Skuggsida

Bauer, Belinda

| 2012

Skulle du veta att det var en mördare du hade framför dig om du såg honom i ögonen? Shipcott mitt i vintern är ett samhälle med stark sammanhållning, där ingen främling förblir obemärkt. Byns polis Jonas Holly blir därför i dubbel mening chockad när en äldre kvinna hittas mördad i sin säng. Hur kan någon ha tagit sig in och mördat henne utan att lämna några spår efter sig? När utredningen övertas av en påstridig kriminalinspektör känner sig Holly snart åsidosatt. Ska hans första mordutredning vara över innan den ens hunnit börja? Och som om det inte vore nog är det någon i byn som anklagar honom för att tragedin har inträffat. Det verkar som om någon känner till vartenda steg han tar. Någon som tvivlar på hur han sköter sitt jobb. När sedan ännu en person blir mördad övergår smädelserna i allvarliga hot. Förblindad av sin växande paranoia, av oro för sin handikappade fru och av den evinnerligt...

Karin Johansson

2018-04-04

Boken är lite som att man upplever att livet är på den engelska landsbygden, eller vilken landsbygd som helst, lite långsam, charmig och inte så mycket handling. Trots morden.

Henrik Johansson

2017-05-29

Reklmen säger "Årets bästa...". Nja, men spännande och bra intrig. Tycker ändå att Bauer skriver med ett lite annorlunda perspektiv på morden.

Anna Jensen

2015-12-28

Den här du får också en femma i betyg, precis som Belindas första bok. Mycket spännande och mycket intressanta människor att läsa om samt ett mycket bra språk.

Nike Fritz

2015-04-26

Helt klart en ny brittisk favoritdeckarförfattare! Mycket välarbetade karaktärer. Härlig humor, framförallt i beskrivningen av kommissarie Marvel. Suggestiv miljö. Och till sist en högst oväntad upplösning.

2015-03-18

Belinda Bauer hör ju till de mest hyllade författarna i bokbloggosfären och det är alltid lite läskigt att läsa böcker efter att alla andra nästan älskat sönder dem. När jag läste Mörk jord för drygt två år sedan så slutade det i alla fall så bra att jag fortsatte att köpa på mig hennes böcker. Och nu har alltså turen kommit till Skuggsida. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2015/03/skuggsida-av-belinda-bauer.html

2014-12-05

Wow! Bauer kan verkligen hålla en på sträckbänken.

J LJ

2014-02-10

När jag efter 116 sidor upptäckte att inget hänt i boken fick det vara nog.

2014-01-06

Betyg: 4,5 av 5.

I somras så läste jag Belinda Bauers första bok, ?Mörk jord?, och jag tyckte att den var mycket, mycket bra. (Här är en länk till min recension av den boken).

Nu har jag läst Belinda Bauers andra bok, ?Skuggsida? som är en fristående fortsättning på den första boken.

Och den här var precis lika bra. Om inte kanske till och med ännu bättre.

Jag kunde inte lägga ifrån mig boken, för den var så otroligt fängslande och spännande. Lättläst och välskriven var den också.

Nu ser jag fram emot att läsa den tredje fristående boken i serien.

Rekommenderar verkligen Belinda Bauers böcker.

Kim M. Kimselius

2013-11-27

Som vanligt tar Belinda Bauer med mig rakt in i handlingen och får mig att vara delaktig i berättelsen. Boken har en mycket oväntad och lite chockartad upplösning... Läs hela recensionen här: http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2013/11/27/skuggsida-av-belinda-bauer/

Kim M. Kimselius

2013-11-27

Rysligt spännande bok: Läs hela recensionen här: http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2013/11/27/skuggsida-av-belinda-bauer/

Jag har läst Mörk jord av Belinda Bauer och var inte så imponerad. Denna var dock snäppet bättre men fortfarande är de lite väl dystra för min smak. Handlingen, som utspelar sig på samma plats som Mörk jord, kryper sig fram i snigelfart. Jag fastnade för en av karaktärerna i boken, det var Jonas Holly som jag tyckte riktigt synd om. Dels för han hade det jobbigt hemma med sin sjuka fru och att han blev överkörd av sin äldre kollega. Så kom jag då till slutet, nej jag tänker inte berätta, dock kändes det som jag läst boken i onödan.

Marita Ryen

2013-08-28

Betyg 3-. Lyssnat på boken. Bra uppläsare men den känns lite seg även om språket är bra.

Karin Löfstrand

2013-07-30

130729: Inte så tokigt! Bra kriminalhistoria med lite oväntad vändning på slutet. Extra plus för skildring av engelsk landsbygd långt från Midsummer.

Ellinor Classon

2013-07-20

Den sorgligaste bok jag läst och den bästa

Elisabeth E

2012-12-01

Ännu en bra deckare av Bauer!

Kickie Boman

2012-11-14

Mycket bra! Mycket bättre än hennes första bok tycker jag. Ruggigt bra slut.

Gunilla Jönsson

2012-10-29

Jag gillar hennes kusliga böcker, även om man fattade ganska snabbt vem som var mördaren.

Marianne Skoglund

2012-08-29

Är lite förvånad över hypen kring Belinda Bauers böcker. Kunde enligt en lyrisk recensent förvänta mig ett "oförglömligt slut", men jag upplevde slutet som extremt förutsägbart. Bauer vet dock hur man bygger upp en spännande intrig och byn Shipcott och dess förutsättningar är fint beskrivna. Måste väl läsa den tredje boken i triloginockså men haregentligen inte så väldigt höga förväntningar på den.

Å

Åsa Sjögren

2012-08-08

Omständig och rörig....

Deckarförfattare i världsklass!

Rasmusmatte .

2012-06-06

Skuggsida är bättre än Mörk jord.

Pia Stendahl

2012-05-16

"Skuggsida" är kanske inte riktigt lika bra som debutromanen men bra är den likaväl. Det som lyfter boken utöver det vanliga är Belinda Bauers fantastiska förmåga att förmedla spänning blandat med en krypande obehagskänsla som får det att gå kalla kårar längs ryggraden.

Det är en välskriven roman som är skickligt berättad och med en mycket spännande intrig. Att den dessutom utspelar sig på den engelska landsbyggden och det är aldrig fel.

En bit in i boken har jag en teori om hur det hela hänger ihop men helt säker känner jag mig inte förrän väldigt nära slutet. Jag vänder och vrider på min teori under hela bokens gång för att se om den håller (något som roar mig mycket).

Det är spänningen och olustkänslan som gör boken.

www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.

Eva-Lis Lindberg

2012-04-24

Fyndigt skriven spänningsroman och med bra personbeskrivningar. Den får en fyra av mig.

Michaela Schuller

2012-04-15

Besviken än en gång på denna författare. Slutet är absurt och känns konstlat på nåt sätt. Nu ger jag upp om Belinda Bauer.