SIGNERAD Döda kvinnor förlåter inte

SIGNERAD UPPLAGA Första delen av SekelskiftesmordenFyra kvinnor ur olika samhällsklasser bor alla i samma fastighet på Södermalm. De förs samman av ett fruktansvärt dödsfall på den gemensamma gården, under den kylslagna nyårsnatten mellan 1895 och 1896. Det står snart klart att den avlidna kvinnan försökt genomföra en illegal fosterfördrivning. Boken är en ödesmättad skildring av kvinnors hårda villkor under slutet av 1800-talet. Med ett oemotståndligt språk och rasande driv skildrar Katarina Wennstam en värld som myllrar av tjänsteflickor, sedeslösa kvinnor, utnyttjande män och målande beskrivningar av såväl staden som utsökta klädedräkter. En gedigen research ligger bakom Katarina Wennstams mest passionerade bokprojekt någonsin.

Bra karaktärer och fin beskrivning av dåtiden Stockholm. Intressant ur ett kvinnohistoriskt perspektiv utan att tappa en intressant handling.

"Döda kvinnor förlåter inte" av Katarina Wennstam är verkligen en berg-och-dalbana av känslor. Boken tar oss till 1800-talets Södermalm där fyra kvinnor från olika bakgrunder dras samman av en tragisk händelse. Det är spännande, men oj vad det ibland kändes som en käftsmäll – att se hur kvinnor behandlades och vilka få val de hade.

Jag blev riktigt förbannad på männen i boken flera gånger, och det var stunder då jag var tvungen att ta en paus för att andas. Det kändes lite som "Fröken Frimans krig", fast som roman. Wennstam har verkligen lyckats fånga känslan av den tiden med sitt skarpa och engagerande sätt att skriva.

Även om det var tungt ibland, är boken inte bara doom and gloom. Det finns en stark känsla av systerskap och hopp som lyser igenom. Och hej, de detaljerade beskrivningarna av klädedräkter och staden är som grädde på moset – man känner nästan som om man vandrar runt där själv.

Sammanfattningsvis är "Döda kvinnor förlåter inte" en riktig ögonöppnare och en bok jag rekommenderar starkt. Det är både en spännande historia och en viktig påminnelse om hur långt vi har kommit (och hur långt vi fortfarande har att gå). Katarina Wennstam, du gjorde det igen – en bok som både är underhållande och får en att tänka. Bra jobbat!

Inger Sand-Wallin

2024-02-13

Mycket bra beskrivning av den missär som fanns vid sekelskiftet. Fina personskildrinar och trovärdig intrig.

Esther Rooth

2024-01-11

En fantastisk bok som beskriver både kvinnor i historien och kriminalteknikens utveckling. Längtar efter nästa del.

Michael

2024-01-11

Mycket välskriven bok om livet på slutet av 1800-talet i stockholmsmiljö. Beskriver miljöer, personer, samhället på ett otroligt målande sätt. Rekommenderas varmt!

Ulla Lindberg

2024-01-04

En bok i min smak. Bra berättelse. Bra beskrivning av det historiska.

Bokdjungeln

2023-12-28

Jag skulle vilja påstå att jag redan från de första sidorna blev fast i berättelsen. Karaktärerna är fantastiska på många olika vis och de beskrivs på ett sådant sätt att de verkligen känns levande. Spännande att få ta del av Stockholm under slutet av 1800-talet och få ännu mer kunskap om hur uppdelat och hierarkiskt samhället var.
Kunskap, mord och starka kvinnor i samma bok. Klart det blir en succé! Har du inte läst den så tycker jag absolut att den ska läggas in på "tbr(to be read)-listan" pronto!

Kerstin Kolm

2023-12-17

Mycket läsvärd och kunskapsbringande bok.
Fyra personporträtt vävs ihop genom flera högst sannolika händelser.

Klara Gradin

2023-11-09

Fantastisk

Katarina Nord

2023-11-07

Fullträff av Katarina Wennstam igen....

2023-10-25

Betyg: 4 av 5 - 📚 - Katarina Wennstam har gett ut ett tjugotal böcker, och jag har läst dom alla, och jag har tyckt mycket om dom allihopa. Och jag tyckte om även den här boken, även om jag kanske gillade hennes tidigare böcker en aning mera. Boken var välskriven, intressant och bra, och jag ser fram emot att följa denna nya serie som utspelar sig i slutet av artonhundratalet. Kan absolut rekommenderas. Jag lyssnade på boken, som var helt okej inläst av Katarina Ewerlöf.

Charlotte Karlsson

2023-10-18

Katarina Wennstam har gjort det igen, skrivit en deckare som är så mycket mer. Den utspelar sig i Stockholm vid sekelskiftet 18-1900-talet. Man hittar en avliden kvinna som man först tror är mördad, men man upptäcker att hon illegalt försökt fördriva sitt foster. Vi får möta många kvinnor som utnyttjats av hänsynslösa män och är man inte feminist innan,så blir man det definitivt. Kvinnor hade verkligen inga rättigheter och möjligheter under denna tid.