Skendöd

Enger, Thomas

| 2011

En ny norsk deckarsuccé I ett tält i en avskild del av en park hittas liket av en ung kvinna. Hon är nedgrävd till midjan i jorden och stenad till döds. Hennes rygg bär spår efter piskrapp och en av hennes händer har huggits av.Webbjournalisten Henning Juul har varit sjukskriven i två år efter att ha skadats i en brand där hans lille son omkom. Nu är han tillbaka på jobbet med ärr i både ansiktet och själen, och han sätts att bevaka mordet. På tidningen råder det vanliga kontrollerade kaoset, ändå känns allt främmande. Tryggheten är borta och det är som om han vore nybörjare igen. Att han dessutom tvingas samarbeta med sin exfrus nya kärlek gör inte saken lättare.Men fallet engagerar honom, och även om Oslopolisen snart griper en misstänkt gärningsman tvivlar Henning på att allt är så enkelt. I stället inleder han en egen undersökning för att få en förklaring till varför någon har...

2018-02-03

Varken språket, intrigen eller bokens huvudkaraktär tilltalar mig det minsta. Ingenting som jag därför kan rekommendera!

Titel: Skendöd
Författare: Thomas Enger
Förlag: Forum
Recensent: May-Louise Andersson, skrivpedagog

Webbjournalistiken har starkt bidragit till en mördande konkurrens i media. I journalisten Henning Juhls väg tillbaka till sitt arbete efter en svår olycka (?) där han utsattes för ett livslångt trauma, blir inblicken stark.

Att kastas in i ett bestialiskt mord under sin första arbetsdag på två år, skulle vara revolutionerande för vem som helst.

Nu är Henning Juhl inte vem som helst. Med en bred erfarenhet och givetvis nyfikenhet (rätt man för rätt yrke), rusar han rakt fram. Till slut med stor fara för sitt eget liv.

På färden möter han, förutom sina egna spöken, människor ur olika samhällsgrupper. Från skolgården, lärarrummet till invandrarens villkor, där familjebanden är starka och ibland krävande. Han besöker sin mamma som sedan många år har hittat en ny, speciell vän. Det är inte Henning, men han finns kvar för henne ändå.

Att vara en son, samt - att mista en. Thomas Enger, norsk författare, tar i Henning Juhls karaktär upp många känslor och tankar om detta. Han gör det med bravur.

Liket efter den mördade flickan för oss läsare in i tankar om hedersmord, ritualer och hur långt en människa kan gå för att få hämnd. Polisens arbete med utredningen visar på den alltid spekulära dansen; polis och media i danssteg där det är vanskligt att få till harmoni. Bjarne, den kärlekskranke polismannen, är killen från ungdomstiden som var ute efter Juhls syster. Denna syster som nu är justitieminister.

Herr Juhl är en känslomänniska - jag saknar lite romantik i hans liv, men har en förhoppning om att det uppstår sådan i kommande böcker.

Thomas Enger, den debuterande författaren, har redan klart filmmanus för alla sex delarna. Sådant lovar gott för framtiden, då detta är den första boken. Såld till 14 länder.

Personligen uppskattar jag språket, det flytar på fint, även i dialogerna. Den tydliga kängan till en av mina faroritsångers framförare i mitten av bok, blir ett snyggt påhopp.

Jag påverkades av boken - mina brandvarnare får en översyn lite oftare...

Webbjournalisten Henning Juhl är åter på sitt arbete efter 2 års frånvaro pga en olycka. Han skriver om ett bestialiskt mord på en ung flicka - utan skygglappar och är snart indragen i något som är svårt att stoppa. Läs!

2013-05-08

Det här är en bok som av någon underlig anledning blivit stående oläst i hyllan, trots massor av lovord från andra bokbloggare och trots att jag är väldigt svag för norska deckare. Jag blev inte besviken, men den kunde ha börjat bättre. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2013/05/skendod-av-thomas-enger.html

Kristina Wiklundh

2013-03-21

Helt ok deckare

Kickie Boman

2013-02-24

Väldigt seg början. Men det tog sig och blev riktigt bra sen!

Först när jag började läsa i boken tyckte jag den var seg, hade ingen riktig substans. Det kändes som en del skrevs som utfyllnad. Men efter ca halva boken vände det, boken tätnade och blev spännande.Och slutet gör att man bara måste läsa nästa

Gunilla Jönsson

2012-02-22

Tråkig, orkade inte läsa ut den!

2011-08-17

Ännu en mycket bra kriminalroman av en debuterande författare. Den här gången ifrån Norge.

Boken var mycket, mycket välskriven. Lättläst, spännande, och absolut inte förutsägbar. Jag tyckte också väldigt bra om personporträtten och relationerna.

Jag ser verkligen fram emot dom följande fem fristående delarna i den planerade serien. Och jag kan verkligen rekommendera ”Skendöd” till alla som gillar svenska och norska deckare.