Sfinx

Avundens bittra besvärjelse ?Claire,Jag vet att min bitterhet består av frusen sorg och slocknad vrede. Men jag ska smälta bitterhetens is. Jag ska komma till min rätt igen. Stiga fram ur skuggorna, ja, det ska jag. Finklädd. Innan det mörknar för dina ögon ska du förstå vem jag är.?Hon, den första hustrun, riktar sig i brev till Claire, kvinnan hon inte kan släppa taget om, kvinnan som nu är gift med hennes Felix. Han, som skulle ha varit pappa till den son som aldrig föddes, han som kränkte och förnedrade och inte lämnade någon plåga oprövad.Claire och Felix blir den himlakropp som allting kretsar kring, deras välstånd och lycka ? Claires skönhet, sonen med de blåaste ögon ? överskuggar till slut både det egna konstnärskapet och vardagen tillsammans med dottern Ma och blir till en stor bitterhet. Hon iakttar och smyger, tar sig in i familjens sommarhus, fläckar och...

Sofia C J

2019-05-29

Välskriven men jag blev inte engagerad. Boken kändes för långsam och för lång.

2017-12-03

Christine Falkenland kan skriva, men jag tänker inte ge mig på fler böcker av henne. Som sagt välskriven text, men ingenting som berör. Huvudkaraktären tråkar ut mig och jag minns inte mycket av den när jag väl läst ut den.
Mitt slutbetyg blir, en svag 2:a!

2016-07-30

För några år sedan var den här boken stor i bokbloggosfären. Jag hade nog inte riktigt klart för mig vad det var för typ av bok, men när jag hittade den på bokrean 2013 så slank den med. Lite förvånad, och besviken, blev jag när jag upptäckte att den är en sorts brevroman. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2016/07/sfinx-av-christine-falkenland.html

Cecilia Fredriksson

2013-02-05

Får thrillervibbar av denna. Det smyger sig på och kryper under huden. Den var dock väldigt annorlunda mot vad jag först trodde!

Boksann

2012-11-30

Benämningen "bitterfitta" är det första jag kommer att tänka på när jag läser boken. En riktig "feel-bad-bok" (som motsats till "feel-good-bok") som får en på riktigt dåligt humör!
Bokens jag är en riktigt sjuk kvinna, bitter, avundsjuk och avundsam och tvångsmässigt fixerad.
Det hade kunnat utvecklas till en riktigt spännande bok, men det gör det inte. Spänningen drivs upp för att sen bara plana ut. Ingenting driver historien framåt, kvinnan bara fortsätter älta i samma hjulspår.
Språket däremot är intressant, det höjer betyget något. Men samtidigt sänker det; Falkenland låter bokens jag ha ett allt för avancerat språk i sina brev, ett språk som inte sammanfaller med karaktären i övrigt. Detta upplevs som ytterst irriterande.

Jag blir ändå nyfiken på författaren; kanske kommer språket mer till sin rätt i någon av hennes andra böcker?

Boksann

2012-11-30

Ett riktigt bottennapp! Boken hade kunnat utvecklas till en riktig rysare, men stagnerar tämligen omgående.
Det intressanta språket höjer dock betyget något.

Sara Eriksson

2012-11-30

Galet creepy, men så intressant vinkling!

Kenneth Olausson

2012-08-23

Den försmådda, bittra kvinnan med ett klappande hjärta av sten har fått sin längtan och sina förhoppningar bortskalade av ett liv bortom nåden. Kvar är avund, ensamhet och ett oförlöst mörker.

caro wikbro carlén

2012-07-12

läskig, obehaglig och kryper in under skinnet på en. undrar hur mycket som hänt i verkligheten?

Anna-Lotta Jadinge

2012-07-02

En intensiv, repetitiv, närgången studie av vad avund kan få en människa till. Romanen är skriven i form av brev från den före detta hustrun till mannens nya (vackra, lyckade, lyckliga) hustru. Kraftfullt, poetiskt språk som inte släpper taget utan envetet driver fram berättelsen mot en hotande katastrof.

Elisabeth Karlberg

2012-06-17

Nu är det andra gången jag försöker läsa Christine Falkenland och det funkar bara inte. Jag förstår helt enkelt inte hennes sätt att tänka. Läste dock ut boken då jag känner igen mig i miljöerna. Att separationer är svåra - det vet jag av erfarenhet - men bokens huvudperson är ju snarare psykotisk än en försmådd kvinna. CF har en mycket mörk och svår sida som är obegriplig när man ser denna glada och söta kvinna promenera förbi med sina hundar.

Erica B

2012-04-22

Nej, det här blev bara too much! Ändå läste jag ut den...

jan dalgren

2011-12-19

spännade perspektiv som allt mer öppnar för alla känslor i ett förhållande som för länge sen avslutats . Visar hur kärlek, avund, hat smyger sig in och blandas ihop i minnen. ett smygande obehag vart den växande avunden bär iväg... skildrat som i tidgare böcker av F i ett vackert och lättillgängligt språk.rekommenderas ihop med annat hon skrivit.

Merja A

2011-11-07

"Sfinx" är en bok om en psykiskt instabil kvinna som blir besatt av sin exmans nya fru, hennes utsennde, allt hon äger, även sonen.
Boken är obehaglig men ändå måste man fortsätta läsa. Hur långt är berättarjaget/ brevskriverskan beredd att gå?

harriet karlsson

2011-10-16

Bra koncept men lite tjatig, men hur skall det gå att variera en hel bok.

Evelina M

2011-10-14

Inte hennes bästa och inte lika bra som jag hade väntat mig, men kunde ändå inte sluta läsa. Poetiskt språk som på falkenlandskt vis vältrar sig i kroppslighet, självförakt och mörka begär. Känner igen mig i väldigt mycket av det som huvudkaraktären tänker och ältar.