Saeculum

Poznanski, Ursula

| 2012

Äntligen en ny bok av Ursula Poznanski, författaren till Erebos! Bastian, en ambitiös medicinstudent, följer med till ett 1400-tals-rollspel i otillgänglig natur. Det finns en sägen om denna plats, en berättelse om en adelsman och hans oäkta bror, med en mörk profetia. Platsen sägs vara förbannad, ingen sägs kunna komma levande därifrån. Snart händer obehagliga saker, folk försvinner, det blir allt farligare. Frågan är vem som egentligen kontrollerar spelet. En gastkramande thriller för unga vuxna. "Det är för riskfyllt. Nej då. Ingen fara. Vi har tänkt på allt. Jag vill inte backa nu. Jag vet inte. Jag kommer inte att få en lugn stund. Äh, kom igen. Vad kan hända? Allt går ju som smort sedan flera månader tillbaka! Men det kan man ju inte lita på. Jag är orolig för dig, fattar du inte det? Jodå. Absolut. Men jag vill verkligen det här. Då gör vi det. Fast jag får väldigt...

Sara Krondahl

2015-04-13

Det är en bladvändare, snabba kickar utan egentligt innehåll. Storyn är helt okej men språket är nog det värsta någonsin. Jag tror aldrig att jag läst en så dålig översättning som Christine Bredenkmp får till här. Allt ifrån till tempusfel, konstig meningsbyggnad till fruktansvärda ordval! Nej, undvik.

2015-02-07

För några år sedan var Ursula Poznanski väldigt mycket i ropet med sin Erebos. En bok jag väldigt gärna ville läsa, eftersom den handlar om saker jag tycker är väldigt intressanta. I stället fick jag tag på Saeculum, som handlar om lajvspel. Jag har aldrig riktigt förstått mig på det där med rollspel och lajv, men boken lät ändå intressant. Lajven ska nämligen gå av stapeln mitt i skogen. På en plats som tydligen har en förbannelse över sig. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2015/02/saeculum-av-ursula-poznanski.html

Anna Jensen

2014-07-08

Såå jäkla bra! Sjukt spännande, jättebra skriven och bra handling. Wow!

Linda Jönsson

2014-03-12

Hade låga förväntningar på den boken, omslaget lurade mig, men den var jätte bra! Överraskande vändningar och oförutsägbara händelser. http://nakit.webblogg.se/2014/march/saeculum.html

Sanna Carlborg

2013-08-10

Vad det gäller personbeskrivningar och prosa ligger den här boken på en nivå som är på gränsen till under sjuttiotalets massproducerade grön- och rödryggade wahlströmsungdomsböcker. Första delen är väl okej åtminstone spänningsmässigt, sedan tar långrandighet, osannolikhet, förutsägbarhet och en nästan farsartad upprepning av fraser vid - räkna t ex efter hur många gånger Bastian ser Paul medtagen 'för första gången'. Usel på många vis. Jag och läkarpojkvännen flinar åt att tjugoåriga Bastian tycks ha mer medicinskt kunnande än en färdigutbildad läkare. Besviken också för att man väntar sig mer mystik och fantasy men egentligen inte får något av den varan. Är ändå (ännu) inte riktigt beredd att ge den en etta då det trots allt var trevligt att läsa högt ur den när vi bilade från Österrike till Tyskland(inte helt olik den rutt som personerna i boken gör).

Anette Carlsson

2013-07-31

Jag sträckläste boken på ett dygn. För att vara mig är det ett mycket bra betyg.

Marianne Skoglund

2013-06-17

Lite onödigt lång är den allt, även om upplägget är fantastiskt. Jag hade också gärna sett att lajvet hade hunnit börja innan allt började gå åt skogen.

Carolina E

2013-05-12

Stundtals en väldigt spännande bok som är svår att lägga ifrån sig. Dock drar de bleka karaktärerna och det segdragna slutet ner betyget lite..