Sju stenar till den otrogna .....

Khoury-Ghata, Vnus

| 2009

I en by vid öknens rand väntar den unga gravida trebarnsmamman Noor på sitt straff: skyldig till äktenskapsbrott är hon dömd att stenas. Sliten mellan respekt för uråldriga traditioner och sin strävan efter frihet inväntar hon sitt oundvikliga öde. Vénus Khoury-Ghata, född i Libanon, är sedan drygt 30 år bosatt i Paris. I sina flerfaldigt prisbelönta romaner och diktsamlingar förenar hon sin kärlek till den arabiska kulturen med en rik och personlig behandling av det franska språket. Av Khoury-Ghata har förlaget tidigare utgivit La Maestra (2003) samt Ett hus på randen till tårar (2006). "Det är en tät och gripande roman, skriven på en prosa som på en och samma gång är märkligt sensuell och knivskarpt kritisk." Magnus Persson, SvD. "Den nya romanen, Sju stenar till den otrogna hustrun, blir jag gripen och imponerad av." Thomas Nydahl, Kristianstadsbladet "Sju stenar till den otrogna...

Elin Nilsson

2014-01-02

Well written, tragic. Difficult to understand a completely different culture.

Sara Eriksson

2011-04-26

Intressant, jag har aldrig tidigare fått en sån inblick i en muslimsk kulturs tankar och funderingar. Något rörig då jag inte riktigt hängde med i svängarna ibland, men absolut läsvärd!

Eyez Only

2010-06-14

Det här är lätt den sämsta bok jag läst hittills i år. Den är skriven i en irriterande du-form, och är baksidestexten till trots totalt ointressant och lååååångtrååååååkig. Ett enda fett antiklimax och det var bara min envishet som gjorde att jag läste den från pärm till pärm, eftersom jag ville betygsätta den och av princip bara betygsätter böcker jag verkligen läst för att ge ett så rättvist betyg som möjligt. Men i det här fallet blir det ändå inte rättvist - hade jag kunnat hade jag gett den 0 stjärnor.

Merja A

2010-02-01

Vénus Khoury- Ghata skildrar en fruktansvärd sed/kultur med ett vackert, sensuelt språk.
Berättelsen får ett oväntat slut ( tycker jag)

Gunvi Lundqvist

2009-12-29

En viktig bok. Läs! Se filmen!
Tänk vilken tidsålder vi lever i, och detta avskyvärda pågår fortfarande. Någonstans....

BOKMANIA bokblogg

2009-09-23

En fantastik bok skriven på ett språk som förtrollar. Läs min recension här: http://www.bokmania.net/2009/09/sju-stenar-till-den-otrogna-hustrun.html

Tarja Ahlgrén

2009-09-05

Fulländat! Vackert och nära inpå berättar hon en personlig historia om en fasansfull tradition.