Sattyg

Det är sommarlov. Systrarna Minna och Sanna ska tillsammans med pappa tillbringa några dagar på Martungan, där de övertagit ett torp efter en avlägsen släkting. Men något mystiskt pågår på ön. Människorna är underliga och skygga, allt tycks förfalla och redan första natten känner de av en obehaglig närvaro. Minna och Sanna bestämmer sig. De måste ta reda på vad som händer, och vad det är som besöker dem om nätterna.

Spännande och läskig!

Lars Willfors

2016-12-11

Boken jag önskar fanns när jag var runt tio och en för oerfaren läsare för riktig skräck. Kunde nog sålt bra om det inte vore för det fullständigt hårresande omslaget.

2016-12-09

Betyg: 3,5 av 5.

Jag har läst tre stycken böcker tidigare av författaren Mikael Strömberg. Det har varit skräckböcker för vuxna, och jag har tyckt mycket om dom alla tre. Bäst tyckte jag om debutboken, Vätten, men jag tyckte också mycket om den andra boken, Inmurad, och jag tyckte även bra om den tredje boken, Vad gör dina barn när du sover?

Nu har Mikael Strömberg, som så många andra författare nuförtiden, kommit ut med en barn- och ungdomsbok. Det är en spänningsbok som riktar sig mot barn i åldrarna nio-tolv år.

Jag tycker det är rätt så svårt att bedöma, recensera, och betygsätta barn- och ungdomsböcker. Man jag skulle i alla fall tro att det här kan vara en bra bok för lite äldre barn och lite yngre ungdomar. Så jag kan absolut rekommendera boken till målgruppen.

Och visst kan även äldre också läsa boken. Åtminstone hade jag behållning av den. Även om den i min smak förstås var lite väl kort och tunn.