Robinson Crusoe

Defoe, Daniel

| 1983

Som enda överlevande spolas den unge Robinson Crusoe upp på stranden av en öde ö. För att överleva måste han använda hela sin fantasi. Han lär sig leva efter naturens växlingar - han jagar, fiskar, odlar och tillverkar sina kläder och verktyg själv. Han gör ofta upptäcktsfärder på ön, håller utkik efter främmande fartyg och letar efter mänskligt liv. Robinsom lever ensam i många år, med hund,papegoja och getter som sällskap. Men en dag finner han ett spår efter en fot i sanden...

robinson crusoe är en kille han ville gå ut till havs när han var liten och segla.En dag fick han hänga med och då kom pirater och tog dem till en handels marknad och sen blev dom slavar på en gård. Men en gång så skulle dem åka ut och fiska men så var det jätte blåsigt så dom gjorde inte det och så då tog robinson b..

jag läste för min bror

Maria B

2020-07-28

Jag uppskattar boken som den klassiker den är, med allt vad det innebär gällande jämställdhet och, för oss, förlegad syn på slavhandel och liknande. Läst flera gånger och gillade den så mycket i min barndom att jag "råkade" glömma att lämna tillbaka den till skolbiblioteket.

Mikaelita Bovalius

2020-03-01

Daniel Defoe skrev denna klassiker år 1719 och det finns inga tvivel heller om att detta är och bör vara en litterär klassiker - än idag. Denna bok har bland annat skapat genren Robinsonader - böcker om människor som lever utanför civilisationen för en stund och många är de författare som även skrivit egna versioner av denna bok.

I boken får man följa Robinson innan, under och efter livet på en öde ö i Brasilien. De inledande partierna är väldigt intressanta och kanske de allra bästa. I mitten så blir det aningen utdraget med många dagboksurklipp, men samtidigt väldigt harmoniskt att följa i lunkande takt. Det tar dock allt för lång tid innan Ronbinson träffar karaktären Fredag, som sedan blir hans vän och slav. Relationen dessa två borde också kanske ha stegrats upp rent dramaturgiskt, då de nu är som bästa vänner nästan direkt ifrån början till slut. I slutet av boken när Robinson lämnat ön beskrivs långa och rätt så onödiga fighter mot vargar och björnar i Europa. Det känns som om de är skrivna enbart för att Defoe inte ville avsluta sin historia riktigt. Det är dock konstigt att man inte får veta mer om vad som händer med Fredag, men antagligen får man veta det i den okända uppföljaren.

I boken beskrivs slavhandel och huvudkaraktären Robinson själv, har också flera slavar. Även ett fokus på att kvinnor är osjälvständiga ”produkter” gestaltas stundvis i boken, men inte allt för ofta dock. Personligen så anser jag att det är intressant att ta del av dessa historier också, likväl som emotionellt jobbigt, vilket det såklart alltid är. Det är dock befriande att få möta så många män som gråter helt öppet i boken, i och för sig på grund av svåra livsöden, men åter igen så är årtalet 1719. Boken utspelar sig på 1600-talet. Det känns dock inte som att gråtande män kanske klingar i dessa årtal rätt, så det är som sagt befriande.

Det förvånar mig lite att Robinson har sån koll på hur man gör så många olika saker på hans ö, med tanke på hans unga ålder och bakgrund. Han löser det mesta inom bygge, mathållning, odling, navigering och allmän överlevnad. Han kanske är förvånansvärt kreativ och lättlärd. Framförallt tror jag att det sitter i någon sorts stark och fascinerande envishet hos karaktären. Kanske författare vill visa att endast en överlevare kan överleva.

Boken har tidigare fått befogad kritik för att Robinson har så mycket saker på ön, tack vare att han länsar sitt gamla fartyg. Han har exempelvis en hel del mat, ammunition, verktyg med mera. Det hade varit intressant att se hur det hade gått annars. Det har dock skrivits litteratur utifrån den vinkeln.

Författaren är också väldigt fokuserad på att beskriva alla händelseförlopp kopplade till materiella saker och ting som Robinson använder och skapar. Boken hjälper mig att förstå vilka vardagliga vanor och mänskliga behov som faktiskt sätts på prov på en öde ö.

En betraktelse som jag har gjort är att många av de klassiker som jag läst i vuxen ålder, skulle jag istället ha läst i min ungdom istället, för att få den ”sanna känslan” av boken. Med Robinson Crusoe är det precis tvärtom. Jag läste två tredjedelar av den som tonåring och det enda jag minns är snarkfeber och uttråkande rader. I vuxen ålder när jag nu gjort ett nytt försök så sätter jag dessa väl beskrivna och detaljrika rader i en helt annan kurs. Det är skönt att få följa med en karaktär i ett lugnt tempo.

I det stora hela så skulle jag vara väldigt nöjd över att ha läst denna fina bok utifall att jag blev strandad på en ö i framtiden..

Tommy -

2019-01-04

Fantastisk bok där man får följa protagonistens personliga utveckling. Bitvis spännande.

Sara Gren

2015-03-26

Har läst två och ett halvt kapitel och orkar inte mer. Jag vet att det inte är förvånande att människohandel förekommer, med tanke på tiden, men jag har svårt att känna med en karaktär som sysslar med detta utan några etiska överväganden. Är det någon som har läst hela och vet om karaktären utvecklas? Om så är fallet kan jag tänka mig att ge boken en ny chans.

Mathilda Flood

2014-05-05

Gillade den här boken med exotiskt tema, brukar falla för sånt. Sen får man försöka svälja jämstäldhetsupproret som gror och tänk att det var så det var då..

Hade väldigt höga förhoppningar på boken. Tyvärr infriades de inte. Hade verkligen inte trott att Robinson skulle vara så ... tråkig.

Lars Willfors

2013-07-31

Ultraklassiker som stundtals är mycket ordrik och kommer undan med en och annan ologisk märklighet. Läs något annat.

Edith Lata

2012-09-21

Jaja kolonialism och imperialism och blabla... jag vet, jag vet. Det var ändå min favoritbok i mellanastadiet and that shit stays with you

Elisabeth E

2011-02-05

Den del av boken som handlar om åren på ön är den bästa. Slutet drar ner betyget ordentligt och betyget blir en trea istället för en fyra.

Filip Andersson

2011-01-22

lite svårbegriplig och långtråkig ibland men till mestadels bra.

* Mazuli *

2010-09-10

Riktigt bra klassiker! Dock lite trista sista kapitel, men fortfarande värd en femma.

Kjerstin Vogel

M W

2009-12-01

Noah S

2009-10-14

Tyckte det var spännande i början, men sedan blev det för läskigt med kannibalerna.

Den här sådde fröet till självständighet. Läste den också högt för nästa generation, som fångades lika mycket.