhållning, svår att förutse.
1973 försvinner en pojke spårlöst på Öland. 20 år senare får pojkens morfar ett paket på posten, innehållande en sko som pojken hade på sig dagen då han försvann. Pojkens mor som aldrig kommit över förlusten åker till sin far på Öland för att igen försöka reda ut vad son hände den dagen.
Hennes far vet mer en han berättar och ett namn "Nils Kant" dyker ständigt upp. Problemet är att Kant varit föd länge innan pojken försvann. Hon och hennes far måste gå tillbaka till 50-talet för att reda ut vad dom hände den dagen sonen försvann.

En bok som jag varmt rekommenderar .

Eva Jämting Lundh

2012-07-04

Läskigt bra.

Viveca Sten

2012-05-21

Johan Theorins debutroman har allt! Spänning, suggestiva övertoner, ett rakt och perfekt språk och en strålande upplösning. Läs!

Anna Andreasson

2012-04-06

En du super spännande bok som var mycket svår att lägga ifrån. Mycket spänning och lite läskig.. Rekommenderar denna väldigt mycket.

Tomas Karlsson

2012-02-26

Theorin får till det riktigt bra, för mig blev slutet överaskande men ändå logiskt. Grymt bra och fängslande historia.

Jan Banan

2012-01-13

En "landsbygdsseg" berättelse där realtidsdelen varvas kapitelvis med den parallellt berättade historiska delen. Normalt sätt en berättarteknik som jag har väldiga problem att ta till mig, dock inte i det här fallet. Jag kan inte slita mig ifrån boken och nästintill sträckläser den. Theorin är något av en svensk Peter Robinson som med enkel och säker prosa guidar läsaren igenom sina väl genomtänkta och mycket spännande berättelser. Ännu en gång imponerar Theorin och framstår allt mer som en författare tillhörande det svenska elitskiktet.

Iris Forsberg

2011-12-17

Jag har hittat en ny favoritförfattare som står sig mot Connelly.

Inger Mårtenson

2011-12-07

En fantastisk bok från första till sista sidan.Både språk och karaktärerna var så levande och gjorde historien.

Miriam T

2011-11-19

[...]När jag sen tog tag och började läsa om denna bok igen så var det under min lästorka och förvånades därför när jag snabbt kom in i den och läste ca 60 sidor på ett naffs, underbart! Dock höll det inte i sig helt och emellan åt tyckte jag den var lite seg och skummade därför då och då för att komma vidare. Men ville ändå fortsätta läsa och ville veta hur allt slutade, den hade ändå något som höll mig kvar trots sina seg bitar. [....]

Läs hela min recension på min blogg:

2011-10-23

Även i den här boken har vi två olika berättare, den ena berättelsen sker i nutid och skrivs i imperfekt. Den andra berättelsen är då följaktligen dåtid och den berättas i presens. Jag har aldrig funderat på det här, men nu känns det ju lite som att det är ett vanligt berättargrepp. Jag har ett lite tudelat förhållande till böcker som har två berättelser, men jag tror att det är mest positivt. Om det görs på ett bra sätt. Som i Skumtimmen.

Jag, som aldrig brukar gilla miljöbeskrivningar, blev riktigt sugen på att åka till Öland, Visserligen har jag varit där tidigare och till och med åkt runt hela ön, men jag tror jag skulle titta med andra ögon nu, på ett bra sätt. Ödsligheten fullkomligt hoppade ur boken och slog mig i huvudet. Det gjorde han bra, Theorin.

Persongalleriet var precis lagom stort, det går alltså att skriva en bra historia utan att blanda in mer än ett 20-tal människor. Utan att för den skulle göra den skyldige för tydlig. Även om jag var den på spåren, men tyckte att det skulle bli ett för jobbigt slut. Det gjorde han också bra, Theorin.

Tempot var långsamt. För det mesta passade det historien, men ett tag i mitten tyckte jag att allt bara gick i stå. Jag kom inte framåt alls, allting bara stod och stampade, men det satte lite mer fart igen efter ett tag.

Slutet ja, det blev så där jobbigt som jag inte ville tro. Ett extra plus för att det var, trots allt, lite oväntat i en bokvärld full av lyckliga och tillrättalagda slut.

Något som gjorde mig lite förvirrad var att jag inte visste när "nu" var. Jag fick för mig att jag i början av boken läste tidigt 90-tal, men det kunde jag inte hitta igen när jag letade (i eftertexten står det mitten av 90-talet). För mig är det viktigt att det anges tydligt när "nu" är, om det inte är riktig nutid, vilket betyder när boken skrevs, runt 2007-2008 i detta fall. Ingenting stämde för mig vad gäller priser och användnig av mobiltelefoner. Det var lite störande, men överkomligt.

Jag har tidigare läst Nattfåk av Johan Theorin f.bl (före blogg) och den gillade jag så mycket att den fick en fyra i betyg. I Skumtimmen saknar jag det som skrämde mig i Nattfåk. Inget spökligt, rysligt eller mystiskt. Bara en sörjande mamma, hennes gamle far och en försvunnen pojke. Inte så bara kanske, boken var bra, men den var lite för "lagom".

Boktipset estimerade betyg var 4.6, jag ger den 3.0.

Conny J

2011-10-22

Uppmaning till alla som läst denna bok! Läs ingen mer Theorin, har läst hans tre senare böcker och han floppar gång på gång. Nej, nöj dig med Skumtimmen och läs någon annan fortsättningsvis. Ett råd i all välmening..

Sussie S

2011-10-22

Som väntat var den väldigt bra men jag borde nog inte läsa böcker där barn kommer till skada, det påverkar mig för mycket.

annie åsbrink

2011-09-26

Lite seg i början, och det tog ett tag för mig att komma in i den, men i slutet blev det spännande tvistar.

Anna Idrestam

2011-09-23

Älskar Theorins böcker. Det onaturliga som oftast har en naturlig förklaring är kittlande.

Sofie Petersson

2011-05-27

Annorlunda deckare, jag gillar den.

Ulrica Sandell

2011-04-08

helt okey

Pär Svensson

2011-01-23

Väl skrivet och sammanhållet.

Anonym Bokälskare

2010-12-21

Riktigt bra deckare. Bättre än Nattfåk som även den är ganska bra.

Läskig och lite mystisk,,super

Anna Liljeby

2010-10-06

Väldigt bra

Elisabeth Kling

2010-09-10

Inte lika bra som Nattfåk,men även denna en sträckläsare !

2010-07-28

Spännande och bra.