Så länge min bror andas

Mattsson, Set

| 2016

En fängslande historisk thriller om danska judars flykt till Sverige. Sensommaren 1943 försämras situationen snabbt för Danmarks judar. De som kan flyr över havet till Sverige. En av dem är Gila Gerson. Kvar på ett sjukhus i Köpenhamn finns hennes älskade lillebror, Jakob. Innan den unga kvinnan lämnar sitt hemland ger hon sig själv ett löfte att till varje pris rädda sin bror. Sent på hösten återvänder Gila till det ockuperade Danmark, och möts av beskedet att hennes bror är spårlöst förvunnen. Tillsammans med väninnan Ilse Pedersen påbörjar hon det desperata sökandet efter Jakob. I sin jakt får de hjälp av den danska motståndsrörelsen, och snart befinner de sig i livsfarliga situationer som sätter både deras vänskap och mod på prov. Så länge min bror andas är en fängslande historisk thriller som skildrar krigets brutalitet. Parallellerna till dagens flyktingkriser är skrämmande....

Lotta Strandberg

2018-10-21

Ny kunskap om situationen Köpenhamn under kriget. Lite för spretigt dock, många trådar och instick som lämnas utan fortsättning eller klargörande. Hade räckt med sökandet efter brodern men blev ju lite mycket om motståndsrörelsen. Tog dig på slutet och då blev det ju lite spännande, men först då.

Tragiskt. Gjorde mig sorgsen över hur människor kan bete sig.

Åsa G

2017-05-05

Riktigt bra och välskriven bok om de danska judarnas flykt till Sverige hösten 1943 och om den danska motståndsrörelsen. En fängslande historia. Mattssons helt klart bästa (hittills).

Maria Olofsson

2016-07-26

Stark bok. Mycket välskriven. Skulle kunna fått fem i betyg, men slutet som blev lite långrandigt tog ner betyget till fyra. Men jag rekommenderar den!