Sju dagar kvar att leva

Bergfeldt, Carina

| 2015

Där sitter han till slut, på andra sidan av ett skottsäkert glas. Fyrtioettåringen hon flugit över Atlanten för att träffa. Mannen som snart ska dö. Han lyfter telefonluren och presenterar sig. När den prisbelönta reportern och kolumnisten Carina Bergfeldt möter Vaughn Ross återstår en vecka av hans liv. Han är dömd till döden i Texas, den amerikanska delstat som avrättar flest fångar. I tio år, nio månader och tio dagar har Vaughn Ross väntat på att dö, för att sona de mord han dömdes för 2002. Samtalet blir starten på en vecka i Texas som involverar en pastor, en fängelsedirektör, en kvinna som älskar en mördare, en familj som vill ha hämnd och en polis som avgett ett löfte som infrias först när...

Hampus Romu-Widell

2021-10-19

Unik inblick

ElinsBokhylla

2020-01-13

I början av boken får man träffa den dödsdömde mannen Vaughn Ross som bara har sju dagar kvar att leva innan han ska bli dödad. Han sitter på death row och har väldigt många restriktioner.
Det är intressant att ta del av hur Carina Bergfeldt tar sig fram till att faktiskt få intervjua Ross, hon beskriver i boken att det är många formulär och papper som ska skrivas under samt många regler över hur hon ska se ut och vad hon får ta med sig.

Genom att Bergfeldt beskriver vistelsen på fängelset och samtalet med Vaughn Ross så detaljerat och bra känns det nästan som att man själv är med under intervjun och besöket. Jag uppskattar verkligen att detaljerna och miljön återberättas på ett sådant detaljerat och bra sätt, det gör att man som läsare mer lever in i boken och förstår bättre.

Carina Bergfeldt har inte bara intervjuat den dödsdömde Vaughn Ross inför boken, utan hon har även intervjuat anhöriga till Ross offer, anhöriga till andra gärningsmän som sitter/suttit på death row och personer som har arbetat på death row. Det är väldigt intressant att ta del av personalens berättelser och deras erfarenheter kring death row och de dödsdömda fångarna. Även om jag förstår att många tycker att det är intressant att ta del av de anhörigas historier och perspektiv, så hade jag gärna varit utan de delarna i boken då de inte gav mig så mycket. Däremot så tycker jag att det var bra att de skyldiga inte fick så stort plats i boken, utan att det var mer generellt hur personalen och de anhöriga beskrev death row och dödsstraff överlag i USA och i Sverige med för den delen.

Sju Dagar Kvar Att Leva: en bok om brott och dödsstraff av Carina Bergfeldt är en otroligt berörande och intressant bok. Kapitlen är välskrivna, detaljerade och sättet Bergfeldt skriver på får en att förstå och följa med i händelserna på ett bra sätt.
Även om det är en otroligt hemsk och sorglig bok så är detta för mig ett väldigt spännande och intressant ämne. Ett ämne som jag gärna vill lära mig mer om och det tycker jag att jag har gjort efter att ha läst denna bok. Jag är starkt emot dödsstraff men jag tyckte denna bok var väldigt intressant och uppmanar även de som är emot dödsstraff att ta del av denna bok.

My Thulin

2017-11-04

Bra bok, välskriven! Tänkvärd! Lättläst bok om ett tungt ämne.

Sandra Katby

2017-03-20

Gripande och lättläst bok slm griper tag i en och man vill läsa mer.

Bokläsaren

2016-04-10

Det är första gången jag läser en bok om dödsdömda fångar och den är väldigt gripande, intressant och fingrar på sitt egna tycke om vad som är etniskt rätt och fel.
Det är mycket fokus på just de dödsdömda och personal, inte så mycket på anhöriga vilket jag tycker är bra, då det är de dödsdömdas tankar som är mest intressant.

Anna Hedenstedt

2015-12-20

Intressant läsning, men så berörd blev jag ändå inte. Trots ämnet.

Solveig Andersson

2015-11-30

Borde i mitt tycke aldrig ha publicerats. Hur kan en kvinna försvara en mördare så som Carina Bergfeldt gör? Offren får inte mycket utrymme alls. Den här lägger jag omedelbart ner igen.

2015-10-14

Det här är en mycket stark och välskriven dokumentär bok, som verkligen grep tag, berörde mig, och gick rätt in i både magen, hjärtat, och hjärnan.

Att den är välskriven kanske inte är så konstigt, eftersom författaren är en erfaren reporter och kolumnist på Aftonbladet, som bland annat har fått det Stora Journalistpriset.

Men även fast boken är dokumentär, så känns den ändå lite som en roman att läsa, vilket gör den mer levande att läsa än en vanlig dokumentär, tycker jag.

(Carina Bergfeldt har gett ut en bok tidigare, en kriminalroman som heter ?Fadersmord?. Jag läste den för lite drygt tre år sedan, och älskade den. Här är en länk till min recension av den.)

Titeln på boken ?Sju dagar kvar att leva? syftar på en fånge som författaren träffar, som har suttit i dödscell i över tio år, och nu har bara en vecka kvar att leva.

Boken innehåller, förutom samtal med mannen som ska avrättas, bland annat intervjuer med präster, fängelsedirektörer, poliser, och anhöriga både till offer och till gärningsmän.

Rekommenderar absolut den här boken till alla. Den är oerhört intressant, och ett starkt inlägg i debatten för eller emot dödsstraff. På ett sätt tung att läsa, eftersom den berör så mycket, men ändå lättläst.

Anki Vincent

2015-09-20

Mkt intressant och bra skrivet. Stark 4:a

2015-08-17

Mycket intressant och givande. Skapar frågor och funderingar inom mig. Och medmänsklighet. Väldigt nära fullpott.

Å

Åsa Arveberg

2015-07-08

En fruktansvärd bok att läsa men ack så nyttig... Att få läsa om detta hemska gör att jag uppskattar mitt eget liv på annat sätt nu.