Rymmaren

Bodström, Thomas

| 2008

När ett brutalt mord sker på Österåkeranstalten förstår Miro att han står på tur. Den mördade var hans kusin, och nu har han bara två saker i huvudet: att rymma och att hämnas mordet på Vlado. Poliserna Christian och Susanne får i uppdrag att utreda mordet. Susanne är ny på jobbet och vill gärna visa sig duktig och samarbetsvillig, men när hon förstår att kollegan nästan inte skyr några medel för att sätta dit brottslingarna får hon allt svårare att hålla tyst. Miros advokat, Douglas, är en känd maffiaadvokat - framgångsrik men uppenbart mutbar. Han får dock en uppgift som är på gränsen till och med för honom: att hjälpa Miro att ta sig ut. På samma byrå som Douglas jobbar den unge advokaten Mattias. Han avskyr allt som Douglas står för och läget blir alltmer spänt när Mattias kopplas in på målet mot Vlados misstänkta mördare. I detta intrigtäta spel står också en justitieminister...

PL *

2015-02-24

Inget mästerverk men duger som snabbläst tidsfördriv.

Y

Yngve Carlsson

2014-03-14

Amatörer ska inte ge sig in i deckarskiveriet, urdålig ingen mer bok av Thomas kommer jag att läsa/köpa.

Jan Banan

2013-09-25

Denna bok stämmer in på hur jag ser på mångsysslare likt Thomas Bodström. De kan en del om mycket men de är inte RIKTIGT BRA på något. Den här boken är helt OK, men inte mer.

Teresia Kjellgren

2013-09-14

Sträckläsning!

Karl-Anders Molin

2013-02-08

Jag läste boken med låga förväntningar. Men blev positiv överraskad. Svenska deckare brukar antingen göra mig besvikna med att vara grönköpingaktiga eller så orealistiska/överdrivna eller långsökta att man skrattar. Visst finns det en del språkliga, stilistiska brister. Men jag har läst betydligt sämre deckare t ex Bodil Mårtensson, Viggo Cavling, Tove Klackenberg, Johan Moström. Den här boken fann jag rätt underhållande, men smaken är ju som baken...

2012-02-29

Det här är inte mycket till bok! Rörigt, bleka karaktärer. Som "deckare" saknar den dessutom spänning. Behållningen (om det finns någon) är Bodströms kunskap om det politiska spelet. Där tror jag att boken visar precis hur ruttet det är inom politiken. Skyll på andra för att rädda ditt eget skinn.

En helt ok bok som är ganska lättläst och har gott om naturliga avbrott när ögonen börjar bli sömniga. Några småhistorier som vävs samman på slutet.

SivLouise Orädd

2012-02-18

Läst, lyssnat på boken 2 ggr. Enkel underhållning

Linn Kjöllerström

2011-11-27

Enda anledningen till att den gavs ut var att författaren heter Tomas Bodström. Det sämsta jag läst.

Maria Johnson

2011-11-08

Orkade inte läsa färdigt. Rörig, känns inte riktigt färdig.

Rasmusmatte .

2011-07-10

Åter en bra bok av Bodström. En fyra av mig

Å

Åsa Landin

2010-08-28

En väldigt stark trea. Jag är inget fan av deckare men jag gillade hans beskrivning av makt (missbruk) på olika nivåer. Överraskande bra!!!!!

Ciccis bokblogg

2010-06-04

Miros kusin Vlado blir mördad på Öståkersanstalen och han bestämmer sig för att rymma från fängelset för att hämnas sin kusins död. Till sin hjälp tar han sin advokat Douglas som har hjälpt honom många gånger tidigare. Douglas yngre kollega Mattias företräder de åtalade för mordet på Miros kusin. Susanne och Christian utreder mordet tillsammans men snart så inser Susanne att Christian, som även är hennes chef, att han inte är helt ärlig utan kör ett fult spel. Parallellt så får vi även följa justitieministern Gerd och hennes politiska dilemman i samband med mord och rymningar på fängelset.

I början av boken kändes den riktigt tråkig, det kändes som det var mycket om politik och advokater det handlade om. Men ju mer jag lyssnade på den desto mer tog den sig. Jag var även tveksam till Ola Rapace som uppläsare med även det visade sig bli bra till slut. Tomas Bodström väver samman sina egna erfarenheter med ett spännande koncept om mygel och makt inom kriminalvården med advokater och politiker. Han nämner även sig själv i samband med Göteborskravallerna vilket visar på en viss självdistans. Jag kommer helt klart att lyssna på hans andra bok Idealisten.

Ulf Pettersson

2010-05-08

jag hade inga förväntningar när jag började läsa boken men blev glatt överraskad. Man märker att T.B. är insatt i det han skriver om. Jag tyckte boken var spännande och svår att släppa ifrån sig. Dialogen mellan justitieministern och hennes pressekreterare
var underhållande ironisk

Lena L

2009-12-23

Rörig. Hade svårt att hitta någon struktur. Den var inte ens spännande. Mitt i alltihop en kärleksaffär som kändes helt felplacerad.

Michael Nystås

2009-11-12

Otroligt hur en bok kan vara så oväntat bra och fördomarna om en författare komma så på skam. Bodström är en stjärna, Rymmaren är bättre än båpde Leif GW och Nicke Lilltroll! Trovärdig spännande historia med intressanta karaktärer som inte är schabloner. Kul!

Elisabeth Karlberg

2009-11-07

Jag håller helt med Karin J. Tomas Bodström borde ägna sig åt det han är bra på och inte skriva böcker

Karin Löfstrand

2009-11-02

Jag anser nog att Sveriges "Man of plenty fix" ska lägga ner sin hobby att skriva deckarhistorier för det finns de som gör det SÅ mycket bättre. Thomas kan lägga sin tid på det han är bra på vilket är mycket annat än att just skriva böcker. Denna historia presenterar inget nytt och persongalleriet är en sorglig blandning av människor. Alldeles för många vilket leder till att man inte känner sympati för någon tillsammans med en berättelse som man hört förr. Att det belv en tvåa beror på att det var högt underhållande att läsa Thomas B:s kärleksbeskrivningar.

Karin Karlsson

2009-07-10

Lite för mycket politik för min smak, men helt okej.

Sofia Åkerberg

2009-07-04

Möjligen kan historien får betyget "hyfsat" men den var ganska så spretig och rätt länge känns det som att det inte förekommer något mysterium överhuvudtaget. Bodström klarar inte av att skapa intresse eller sympati för egentligen någon av sina karaktärer men ett större fel är i mina ögon att den inte är särskilt välskriven. Konstiga ordvändningar, klumpig dialog och åtminstone ett rejält stavfel. Om man vill vara snäll kanske man kan skylla på redaktören istället för på författaren?

Johanna Falkered

2009-07-01

Ok historia men såååå tråkigt skriven, tyvärr kan inte ministern skriva från varken kvinnligt, ungdomligt eller utländskt perspektiv.