Senor Peregrino

Samartin, Cecilia

| 2010

Boken fick pris för Bästa roman när The International Latino Book Awards delades ut på bokmässan i New York 2010. Jamilet, en sällsynt vacker flicka i en dammig mexikansk by. Men under kläderna bär hon en hemlighet, från ryggen ner till benen, vrider sig ett ohyggligt födelsemärke, som att hon har blivit gripen av djävulens hand. Med falska papper och förhoppningen om ett normalt liv flyr Jamilet till USA. Hon tar arbete på ett mentalsjukhus och får ta sig an den gamle Señor Peregrino. En udda och mystisk herre, som kräver att Jamilet lyssnar på hans historia, i utbyte mot att han inte avslöjar hennes illegala vistelse. När Señor Peregrino tar henne tillbaka till sin ungdom, då han påbörjade sin pilgrimsvandring till det legendariska Santiago de Compostela förändras allt. Señor Peregrino är en poetisk och överraskande berättelse om att aldrig mista tron på kärleken. Om att...

Izabela Horn

2019-05-17

vå historier i en. Jamilet är en ung mexikansk flicka med ett stort födelsemärke över hela ryggen. På grund av märket har hon blivit stämplad i sin by, de vidskepliga bybor är övertygade om att Jamila är märkt av djävulen, och hennes liv har varit svårt sedan hon var liten.
Hon flyr till sin moster som bor i USA.
Hon börjar arbeta på ett hospital för psykisk sjuka och där träffar hon den märkliga Senor Peregrino som berättar sin historia för henne.
En lfin historia även om den aldrig berör mig på djupet. Läsvärd men inget mer än det.

2017-11-15

En svag fyra, den höll inte riktigt men en trea känns för lite. Tycker att det var en fin historia men det var lite konstigt slut. Saknade några svar.

2015-06-20

Den här boken vann jag för snart två år sedan på Västmanländskans bokblogg. Just då var Cecilia Samartin väldigt i ropet och jag läste om hennes böcker i stort sett varenda dag. Ändå har boken blivit stående i bokhyllan och i år tog jag med den i min boktolva, så den säkert skulle bli läst. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2015/06/senor-peregrino-av-cecilia-samartin.html

Berit WT

2015-02-01

Härlig berättelse!

Evelina Austen

2014-11-18

Efter att ha läst "Drömhjärta" av samma författare hade jag stora förväntningar på denna bok. Men det var som att någon helt annan skrivit Senor Peregrino. Historien var tråkig och berörde mig inte alls. Hittade ingen rödtråd och ibland knappt någon trovärdig logik heller. Huvudpersonen var mest mesig och irriterande, beskrevs som smart men uppförde sig som korkad. Kände ingen sympati för henne. Dessutom var språket så mycket sämre.

Carina Rejmus Cohen

2013-08-22

Efter att ha läst Drömhjärta hade jag höga förväntningar. Tyvärr var den här inte lika bra. Ganska tråkig vissa stunder och svårt hitta en röd tråd för att knyta ihop det hela. Men en stark trea är den värd.

Louise Ö

2013-06-30

Härlig och annorlunda bok! Gillade den!

Karin Söder

2012-10-16

Underbar och hemsk liten bok!

Linda Larsson

2012-07-21

En mysig berättelse som man inte kan lägga undan. Ingen bok som man kommer att komma ihåg, men helt klart en fin läsupplevelse!

Maria Klamas

2012-06-24

En bok som bådade gott, en lite annorlunda historia tänkte jag, hade en stor förväntan inför läsningen... handlar om en flicka/ung kvinna som tar sig till USA för att om möjligt bli av med ett stort födelsemärke... Hon får under falsk identitet jobb på ett mentalsjukhus, att ta hand om den svåraste patienten de har där... de finner varandra och hon lyssnar och tror på hans historia... och ja vi väntar med spänning på att det ska hända något, ska hon på ett amerikanskt sätt bli av med födelsemärket? ska hon träffa någon som älskar henne för den hon är trots födelsemärket? eller var landar historian någonstans... och vem är han mannen hon jobbar för? upplägget är bra men vägen är tämligen seg... så jag tröttnar lite...

Elias Chougui

2012-04-29

Assåå, nej... Det här funkade inte. Väldigt medioker...

Marie Hansson

2012-04-23

Annorlunda och fräsch.

Ulrika Svensson

2012-03-31

Fantastisk!

Ann Simonsson

2012-03-08

Lättläst. En rar historia.

Anett Mattisson

2012-02-15

En bok att sträckläsa :-)

Elisabeth Karlberg

2012-01-22

En mycket fängslande bok som jag varmt rekommenderar.

Anna Stark

2012-01-17

En söt och läsvärd bok, den tar sig när Jamilet väljer att tro och man ville gärna ha en fortsättning. Kan tänka mig att läsa Drömhjärta

Linus Palmblad

2011-12-22

Riktigt smörigt. Trams helt enkelt.

Gunilla Jönsson

2011-09-20

Hade stora förväntningar på denna bok. De infriades inte. Varför bygga upp en historia, för att sedan låta den sluta i ett banalt slut, som inte gav någonting.

Malin Johansson

2011-06-14

Det är inte svårt att förstå varför boken har fått pris som bästa roman vid The Internationel Latino Book Awards i New York 2010. Det är en härlig och vacker roman om livet i olika dimensioner, en underbar läsning där jag, liksom huvudrollsinnehavaren, fängslades av Señor Peregrinos berättelse om pilgrimsfärden som förändrade hans liv.

Sandra Katby

2011-06-11

En helt underbar bok att läsa en regnig söndag. Underbart lagom och gör att alla bekymmer försvinner. Slutet var lite för "snällt" för min del, men funkar.

Skön bok... tror att beroende på vart du är i livet så väljer du vilken ´historia du följer mest för mig blev det flickans.

2010-12-30

Banal, absolut, och pinsam.

Gunvi Lundqvist

2010-12-05

Njutbok. Ville inte släppa pilgrimen måste bara få veta hur den skulle sluta och under den resan blir vandringen väldigt påtaglig, och slutet är superclass, skulle gärna höra vad andra som läst trodde att hände i slutet. Jag har min tolkning, min son en annan.
En bok i min stil, lite Coelho och Allende .

Linda Fredin

2010-08-11