Röd snö

Ringstedt, Thomas

| 1905

En samtidsthriller i högt tempo! 1918 hemsökte spanska sjukans influensa världen och dödade fler människor än hela första världskriget. I ett laboratorium i Uppsala arbetar forskarna med viruset, som har återskapats från döda kroppar i Alaska. De lyckas framställa en ovanligt aggressiv variant med våldsamt sjukdomsförlopp och dödlig utgång. Strax därefter hittas tre djurrättsaktivister mördade, och på en närbelägen gård håller en ökänd tysk nynazist på att upprätta en ny världsordning. En natt blir viruset stulet från laboratoriet.Kriminalinspektör Ulf Beow är mitt uppe i en stillastående utredning av mordet på en kollega. Samtidigt försöker han hantera separationen från sin sambo och vårdnaden om deras son, och ta hand om sin psykiskt instabila mor. Han blir inkopplad på fallet med det stulna viruset, och inser snart att biovapnen, nynazisterna, och de olika morden på något sätt...

2015-01-13

Boken var lite seg första halvan men tog sedan fart. Helt okej läsning.

Anneli Gustavsson

2013-02-06

En bok som håller spänningen från pärm till pärm MEN lite långrandig. Hade kunnat kortas med ett antal sidor

Denna bok var helt okej men Gud så seg den var & det gjorde den lite trist..

Pia Stendahl

2012-05-15

Jag tror att "Röd snö" är Ringstedts debutroman. Det känns som en debutroman i alla fall, eftersom boken är lite spretig. Ibland fastnar författaren i utsvävningar som jag inte tycker bidrar till helheten.

Jag gillar författarens effektiva språk. Det är kort och koncist samtidigt som det välskrivet. Kan författaren utvecklas till att skriva intrigen lika effektivt så tror jag verkligen att eventuella kommande böcker kan bli riktigt bra.

Intrigen är riktigt spännande och jag upplever författaren som kunnig i ämnena forskning och kemi. Först har jag väldigt svårt att tro på scenariot om det stulna viruset men efter att jag fått smälta det hela så inser jag att stulna virus skulle kunna skapa enorma problem om det kommer i fel händer.

Boken lämnar en liten olustkänsla kvar efter sig. Det är tanken på att intrigen skulle kunna bli verklighet. En verklighet jag verkligen hoppas vi slipper.

www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.

Oskar Henriksson

2012-05-02

Röd snö är Thomas Ringstedts debutroman och det är ingen dålig debut han gör, det här är en kriminalroman som brädar många av de mer etablerade svenska kriminalförfattarna. Storyn i Röd Snö är kanske inte direkt nyskapande, det handlar om ett dödligt virus som kommer i händerna på terrorister, och karaktärerna utgörs av ungefär de arketyper vi är vana vid, i det här fallet en ung, snygg och intelligent tjej samt ett gäng halvfeta poliser med trassliga privatliv. Så bokens styrka ligger inte i att den är nyskapande utan Ringstedts förmåga att hela tiden driva handlingen framåt. Det är full fart från start till slut, ja kanske att slutet är lite väl fartfyllt för att det ska bli trovärdigt. Men det lite väl actionspäckade slutet tillsammans med att vissa av karaktärerna lite väl mycket följer standardmallen är det enda som drar ner betyget, på det stora hela är det här en riktigt bra och spännande kriminalroman. Jag hoppas att det kommer en uppföljare!

Michaela Schuller

2011-11-08

Stort nej tack! Actionspäckat tills man blir så trött på det, kändes inte trovärdigt.

Ann Simonsson

2011-10-15

Intressant och aktuellt ämne,men tyvärr blir boken seg.

2011-10-04

En modern kriminalroman om intressanta ämnen. Välskriven, lättläst, och spännande. Jag kan helt klart rekommendera boken.