Shessandras hjärta

Ojala, Lupina

Shessandras framtid är redan utstakad. Hon ska gå i sin fars fotspår och bli krönikör. I gudinnan Ashetsheestas tempel lockar platsen som danserska men det verkar vara en ouppnåelig dröm. När en kringresande danstrupp erbjuder henne att följa med ser hon sin chans att få göra det hon älskar allra mest, men gudarnas intriger för henne längre bort från hemlandet än hon tänkt sig. Magisk teater och märkliga väsen väntar längs vägen och med tiden börjar drömmen alltmer likna en mardröm. ?Med ett förtrollande språk, fantastiska karaktärer och en magisk värld är detta en bok ingen får missa!? Caroline Hurtig ?Boken är fylld av fantastiska karaktärer, underbart världsbygge och intriger som gör det omöjligt att lägga ifrån sig den!? Elin, Goodreads

En magisk saga där dansen ligger i fokus som ett vapen och kraftmedel. Yddrios kommer alltid vara en magisk värld med mängder av folkslag, traditioner och religioner. Det är smått fantastiskt hur författaren Lupina Ojala skapat en så mångfacetterad värld som ändå sprider lugn i läsningen. För det är med ro och harmoni som orden i berättelsen får liv. Ojala har en sällsynt förmåga att förmedla ett budskap starkt och magiskt i kombination med allvar och sunt förnuft. Det är få förunnat.

Med van penna beskriver Ojala atmosfären i Yddrios och karaktärernas gestaltning utan att ta fokus från protagonisten. Det är med njutning som berättelsen blir till liv och önskan om att den inte tar slut. Riktigt uppskattat är hur karaktärer hör samman från de olika böckerna vilket ger ett tydligt djup i den magiska världen.

Efter att ha läst Tårpilens år fanns önskan om att lära sig mer om Shessandra. Önskan uppfylldes och längtan efter fortsättande berättelser om Yddrios är starkare än tidigare. Tack Lupina Ojala för att du skrivit en sådan fantastisk bok!

Rosita Söderström

2023-09-18

Legender från Yddrios – tredje boken – av Lupina Ojala.

En underbar berättelse! Mysigt läsäventyr fylld av spännande händelser och karaktärer samt känslostormar …

Efter att ha läst de båda tidigare böckerna med legender från Yddrios hade vi (jag högläste) en förhoppning om att återträffa Lue, men förstod ganska snart att den här berättelsen utspelar sig före Toner av guld, som gavs ut närmast före Shessandras hjärta. Men besvikelsen hann aldrig bli långvarig – vi älskar den här glödande boken och åhöraren gav dubbeltummar samt kisegomman spann.

Här ryms en magisk och tilldragande berättarglädje, där spänningen slingrande vävs in i Lupinas vackra och flödande språk. Det är rent meditativt att få läsa texten uttrycksfullt och högt. Kom på mig själv med att sugas in i texten …

Vill inte att det ska vara slut!

En härlig bok såväl för gammal, som ung och däremellan – skulle vi vilja säga.

Tack än en gång, Lupina, för dina spännande böcker med legender från Yddrios. Ser fram emot fler …

Shessandras hjärta kan läsas före både Toner av guld och Tårpilens år, om ni frågar oss :-)

Stinas_boksida

2021-02-02

Shessandra drömmer om att bli dansare i templet. Tillsammans med sin bästa vän Manniki smyger de iväg och tränar så ofta de kan.

Men för Shessandras pappa är detta inget alternativ, utan hon ska gå i hans fotspår och bli krönikör.

När en kringresande dansgrupp erbjuder henne att följa med dem kan hon inte säga nej. Hon hoppas att både hennes pappa och bästa vän ska förstå.

Det blir en farlig och riskfylld resa som inte alls blir som hon tänkt sig.

Wow, vilken bladvändare. Så spännande att det inte gick att sluta läsa.
Här finns magi, äventyr, spänning, kärlek, vänskap, svek och sorg.

Jag gillar karaktärerna som är både spännande och intressanta. Men även miljöbeskrivningarna som gör att jag är där i den magiska världen.

Detta är tredje delen, men jag har inte läst de två första och hade inga problem alls att hänga med.