Själarnas bok

Oswald, James

| 2015

»Suggestiv skräck och ruskigt spännande realism i en ovanligt lyckad kombination.« LOTTA OLSSON, DN ANDRA BOKEN i succéserien om kommissarie McLean. Varje jul under tio år hittas en ung kvinnas kropp i Edinburgh. Mördarens tillvägagångssätt är identiskt från jul till jul: De döda kvinnorna placeras ut i olika vattendrag, nakna, noggrant rengjorda och med ett rakt snitt över halsen. Tio år, tio kvinnor. Det sista offret, Kirsty Summers, var den dåvarande kriminalassistenten Tony McLeans fästmö. Men detta år, 1999, begick julmördaren ett misstag; i källaren under ett antikvariat fann McLean den makabra tortyrkammare där kvinnorna bragts om livet och kunde till sist sätta stopp för Donald Andersons blodiga framfart. Tio år senare blir...

4 +

Jag tyckte början var rörig det är så himla många Mac hit och dit men det var likadant med första boken. Men när jag väl kom in i boken tyckte jag faktiskt den var riktigt bra. Väldigt detaljerade beskrivningar av mordoffren så ät inte lunch under tiden. Första boken blev jag inte superimponerad av men denna var bättre, men det är kanske inget som sticker ut. Men en till kommer jag läsa om kommissarie McLean för den ligger och väntar på mig

Yvonne Larsson

2015-12-03

Handlingen utspelar sig i Edinburgh i Skottland och huvudpersonen är kriminalkommissarie Tony McLean som vi lärde känna i författarens förra bok ?Flickoffret?. Övriga karaktärer känns också igen, kriminalteknikern Emma, överkommissarie Charles Duguid, Grinige Bob och flera andra.
Det är snart jul och man hittar ett kvinnolik med samma kännetecken som för 10 år sedan då man efter 10 år lyckades sätta stopp för julmördaren Donald Anderson. Han har nyligen blivit mördad i fängelset så visst måste det vara en copy-cat polisen har att göra med denna gång? Andersons sista offer innan han hamnade i fängelset var Tony McLeans fästmö, och han måste återuppleva sitt hemskaste fall igen. Det är en deckare som är svår att lägga ifrån sig, och som i förra boken finns det en liten övernaturlig del i handlingen men det är inget som tar överhanden eller stör på något vis. Det ingår som en naturlig del i kriminalkommissarie McLeans liv och faller sig naturligt i handlingen.

2015-11-04

Ända sedan jag läste första delen om kommissarie McLean, Flickoffret, så har jag längtat efter den här andra boken. Trots att jag inte alls gillade den övernaturliga delen i något som kallas deckare så var jag väldigt förtjust i både karaktärer och miljö. Jag såg verkligen fram emot att träffa McLean igen. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2015/11/sjalarnas-bok-av-james-oswald.html

Anne-Lie Månsson

2013-08-29