SIGNERAD Glasmannen

SIGNERAD UPPLAGA Andra delen i hyllade Askerserien. Kriminalinspektör Leo Asker har just funnit sig till rätta som chef för Avdelningen för förlorade själar då hennes far hör av sig, efter år av tystnad. En kropp utan ögon har hittats, polisen är honom i hälarna och han kräver Leos hjälp. Leo accepterar motvilligt och inser att hon vet vem den mystiske döde är. Är pappan så oskyldig som han hävdar? Samtidigt flyttar Martin Hill till ett avskilt gods för att skriva företagsledaren Gunnar Irvings biografi, lockad av att ägorna rymmer en privat ö med ett övergivet stjärnobservatorium där Irving ska ha fått besök av utomjordingar. Snart upptäcker Hill att trakten har fler berättelser ? om mystiska ljussken och om kroppar som saknar ögon. Medan Asker och Hill nystar i virrvarret av trådar stiger någon upp ur mörkret. Någon som sovit länge och gör sig redo att stilla sin hunger.

Oj så spännande! Det blir full pott till denna bok! Asker är en speciell karaktär som jag vill ha mer av, likaså hennes vän Hill och det udda polisteamet!
Och vilken gastkramande historia! Kan absolut rekommenderas, och jag tror man behöver läsa Bortbytaren först för att förstå karaktärerna bättre.

Jan Svensson

2023-12-21

Underhållande och välskrivet men inte så trovärdigt. Blir inte heller speciellt spännande. Däremot är persongalleriet intressant med Asker, Hill, hennes föräldrar och antagonist inom polisen. Dessa personligheter gör det spännande att läsa fortsättningen.

Bokdjungeln

2023-12-09

Härligt att få läsa mer om Leo Asker. Hon är en spännande karaktär, likaså Martin Hill. Men mest av allt vill jag veta mer om Askers pappa, Prepper-Per. Det finns så mycket i den karaktären som väcker frågor. Jag hoppas att vi kommer få lära känna honom bättre i kommande böcker.
Handlingen i denna bok är spännande, men kommer inte upp på samma nivå som Bortbytaren. Här vill jag dock lägga till att denna bok fortfarande är bra och håller en hög nivå. Roligt att den behandlar ämnen som UFO:n och vägen till evigt liv. Absolut läsvärd anser jag.

Förutsägbar. Saknar den lilla extra tvisten i slutet. Men självklart är det bra. Mer än godkänt. Bättre än de flesta.

Monica Bäckelin

2023-10-24

En otrolig historia, inte lika bra som första Bortbytaren men ändå läsvärd. Intressanta karaktärer, betyg 3,5.

2023-10-22

”Glasmannen” är den andra delen i Askerserien där första delen ”Bortbytaren” släpptes förra året. Leo Asker leder ett lite udda polisteam som går sina egna vägar.

Dra mig baklänges vad bra det här är! Känslan när man börjar läsa boken och inser att det här.. det här kommer att vara bland det bästa man läst i år. Men jag vet inte riktigt vad jag ska skriva för att beskriva min läsupplevelse, orden är svåra att hitta för det här är så jäkla bra.

Jag tycker om tempot och de korta kapitlen. Jag tycker om drivet framåt i storyn som gör att man bara vill läsa ett kapitel till… och ett kapitel till. Sen, detaljerna! Detaljerna som gör hela historien så levande att det känns som om man är där och är en del av handlingen.

Jag har hyllat Anders de la Mottes sätt att skriva förut och jag gör det gärna igen. Han skriver så förbaskat bra, språket är underbart, briljant och sidorna bara flyger fram. Anders mejslar fram en historia som är galet bra med väldigt intressanta karaktärer och miljöer. En sådan där historia där man bara vill läsa nästa del i serien nu eller helst igår. Nu måste jag vänta till nästa år innan jag får läsa om Leo Asker igen, hur i hela friden ska jag kunna vänta så länge?

Hatten av, jag bockar och bugar och hoppas innerligt att ”Glasmannen” blir nominerad till årets bok 2024. Missa inte!

2023-10-02

Betyg: 4,5 av 5 - 📚 - Anders de la Motte tillhör verkligen en av mina absoluta favoritförfattare, jag har läst alla hans utgivna böcker, och nästan alla har fått toppbetyg av mig. Jag har älskat dom alla, dom tre böckerna i Geim-trilogin, dom två böckerna i MemoRandom-serien, dom fyra böckerna i Årstidskvartetten, dom två böckerna i Morden på Österlen-serien, och den första boken i Asker-serien. Den här boken, Glasmannen, är alltså det andra boken i Asker-serien, och den första boken i serien heter Bortbytaren. Jag tycker att Anders de la Motte är en fantastisk författare, som har skrivit böcker i fem olika serier, som är helt olika varandra, men ändå tillhör alla deckar-genren. Jag tyckte mycket om den här boken, även om jag kanske tyckte att den var snäppet sämre än Bortbytaren. Men jag kan verkligen varmt rekommendera den, och jag ser mycket fram emot att följa den lite speciella polisen Leo Asker i framtiden. Jag lyssnade på boken, som var bra uppläst av Gunilla Leining.